• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122630
+
-

صعود بورس روی موج حمایت حقوقی ها

شاخص کل بورس تهران دوباره به کانال 1.2 میلیون واحد بازگشت

بورس
صعود بورس روی موج حمایت حقوقی ها


   ارزش بازارسهام در مبادلات دیروز 180هزار میلیارد تومان رشد کرد

 شاخص کل بورس تهران دیروز برای دومین روز متوالی از چهارشنبه هفته قبل با رشد مواجه شد و با 3.2درصد رشد بار دیگر به کانال یک میلیون و 200هزار واحد بازگشت با این رشد بیش از 180هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد، آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد و کارشناسان هم تأیید می‌کنند ظرف دو روز گذشته از حجم عرضه سهامداران حقوقی کاسته شده و همین عامل یکی از دلایل رشد بازار سهام صرف‌نظر از عوامل بلندمدت نظیر تورم، قیمت‌های جهانی و رشد سودآوری شرکت‌ها است.
به گزارش همشهری، تضعیف ارزش ریال منجر شد امسال شرکت‌های بورس در گزارش‌های 9ماهه خود یکی از بی‌سابقه‌ترین گزارش‌ها را ارائه کنند. در واقع رشد قیمت دلار منجر به رشد درآمد شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های صنعتی و صادرات محور شده است همزمان با این رخداد قیمت جهانی مواد پایه یا کامودیتی هم در سطح جهان در طول 2‌ماه گذشته با رشد مواجه شده و اکنون در یک منطقه تثبیت شده است همین  عامل کافی بود تا منجر به رشد شاخص‌های بورس شود، اما این اتفاق رخ ندارد و برخلاف تصور تحلیلگران بنیادی شاخص‌های بورس با نزول مواجه شدند این نزول تا آنجا پیش رفت که پای مجلس و نها دهای نظارتی را هم به میان کشیدو منجر به انتقاد‌های زیادی شد.
کارشناسانی که در روز‌های گذشته بارها با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده‌اند بر این باورند که عوامل زیادی در نزول بورس نقش داشته است؛ ازجمله کاهش چشم‌انداز تورمی و ابهام در فضای سیاسی که مشخص نیست چه آینده‌ای را برای مولفه‌های اقتصادی رقم خواهد زد. به زعم آنها رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی پس از برگزاری انتخابات آمریکا می‌تواند معادلات اقتصادی را دستخوش تغییرات زیادی کند. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی و حتی دولت یکی از دلایل آغاز نزول بورس از 20مرداد‌ماه تاکنون بوده است، اما به‌نظر می‌رسد از روز چهارشنبه هفته قبل بعد از آنکه شاخص بورس وارد کانال یک میلیون و 100هزار واحد شد، ورق برگشته است.

دلایل رشد دو روزه
روند نزولی بازار سهام روز چهارشنبه هفته قبل بعد از چند هفته نزول سنگین متوقف شد و شاخص کل بورس تهران با 3درصد رشد مواجه شد. این رشد در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 3.2درصد رشد بار دیگر به کانال 1.2میلیون واحد بازگشت. با این میزان رشد بیش از 180هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد. آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد ظرف 2روز گذشته از حجم عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی کاسته شده و حتی حمایت‌های جدیدی از سهام برخی شرکت‌های اثر‌گذار در بازار سهام از سوی سهامداران حقوقی بزرگ آغاز شده است؛ به‌طوری که ظرف 2روز گذشته بخش مهمی از سهام صندوق پالایش یکم، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های خودرو‌سازی-‌ که تا قبل از نزول، رهبری بازار را در اختیار داشتند و رشد یا کاهش آنها، برای سهامداران اهمیت زیادی دارد- توسط سهامداران حقوقی، خریداری شد و همین عامل یکباره اثر مثبتی بر شاخص بورس برجای گذاشت و منجر به ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به بازار سهام شد؛ به‌طوری که ظرف روز‌های چهارشنبه هفته قبل و دیروز بیش از 1235میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد. این در حالی است که از 20آذر‌ماه تاکنون بیش از 22هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران از بازار خارج شده بود.
قاسم صادقی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره بازگشت شاخص به مسیر رشد، گفت: برخی اعتراض‌ها، موجب شد تا حرکتی اتفاق بیفتد و از بازار سهام حمایت شود.او با بیان اینکه تاکنون عزمی برای بازگرداندن روند مثبت به بورس وجود نداشت و دولت نیز خارج از گود به نظاره روند شاخص نشسته بود، افزود: در یک روز با صف خرید کردن پالایش یکم، خودرو و برخی نماد‌های پالایشی این اتفاق مثبت رخ داد و بازار از سرخی کامل یکباره دگرگون شد. به‌گفته او با توجه به تنش‌های سیاسی که در کشور بین دولت و مجلس به‌وجود آمده باید دید آیا هماهنگی‌ها به‌خوبی با حقوقی‌ها و بازار گردان‌ها برای حمایت صورت می‌گیرد یا سهامداران حقوقی دوباره به نوسان‌گیری روی می‌آورند. محسن عباسلو، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با تأکید بر اینکه بازار از نظر بنیادی مشکلی ندارد و مشکل اصلی بازار، بازارگردان‌ها بودند، تأکید کرد: بازارگردان‌ها با توجیه اینکه نقدینگی ندارند به‌صورت آبشاری سهام عرضه می‌کردند و قیمت‌ها را پایین می‌کشیدند.عباسلو گفت: با اقدامات صورت گرفته مانع فروش آبشاری حقوقی‌ها شدند و همین موضوع موجب شده بازار کمی به تعادل برسد.

آیا رشد ادامه خواهد یافت؟
با رشد شاخص بورس از ابتدای بهمن اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند رو به رشد شاخص بورس تداوم خواهد یافت؟ برخی کارشناسان روند رو به رشد شاخص بورس را به قیمت ارز گره می‌زنند و برخی دیگر در انتظار تحولات سیاسی هستند. تحلیلگران تکنیکی هم بر این باورند که محدوده یک میلیون و 130هزار واحدی که شاخص کل بورس تهران در هفته قبل و در اوج نزول آن را تجربه کرد کف منطقه نزولی شاخص بورس است و احتمالا شاخص کل در یک موج صعودی تا محدوده یک میلیون و 400هزار واحد افزایش خواهد یافت. سینا سلیمانی، یک تحلیلگربازار سرمایه در این‌باره در کانال شخصی‌اش نوشت:نزول‌های هفته قبل کف نزولی شاخص است و می‌توان به رشد شاخص تا محدوده یک میلیون 400تا 450هزار واحد امیدوار بود.
به‌گفته او در محدوده یک میلیون 400هزار واحد شاخص دوباره با اصلاح موقت مواجه می‌شود و سپس خود را برای یک دور رشد جدید آماده می‌کند. او تأکید کرد: با توجه به جمیع عوامل مانند شرایط بنیادی شرکت‌ها، گزارش‌های ۹ ماهه پیش رو و وضعیت نموداری، درصورتی که عزمی برای حمایت بازار وجود داشته باشد، بازار قابلیت بازگشت به دوره رشد را دارد چرا که ازنظر ارزندگی بازار در نقطه مناسبی قرار دارد و گواه این موضوع گزارش ۹ماهه عملکرد شرک‌های بورس است،اما بازار نیاز به تقویت طرف تقاضا دارد.قاسم صادقی هم درباره چشم‌انداز پیش روی شاخص بورس از نظر تکنیکی گفت: یک مقاومت در یک‌میلیون و ۲۱۰ هزار واحد وجود دارد و اگر بزرگان بازار عرضه آبشاری نداشته باشند بازار می‌تواند از آن گذر کند و به یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار واحد در هفته آینده برسد.
صرف‌نظر از تحلیل تکنیکی، تحلیلگران بنیادی آینده شاخص بورس را به تحولات سیاسی و اثری که کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا ورفع تحریم‌ها بر رشد اقتصادی و قیمت ارز دارد گره‌زده‌اند و بر این باورند که کاهش قیمت دلار می‌تواند اثر منفی بر بازار داشته باشد.
نوید قدوسی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی در رابطه با تأثیر رفع احتمالی تحریم‌ها و تأثیر آن بر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه گفت: رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم اثر دوگانه بر بورس دارد؛ از یک‌سو با بهبود چشم‌انداز سیاسی و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، مشکلات عدیده‌ای که در حوزه صادرات و تأمین مواداولیه و هزینه‌های اضافه ناشی از تحریم و... وجود دارد، کمرنگ‌تر و این اتفاقات، منجر به رشد سود شرکت‌ها ی بورس خواهد شد و از سوی دیگر دسترسی گسترده به منابع ارزی، انتظارات برای کاهش نرخ ارز را تشدید خواهد کرد که این کاهش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه نیست. قدوسی افزود: اگرچه در مقطع فعلی انتظار افت سودآوری شرکت‌ها نمی‌رود، ولی به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز استقبال نخواهد کرد، اما به‌هرحال درصورتی‌که واکنش بازار سرمایه به رفع احتمالی تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز، بر مبنای تحلیل منطقی باشد، سهم صنایعی که درآمدهای ارزی دارند با رکود مواجه خواهد شد و در مقابل، سهام برخی شرکت‌ها مورد اقبال بازار قرارگرفته و رشد خواهند کرد.
امیرعلی امیرباقری هم با تأیید این نظر گفت: قیمت ارز مهم‌ترین عاملی است که بر روند معاملات بازار سرمایه تأثیرگذار است؛ درحالی‌که اکنون نرخ ارز به‌شدت وابسته به چشم‌انداز سیاسی به‌خصوص سیاست خارجی است.به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، مطالعات تطبیقی در بلندمدت نشان‌دهنده وابستگی شدید نرخ ارز به فروش نفت است.
او با بیان اینکه با روشن شدن افق سیاسی و احتمال بازگشت دوباره نفت ایران به بازار جهانی، نرخ ارز تحت فشار قرار گرفت اضافه کرد: اکنون قیمت سهام در بازار به سطوح جذابی برای خرید رسیده، اما با توجه به روشن بودن چشم‌اندازهای موجود در کشور و کاهش تقاضای سفته‌بازانه برای سرمایه‌گذاری، نرخ ارز با کاهش همراه شده است؛ بنابراین ممکن است کاهش چشم‌انداز صعودی قیمت ارز به بیش از نرخ تورم بر روند معاملات بازار سرمایه تأثیر‌گذار باشد و تا حدودی روند بازار را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید