• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122281
+
-

رأی شورای رقابت به تثبیت قیمت خودرو تا بهار سال آینده

امسال خودرو گران نمی‌شود


شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود به تثبیت قیمت همه خودروهای داخلی رأی داد و با این روند تا بهار سال آینده هیچ افزایش قیمتی در خودروهای کم‌تیراژ و پرتیراژ داخلی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش همشهری، با ارائه نرخ تورم بخشی سه‌ماهه چهارم سال‌99 توسط بانک مرکزی به شورای رقابت، این شورا در جلسه 449(دوشنبه هفته جاری) با بررسی متغیرهای مؤثر در تعیین دستورالعمل قیمت و شرایط بازار خودرو، هرگونه افزایش قیمت خودروهای داخلی را ممنوع کرد. این رأی شورای رقابت در حالی است که قبلا برخی دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور با استناد به فرمول جدید این شورا برای قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ، افزایش چندی پیش قیمت خودرو را ناشی از شوک این دستورالعمل به بازار خودرو دانسته و خواستار بررسی مجدد این دستورالعمل در شورای رقابت شدند اما به‌گفته رئیس شورای رقابت، با توجه به محقق‌نشدن پیش‌شرط اصلی قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ یعنی رشد 50درصدی تیراژ تولید این خودروها در بهمن‌ماه امسال، تا پایان سال‌جاری هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این خودروها نیز صورت نخواهد گرفت.

تأثیر رکود بازار بر تثبیت قیمت خودرو
رئیس شورای رقابت در پاسخ به همشهری در مورد نتایج بررسی‌های این شورا برای تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ و پرتیراژ داخلی، گفت: براساس مصوبه جلسه‌449 اعضای شورای رقابت به این نتیجه رسیدند که هیچ افزایش قیمتی در خودروهای کم‌تیراژ و پرتیراژ داخلی حداقل تا پایان امسال صورت نخواهد گرفت. رضا شیوا‌ افزود: بانک مرکزی نرخ تورم بخشی سه‌ماهه چهارم امسال (دی، بهمن و اسفند) را با تأخیر و در پایان دی‌ماه اعلام کرد که بر این اساس نرخ تورم بخشی ایران خودرو 14.1 و سایپا 14.75درصد بوده است. با درنظر‌گرفتن سایر متغیرها یعنی نرخ بهره‌وری منفی 2.5درصد و شاخص کیفیت خودروهای تولید داخل، امکان افزایش 10درصدی قیمت خودروهای پرتقاضای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت وجود داشت. به‌گفته او، اما با توجه به کاهشی‌بودن قیمت‌ها، افت شدید تقاضای ناشی از شیوع کرونا و چشم‌انداز مثبت تحولات سیاسی و اقتصادی، اعضای شورا‌ به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از وارد‌شدن هرگونه هیجان و شوک به بازار خودرو تا پایان امسال، هیچ افزایش قیمتی در اینگونه خودروها صورت نگیرد که با این روند با توجه به تعطیلات شب عید، عملا قیمت خودروهای داخلی تا پایان فروردین‌ماه سال‌1400 افزایش نمی‌یابد.
شیوا پذیرش یا عدم‌پذیرش خودروسازان در مورد مصوبه این شورا برای تثبیت قیمت خودروهای داخلی را در اجرای این مصوبه بی‌تأثیر دانست و افزود: اجرای مصوبه تثبیت قیمت خودرو به موافقت یا مخالفت خودروسازان بستگی نداشته و باید خودروسازان این مصوبه را اجرا کنند. او با بیان اینکه در سه‌ماهه سوم نرخ تورم بخشی خودرو 23درصد بوده که با سیر نزولی در سه‌ماهه چهارم به 14درصد رسیده است، گفت: اگر تیراژ تولید خودروهای داخلی افزایش یابد و نرخ تورم بخشی خودرو نزولی باشد، امکان کاهش نرخ مصوب این خودروها براساس مصوبه شورای رقابت در آینده نیز وجود دارد که می‌تواند باعث بیشتر شدن قیمت‌های حاشیه بازار شود.

ثابت ماندن قیمت خودروهای کم‌تیراژ
رئیس شورای رقابت در مورد وضعیت اجرای دستورالعمل جدید این شورا برای افزایش قیمت خودروهای کم‌تیراژ از ابتدای بهمن‌ماه امسال، گفت: شورای رقابت برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودروهای کم‌تیراژ نداشته بلکه بر مبنای مدل قیمت‌گذاری جدید رشد 50درصدی تیراژ تولید پیش‌شرط افزایش قیمت خودروهای کم‌تیراژ خواهد بود. شیوا افزود: در قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ نرخ تورم بخشی مبنای اصلی بوده است اما در فرمول قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ علاوه بر تورم بخشی، رشد 50درصدی تیراژ تولید تا ابتدای بهمن‌ماه امسال پیش‌شرط افزایش قیمت این خودروها بوده است. به‌گفته او، اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ از ابتدای بهمن‌ماه مطابق با توافقی که با سازمان گسترش و خودروسازان صورت گرفت، شرایطی داشت که مهم‌ترین شرط آن افزایش 50درصدی تیراژ تولید این خودروها در دی‌ماه بود. اما خودروسازان و سازمان گسترش در اجرای این فرمول مشکل داشتند و رشد 50درصدی تیراژ تولید این خودروها در دی‌ماه محقق نشده است، بر این اساس تا زمانی که شرط اصلی ما یعنی افزایش تولید اتفاق نیفتد، این فرمول نیز اجرا نمی‌شود. رئیس شورای رقابت افزود: شرکت سایپا رسما اعلام کرده که امکان افزایش 50درصدی تیراژ تولید خودروهای کم‌تیراژ را ندارد و ایران خودرو اعلام کرده که باید در این فرمول تغییراتی صورت گیرد تا رشد تولید محقق شود که این موضوع نیز باید در شورا بررسی شود. 
شیوا با اشاره به اینکه با این روند فعلا قیمت خودروهای کم‌تیراژ تغییری نمی‌کند، در مورد چگونگی تعیین قیمت محصولات جدید خودروسازان گفت: شورای رقابت برای تعیین 18خودرو کم‌تیراژ داخلی درصورتی که تولید آنها بر مبنای سی‌کی‌دی یا خودرو جدید تولید داخل باشد، دستورالعمل دارد که مطابق آن اگر این خودروها سابقه قیمتی قبلی داشته باشند، همان قیمت‌های قبلی مبنای تعیین قیمت این خودروها خواهد بود. همچنین تعیین قیمت خودروهای جدید مانند تارا که هیچ سابقه قیمتی قبلی ندارد، با تشکیل کلینیک خودرو صورت می‌گیرد.
به‌گفته او، پیش‌شرط افزایش قیمت خودروهای کم‌تیراژ از بهمن‌ماه امسال رشد 50درصدی تیراژ تولید این خودروها در دی‌ ماه و سپس هر سه‌ماه یک‌بار بوده که این پیش‌شرط در دی‌ماه محقق نشده و عملا این فرمول اجرا نخواهد شد. با این روند، اگر حتی در بهمن و اسفند نیز افزایش تیراژ تولید خودروهای کم‌تیراژ اتفاق بیفتد، تأثیری در افزایش قیمت این خودروها تا پایان امسال نخواهد داشت.

تغییر مبنای محاسبه نرخ تورم بخشی خودرو
رئیس شورای رقابت از احتمال تغییر مبنای زمانی بررسی و اعلام نرخ تورم بخشی خودرو از 3‌ماه به 6‌ماه تا یک‌سال خبر داد و گفت: قبلا با توجه به تورم لجام‌گسیخته مقرر شده بود تا نرخ تورم بخشی خودرو هر 3‌ماه یک‌بار توسط بانک مرکزی بررسی و اعلام شود، اما اکنون که تورم نزولی است و امید می‌رود قیمت خودرو و سایر کالاها کاهش یابد، بررسی 3ماهه تورم متوقف خواهد شد و شورا با رصد و پایش وضعیت بازار خودرو تا پایان امسال در نشست‌های بعدی خود در مورد مبنای بررسی 6ماهه یا یکساله نرخ تورم بخشی خودرو تصمیم‌گیری خواهد کرد. شیوا با رد تأثیر اعتراض و درخواست سازمان بازرسی کل کشور برای بازنگری در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو بر رأی این شورا به تثبیت قیمت خودرو تا پایان امسال، گفت: مصوبه اخیر شورای رقابت ارتباطی با اظهارنظر این سازمان ندارد و اصلا ربطی ندارد که سازمان بازرسی بخواهد مصوبه شورای رقابت را لغو کند، گرچه این شورا نیز خواستار بررسی مجدد دستورالعمل جدید در شورای رقابت و نه لغو آن شده بود. او در مورد احتمال کاهش قیمت مصوب خودرو گفت: ملاک شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو فرمول ارائه شده است. بر اساس این فرمول درصورتی که تورم بخشی خودرو صفر شده یا کاهشی باشد، امکان کاهش قیمت خودرو نیز وجود دارد.

   تداوم شیوه قرعه‌کشی فروش خودرو

رئیس شورای رقابت با دفاع از تداوم شیوه قرعه‌کشی برای فروش خودرو، گفت: تا زمانی که تقاضای خرید زیاد باشد، عرضه به شیوه قرعه‌کشی انجام خواهد شد، زیرا اکنون با فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی امکان نفوذ و تقلب در عرضه از بین رفته و اگر هنوز هم عده‌ای متقاضی غیرواقعی برای خرید ثبت‌نام می‌کنند نیز تلاش می‌کنیم با روش‌هایی از انجام این کار جلوگیری ‌کنیم. شیوا رشد تیراژ و واردات خودرو را پیش‌شرط رشد عرضه دانست و افزود: صاحب‌نظران زیادی برای ساماندهی بازار خودرو بر مبنای رشد تیراژ تولید یا واردات نسخه می‌پیچند اما اکنون به‌دلیل مشکلات کشور امکان واردات خودرو وجود نداشته و افزایش تیراژ تولید خودرو نیز با همه تلاش‌های صورت‌گرفته، نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد و فناوری‌های جدید است. او با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقتصادی کشور و صنعت خودرو، افزود: شورای رقابت تا پایان سال وضعیت بازار و قیمت خودرو را رصد می‌کند چرا‌که معتقدیم شرایط تولید و عرضه خودرو با بهبود وضعیت ارزی، روابط تجاری، فروش نفت، کاهش تحریم‌ها و... در آینده نه‌چندان دور بهتر خواهد شد و مطمئناً وضعیت اقتصاد ایران در آینده مانند اکنون نخواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید