• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122431
+
-

کامران عبدلی/جانشین معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی

خلاء قانونی و دست‌های بسته آتش‌نشانی

خلاء قانونی و دست‌های بسته آتش‌نشانی

با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم که در پایتخت حدود یک میلیون پارسل ساختمان و به‌طور میانگین حدود ۴ میلیون واحد مسکونی و غیرمسکونی وجود دارد.
 

بخشی از این ساختمان‌ها تازه‌ساز هستند و در دسته ساختمان‌هایی قرار می‌گیرد که بعد از اجرای ضوابط مقررات ملی ساختمان ساخته شده‌اند که هم در زمان صدور پروانه و هم قبل از پایان کار از سوی کارشناسان شهرداری و آتش‌نشانی تمام اصول ایمنی بررسی می‌شود تا جایی که می‌توانیم مطمئن باشیم در این ساختمان‌ها حوادث مشابه حادثه پلاسکو به شرط حفظ و پایداری شرایط ایمن نخواهیم داشت.

از سوی دیگر در تهران برج‌های تازه‌سازی داریم که هنوز تأییدیه و پایان کار نگرفته‌اند. اما شهروندان در آنها ساکن شده‌اند که خلأ قانون اینجا خود را نشان می‌دهد. بخش دیگری از ساختمان‌ها قبل از تصویب آیین‌نامه‌های ایمنی ساخته‌ شده‌اند. متأسفانه به دلیل نبود قانون الزام‌آوری برای اجرای ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در این ساختمان‌ها همیشه با چالش روبه‌رو هستیم.

‌ بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که‌ سال ۱۳۳۴ نوشته شده تنها قانونی است که شهرداری را مکلف کرده درباره ایمنی ساختمان اظهار نظر کند ولی این‌قدر کامل نیست که به ما اجازه ورود به داخل ساختمان برای اجرای ضوابط ایمنی را بدهد. طبق همین قانون با توجه به تفویض اختیاری که از شهرداری به آتش‌نشانی شده، سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان کارشناس شناخته می‌شود و فقط می‌تواند درباره ایمنی اخطارهای لازم را بدهد و نمی‌تواند ساختمانی را به خاطر ایمن نبودن پلمب کند. برخی از این ساختمان‌های قدیمی مجتمع‌های تجاری هستند که به واسطه‌ تردد بالای روزانه شهروندان باید ایمن باشند. خوشبختانه طرح‌های کارآمدی مثل نظام بازرسی و طرح پلاک ایمن از طرف سازمان آتش‌نشانی و با به کارگیری مناطق هشت‌گانه عملیاتی آتش‌نشانی پایتخت در حال اجراست که با رصد ایمنی ساختمان‌ها طی یک سال اخیر حدود ۳۰ هزار ساختمان شناسایی شده و اخطارهای لازم را دریافت کردند.

نکته دیگر حریق‌هایی است که در ساختمان‌های زیر ۶ طبقه اتفاق می‌افتد. نباید تمرکز روی ایمنی برج‌ها، ما را از ساختمان‌هایی که بلندمرتبه نیستند غافل کند که اتفاقاً طعمه حریق‌های متعددی هم می‌شوند. طبق مصوبه توسعه بهبود شورای اسلامی شهر که سال ۱۳۹۵ تصویب شد، ضوابط ایمنی باید در تمام ساختمان‌ها و نه فقط بلندمرتبه‌ها اجرا شود. دسترسی به مدیریت و قانون یکپارچه در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌ها، می‌تواند آتش‌نشانی را در خدمت‌رسانی بهتر و ایمن‌سازی ساختمان‌ها یاری کند. طی سال‌های اخیر ۲۱ نردبان برای حوادث احتمالی برج‌ها به ناوگان تجهیزات آتش‌نشانی اضافه شده‌است. در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره آتش‌نشانان شهید، امیدوارم که هرگز شاهد حوادث اینچنین نباشیم.  

این خبر را به اشتراک بگذارید