• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122631
+
-

ممنوعیت واردات محصولات آرایشی پابرجاست


فرخنده رفائی ـ خبرنگار

بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از سال97 با کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی، منابع ارزی را محدود و کشور را در زمینه تامین ارز برای واردات کالا با مشکلات بسیاری مواجه کرد. از ماه‌های ابتدای سال98 واردات بسیاری از اقلام غیرضروری و کالاهایی که مشابه داخلی داشتند، به‌منظور حفظ منابع ارزی کشور، محدود یا ممنوع شد که این ممنوعیت، بخش زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی را نیز شامل شد. دیروز خبری درباره لغو این ممنوعیت بعد از 2سال روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. از حمید مقیمی، رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات درباره جزئیات این خبر پرسیدیم.


ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی تحت چه شرایطی لغو شد؟
این خبر تنها یک سوءتفاهم است و ممنوعیت واردات که از 2سال پیش اعمال شد، کماکان به‌قوت خود باقی است. موضوع این است که در گروه کالایی2 اولویت27 یک‌سری کالاها از قبیل کالاهای بهداشتی، آناناس و انبه، اسانس‌های غذایی و بعضی مواداولیه وجود دارد. در حوزه کاری ما برخی از کالاهای بهداشتی مثل شامپوهای خاص و عطریات در این گروه قرار دارند که تا اردیبهشت امسال واردات آنها آزاد بود و پس از آن ممنوع شد. این اقلام پیش از ممنوعیت، از سوی واردکنندگان ثبت سفارش شده بود و در 8‌ماه گذشته در گمرک دپو شده بود که هنوز هم از گمرک ترخیص نشده است. طی ماه‌های گذشته بارها از مسئولان درخواست کردیم که این کالاها حقوق مکتسبه دارند و طبق ماده11 آیین‌نامه قانون گمرکی صادرات و واردات، کالایی که قبل از ممنوعیت وارد کشور شده از این حقوق مکتسبه برخوردار است و باید به آنها اجازه ترخیص داده شود. نهایتا 18شهریور‌ماه شورای تدابیر ویژه بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که ترخیص کالاهای گروه27 درصورت واردات پیش از ممنوعیت و به شرط تأیید اصالت بلامانع است. بعد از این ابلاغ، وزارت صمت قرار بود لیست این کالاها را به بانک مرکزی اعلام کند تا گواهی ثبت آماری از سوی بانک مرکزی صادر شود اما متأسفانه طی 2‌ماه‌ونیم گذشته این اتفاق نیفتاد. هفته گذشته جلسه‌ای برای سرعت بخشیدن به روند این کار در وزارت صمت برگزار و در این جلسه تصمیم گرفته شد که این کالاها در تمام حوزه‌ها، فعلا از گروه27 به گروه26 منتقل شوند تا بتوانند از گمرک ترخیص شوند. این تصمیم فقط برای کالاهای موجود در گمرک اتخاذ شده و نه برای کالای جدید و واردات محصولات جدید همچنان مشمول ممنوعیت است.
ترخیص این کالاها از گمرک آغاز شده است؟
این اتفاق هنوز نیفتاده و روند ترخیص آغاز نشده است. قرار بود وزارت صمت در اجرای این تصمیم تعجیل کند تا این کالاها که دارای تاریخ مصرف هستند بیش از این در گمرگ نمانند اما متأسفانه تا این لحظه هنوز کاری در این خصوص انجام نشده است.
ممنوعیت واردات کالا‌هایی که تولید داخلی ندارند ازجمله عطریات قرار بود موقتی و تا پایان امسال باشد. آخرین خبر در این خصوص چیست؟
تا امروز چندین جلسه در کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان غذا و دارو و همچنین 2تشکل مرتبط با این حوزه یعنی انجمن واردکنندگان و انجمن تولیدکنندکان برگزار شده و در این جلسات فهرستی از کالاهایی که توان و امکان تولید آنها در داخل وجود دارد ممنوع شود  و آنهایی که تکنولوژی تولید آن در کشور وجود ندارد، اجازه واردات داشته باشد ولی این جلسات هنوز به نتیجه‌ای که منجر به ثبت سفارش واردات شود نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید