قله کارنامه مدیری و قاسمخانی
«شبهای برره»؛ نخستین پیشدرآمد سریالی
محمدمسعود احدی
سادهترین فرمول برای موفقیت در فیلمسازی، ساختن دنباله برای یک اثر موفق است. سابقه ذهنی مخاطب از شخصیتها و حالوهوای یک اثر موفق، باعث میشود تا سادهتر جذب دنباله آن شود. «مزد ترس» و «بازی با مرگ» به کارگردانی حمید تمجیدی و «زیر آسمان شهر 1، 2و 3» به کارگردانی مهران غفوریان ازجمله سریالهای دهههای70 و 80بودند که طبق این فرمول ساخته شدند. اما «شبهای برره» نخستین مجموعهای بود که به جای دنباله، پیشدرآمد سریالی دیگر بود و به روایت وقایع قبل از مجموعه «پاورچین» میپرداخت. مهران مدیری، کارگردان و تیم نویسندگی این مجموعه به سرپرستی پیمان قاسمخانی که بخشی از سنتهای عجیب و بعضا ناپسند مردم برره را در مجموعه پاورچین به نمایش گذاشته بودند، این بار با شبهای برره، به واکاوی این آداب و رسوم و خاستگاه و علل آن پرداختند. روستای فرضی برره با شخصیتهای خیالیاش، نمایی از جامعهای منحط با اخلاقیاتی مذبوح است که شخصیتی محوری به نام «کیانوش» (با بازی سیامک انصاری) به نقد آن میپردازد. اعتقاد مردم برره به خرافات بیاساس از دیگر مواردی است که دستمایه سریال قرار میگیرد. شبهای برره هم مانند پاورچین، عباراتی را وارد ادبیات گفتاری مردم کرد که «خرزوخان» یکی از آنهاست. یکی از شخصیتهای مجموعه به نام «دوبرره» که به استعمال «گَرد نخود» اعتیاد داشت، در عالم توهم شخصیتی را به نام خرزوخان میدید و با او حرف میزد. از اینرو خرزوخان در ادبیات عامه به فردی اطلاق میشود که نادیدنی و خیالی است و وجود خارجی ندارد. بهگفته حسن شکوهی، بازیگر و تهیهکننده، قرار بود شبهای برره در 135قسمت ساخته شود که بهدلیل حواشی آن، تنها در 92 قسمت ساخته شد و به دستور مدیران شبکه از ادامه ساخت سریال جلوگیری به عمل آمد.