سال حکم
جنجالهای درون سینما، خود را بیشتر نشان داد
سعید مروتی
در بهار84 هرچه بهموعد انتخابات ریاستجمهوری نزدیکتر شدیم، التهابات سیاسی بیشتر شد. جالب اینکه خانه سینما، تندترین مواضع را علیه کاندیدایی در پیش گرفت که تا یک هفته مانده به انتخابات بهنظر میرسید قطعا شکست میخورد ولی در نهایت او رئیسجمهور ایران شد. روزهای پس از انتخاب محمود احمدینژاد، روزهای سختی برای سینمای ایران و بهخصوص گروه نزدیک و همسو با خانه سینما بود؛ خانه سینمایی که هنوز جنجالهای جشن سینمای ایران را هم در خاطر داشت که کار را به دستگیری شبانه اعضای هیأتمدیره کشانده بود. وقتی سردبیر کیهان، وزیر ارشاد شد نگرانی از روی کارآمدن چهرهای تندرو در معاونت سینمایی، کارگردانهای معتمد نظام را راهی جلساتی مهم کرد که نتیجهاش حضور محمدرضا جعفری جلوه بود. مدیر محافظهکار شبکه یک سیما، به معاونت سینمایی آمد و در هراس از تندروی، محافظهکاری دیگر نه نقطه ضعف که امتیاز به شمار میآمد. دوران تازهای آغاز شده بود و سینمای ایران هم گریزی از تغییرات نداشت. سال 84 سال «حکم» کیمیایی هم بود؛ بازگشت موفقیتآمیز استاد که خردهگیران سربازان جمعه را به ستایش واداشت. سال84 همچنان فیلمهایی که در دوران اصلاحات پروانه ساخت گرفته بودند، روی پرده میآمدند و این موضوع شاملحال برخی از فیلمهای سال بعد هم شد. سینماگران نگران بازگشت به دوران قبل از سال76 بودند ولی این اتفاق رخ نداد. فیلمسازان جریان میانه چه در گردش به سمت سینمای تجارتی و چه در حوزه سینمای اجتماعی، اغلب شکست خوردند و نوبت به چهرههای تازه نفس رسید. رضا میرکریمی با «خیلی دور خیلی نزدیک» فیلمی که از منتهی علیه راست تا منتهی علیه چپ ستایشاش میکردند، خاستگاه طبقاتیاش را تغییر داد. اصغر فرهادی هم بعد از «شهرزیبا» درامهای جنوب شهری را کنار گذاشت و سراغ طبقه متوسط رفت. «چهارشنبهسوری»، آشفتگیها و تناقضات طبقه متوسط را به نمایش میگذاشت؛ طبقهای که انتخابات 84 را باخته بود و حیرتزده از رفتار و کردار «معجزه هزارهسوم» بود.