• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12250
+
-

فرصت تولید و عرضه خودروهای تک‌ستاره به پایان رسید

فرصت تولید و عرضه خودروهای تک‌ستاره به پایان رسید

علی ابراهیمی/ خبرنگار
آخرین گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت کیفی خودروهای سواری، وانت و سنگین تولید داخل طی اسفند‌ماه سال گذشته منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد هنوز هم 4خودرو وانت، 3 خودرو سواری و 2خودرو سنگین تنها با یک ستاره کیفی تولید و عرضه می‌شود.

براساس اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودروهای دارای یک ستاره کیفی از ابتدای سال97 متوقف خواهد شد و بر این اساس خودروسازان داخلی ملزم هستند تا از این تاریخ خودروهایی با حداقل 2ستاره کیفی تولید و به بازار عرضه کنند. آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (بازوی اجرای وزارت صنعت در طرح ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی) حاکی‌ست که طی اسفند‌ماه96 نیز حدود 9خودرو تولید داخل همچنان دارای یک ستاره کیفی بوده است. براساس این گزارش همچنین طی اسفند‌ماه96 در گروه خودروهای سبک 10خودرو و در گروه خودروهای سنگین 8خودرو توانسته‌اند 4ستاره کیفی به‌دست آورند.



خودروهای تک‌ستاره

 براساس این گزارش بررسی باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای رده‌های مختلف گروه‌های سه‌گانه وانت، سواری و سنگین نشان می‌دهد گروه سواری سه خودرو سایپا X131، سایپا X132 و سایپا X111 همچنان با کسب یک ستاره در آسمان کیفیت در قعر جدول رده‌بندی ارزشیابی کیفی خودروها در رده قیمتی کمتر از 25میلیون تومان قرار دارند. همچنین خودروهای پژو 2008 ایران‌خودرو / ایکاپ، نیومزدا 3شرکت بهمن موتور و گرند ویتارای شرکت ایران‌خودرو خراسان در سطح قیمتی بالاتر از یک هزار میلیون ریال با کسب 4ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروها را به‌دست آوردند. در گروه وانت، وانت تندر شرکت ایران‌خودرو با دریافت 3ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در سطح قیمتی پایین‌تر از 500میلیون ریال به‌خود اختصاص داد و وانت‌ مزدا کارا2000 تک‌کابین بهمن موتور و وانت سایپا 151 شرکت سایپا بن‌‌رو با کسب 2ستاره کیفی در رده بعدی جای گرفتند. در این کلاس قیمتی وانت‌های‌ مزدا کارا2000 دوکابین و تک کابین بهمن موتور، آریسان ایران‌خودرو دیزل و وانت‌های نیسان دوگانه‌سوز و تک سوز زامیاد هرکدام با یک ستاره کیفی در قعر جدول رده‌بندی کیفی وانت‌ها جای گرفته‌اند که تمامی خودروهای این گروه در ارزشیابی بهمن‌ماه96 نیز همین تعداد ستاره را کسب کرده بودند.



  سنگین‌وزن‌های بی کیفیت

در گروه کشنده‌ها، 3خودروی کشنده ولوو FH500، ولوو FH460 و ولوو FM460 سایپا دیزل به همراه کشنده اسکانیا G410 ماموت دیزل 4ستاره کیفی را از آن خود کردند. در این گروه کشنده FAW J6 سیبا موتور یک ستاره به‌دست آورد. در گروه کامیونت، 2 کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیونت ایسوزو NVR85 بهمن دیزل 4ستاره کیفی به‌دست آوردند و کامیونت FAW سیبا موتور 2ستاره‌ای شد. در بخش کامیون نیز کامیون ایسوزو NPR75M بهمن دیزل به همراه کامیون ایسوزو  FVZ این شرکت 4ستاره کیفی به‌دست آوردند. کامیون بنز WH ایران‌خودرو دیزل نیز یک ستاره کیفی کسب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید