• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122650
+
-

گفت‌وگو با معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری درباره تدوین برنامه دخل و خرج سال آینده تهران

آغاز ماراتن شورا برای بررسی بودجه تهران 1400

گفت‌وگو
آغاز ماراتن شورا برای بررسی بودجه تهران 1400

زینب زینال‌زاده- خبرنگار

  امسال با همه سختی‌ها و البته شادی‌های کم‌رنگش در حال تمام شدن است و بهار 1400پیش‌رویمان قرار دارد. آمدن بهار، نویدبخش قرن جدیدی است که می‌تواند آغازی دوباره باشد برای زندگی بهتر در کلانشهر تهران. با همین رویکرد، شهرداری تهران، نگاه متفاوتی به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، ترافیکی و حتی عمرانی داشته است و برای تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده، سند بودجه 1400را با افزایش 23درصدی روی عدد 37هزار میلیارد تومانی تدوین کرده  است؛  سندی که پیروز حناچی، شهردار پایتخت آن‌را امروز به رئیس شورای اسلامی شهر تهران ارائه می‌دهد. به‌گفته مصطفی سلیمی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، بودجه سال آینده پس از احصای نیازهای مردم در حوزه اجتماعی و فرهنگی، شهرداری‌های مناطق، معاونت‌ها و سازمان‌های مرتبط با شهرداری پیش‌بینی و تدوین شده است. برای کسب جزئیات بیشتر بودجه 1400گفت‌وگوی همشهری با مصطفی سلیمی، معاون امور مناطق شهرداری تهران را بخوانید.

براساس قانون، سند بودجه باید تا آخر دی‌ماه به شورای شهر ارائه می‌شد. چرا این کار با تأخیر 5روزه انجام شد؟
تدوین بودجه تکلیفی است بر گردن شهرداری و شورای شهر و مدیریت شهری همواره تلاش کرده این تکلیف را به نحو احسن انجام دهد تا حقی از شهروندان ضایع نشود. برای تدوین سند بودجه 1400ابتدا الزامات از سوی شورای شهر تهران در 5محور که عبارتند از: اول، ارتقا و بهبود تاب‌آوری شهر در برابر خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی، شیوع و همه‌گیری کرونا و کاهش آسیب‌های اجتماعی، دوم: ارائه خدمات پایدار و باکیفیت به‌منظور نگهداشت شهر و تأمین نیازهای شهروندان با تأکید بر هوشمندسازی، اصلاح فرایندها و بهبود روش‌ها، سوم: توجه به عدالت در توزیع منابع و توجه به مناطق و محلات کمتر توسعه‌یافته، چهارم: جهت‌دهی به منابع برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری اولویت‌دار و پنجم: بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق توجه به توسعه محلی با اجرای پروژه‌های محلی به‌منظور رفع مشکلات محلات، بر این اساس و برحسب وظیفه از مدیران شهری مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف درخواست کردیم تا نیازها و مسائل خود را احصا و اولویت‌بندی کنند. در نهایت طی جلسات مکرری که گاها شبانه‌روزی هم بود، سند بودجه تدوین شد.
این روال هر سال است؟
امسال به‌دلیل شرایط کرونایی و کاهش هزینه‌های شهرداری و افزایش پرداخت‌ها، شرایط متفاوت بود. درحقیقت نمی‌توانستیم میزان بودجه را با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده یکباره 5برابر افزایش دهیم و از سوی دیگر هم باید مبلغ پیشنهادی به‌گونه‌ای می‌بود تا بتوانیم هم به خدمت‌رسانی ادامه دهیم و هم هزینه نیروها را پرداخت کنیم. متعادل کردن این شرایط زمانبر بود و از این‌رو با چند روز تأخیر سند به شورای شهر ارائه شد.
بودجه پیش‌بینی شده برای تهران 1400چقدر است؟
سند بودجه در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است و احتمال تغییر آن وجود دارد، اما مبلغ پیشنهادی حدود 37هزار میلیارد تومان است.
قرار بود بودجه 1400اجتماعی‌تر شود. آیا این رویکرد در تدوین اسناد رعایت شده است؟
در تدوین سند بودجه 1400، شهرداری تهران تلاش کرده براساس اولویت‌بندی‌های انجام شده و با توجه به الزامات سهم هر یک از حوزه‌ها، معاونت‌ها، سازمان‌ها و حتی مناطق را مشخص کند، اما به‌طور کلی 40درصد بودجه سال آتی به نگهداشت و هزینه‌های جاری اعم از پرداخت دستمزد نیروها اختصاص دارد و 60درصد هم مربوط به هزینه‌های عمرانی و توسعه‌ای و سرمایه‌ای است.
سهم مناطق از بودجه1400 چگونه مشخص می‌شود؟
بودجه مناطق براساس موقعیت و تعداد نواحی مشخص می‌شود. به‌طور مثال، بودجه منطقه‌ای که 2ناحیه دارد با منطقه‌ای که 10ناحیه دارد، قطعاً یکی نیست یا بودجه در منطقه‌ای که بوستان بزرگی چون چیتگر در آن قرار گرفته با مناطق مرکزی که چنین ظرفیت جنگلی ندارند، حتماً یکسان و برابر نیست و نخواهد بود. البته سال آتی بودجه‌های اختصاصی نواحی هم پیش‌بینی شده است.
آیا در بودجه 1400پروژه عمرانی جدیدی برای تهران پیش‌بینی شده است؟
در بودجه سال آینده 3اولویت وجود دارد؛ اولویت اول نگهداشت شهر و دستمزد نیروها، اولویت دوم اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره و اولویت سوم هم اجرای پروژه‌های جدید که ضروری هستند.
منظور از پروژه‌های ضروری چیست؟
با توجه به پروژه‌های اولویت‌دار و توسعه محلی، آنچه مورد درخواست شهروندان بوده محقق شده است؛ بنابراین در سال جدید پروژه‌ای عملیاتی می‌شود که مورد توافق شهرداری و شورای شهر باشد و آنچه مشخص است هر دو روی پروژه توسعه مترو توافق دارند و سال آینده ساخت ایستگاه، حفر تونل و ایجاد خطوط جدید مترو در اولویت کار مدیریت شهری قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید