• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122232
+
-

دوران طلایی بلاگستان فارسی

چه شد که وبلاگ‎‌‎نویسی در ایران بازی را باخت؟

گزارش دو
دوران طلایی بلاگستان فارسی


 محمد کرباسی  

سال1384 را می‎‌‎توان اوج دوران وبلاگ‎‌‎نویسی فارسی دانست. هرچند وبلاگ فارسی از حدود چهار سال قبل کارش را شروع کرده بود، اما شاید هیچ وقت دیگر در تاریخ مانند 1384 نشد. براساس آماری که در آن سال تهیه شد تعداد وبلاگ‎‌‎های فارسی به 700هزار رسید. در 16شهریور سال1380 نخستین پست وبلاگ فارسی را سلمان جریری منتشر گرد. سلمان جریری، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی‌شریف، به‎‌‎عنوان نخستین ایرانی بلاگش را با نام «بلاگ سلمان» در اینترنت قرار داد. او که اکنون در دبی زندگی می‎‌‎کند کسی بود که برای اولین‎‌‎بار از عنوان «وب‌نوشت» بر وزن «دست‌نوشت» به‎‌‎جای بلاگ استفاده کرد.
در آن زمان اکتشاف فضای وبلاگ با سرویس بلاگر کلید خورد. بلاگر را که بعدها گوگل آن را پیرا لبز خرید میزبان وبلاگ‎‌‎های زیاد فارسی شد. هر چند برخی از وبلاگ‎‌‎نویسان فارسی سایت مستقل خود را داشتند. بعد از سلمان، در پاییز1380 حسین درخشان مقاله‎‌‎ای با عنوان «چطور یک وبلاگ‎‌‎ فارسی بسازیم؟» در بلاگش منتشر کرد. این مقاله در واقع راهنمای بلاگ‎‌‎نویسی بود. بعد از آن آدم‎‌‎ها از طریق این نوشته یاد گرفتند که چطور بلاگ داشته باشند و بنویسند و روز‎‌‎به‎‌‎روز به تعداد بلاگ‎‌‎نویسان افزوده شد.
با این حال ریشه‎‌‎های وبلاگ‎‌‎نویسی فارسی را باید در چند سال قبل جست‎‌‎وجو کرد؛ زمانی که شبکه‎‌‎های مشهور به بی‎‌‌‎بی‎‌‎اس در ایران شهرت داشتند. از حدود سال1377 چندین بی‎‌‎بی‎‌‎اس که افراد باید با استفاده از شماره‎‌‎گیری با خط تلفن به مرکز اصلی آن وصل می‎‌‎شدند وجود داشتند. این پلتفرم‎‌‎های تحت سیستم عامل داس انجمن‎‌‎هایی در حوزه‎‌‎های مختلف، از سینما گرفته تا سیاست داشتند. نسل این کاربران بی‎‌‎بی‎‌‎اس که نخستین نسل جوانی بودند که با اینترنت دایال‎‌‎آپ آشنا شدند بعدها به وبلاگ‎‌‎نویسان مشهوری تبدیل شدند.
مثل هر موضوع دیگر وبلاگ‎‌‎نویسی در ایران هم در ابتدا خام و نپخته بود. به‎‌‎تدریج اما وبلاگ‎‌‎های جدی به زبان فارسی شکل گرفت که هرکدام تبدیل به رسانه‎‌‎های جدید شدند.
با آمدن سرویس‎‌‎دهندگان وبلاگ داخلی بازار رونق بیشتری گرفت. پرشین‎‌‎بلاگ نخستین سرویس‎‌‎دهنده داخلی بود و بعد بلاگفا و بلاگ‎‌‎اسکای هم طرفداران خود را پیدا کرد.
 
از کودکی تا رشد جوانی 
اگر از سال80 تا 84 را کودکی وبلاگ‎‌‎نویسی در ایران بدانیم از سال84 تا 88 را باید دوران جوانی و اوج‎‌‎گیری وبلاگ در ایران دانست. در آن دوره تقریبا هر بچه‌مدرسه‎‌‎ای یک وبلاگ داشت و وبلاگ خواندن تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده بود. عوض کردن قالب وبلاگ، ارتقای قالب و رنگ‎‌‎ها، گذاشتن ویجت‎‌‎های جدید، از آب و هوا گرفته تا کانتر مشاهده و حتی پخش موسیقی با لود شدن صفحه وبلاگ تبدیل به یک رقابت جالب شده بود. برای مقایسه شاید بشود آن دوره را با وضعیت و رشد فعلی پادکست فارسی مقایسه کرد.
این پدیده جدید، فضایی فعال را برای گفت‎‌‎و‎‌‎گوهایی سنگین و پیوسته فراهم آورد که همه‎‌‌‎چیز، از سیاست گرفته تا شعر در آن به بحث گذاشته می‎‌‎شد. این خاصیت کامنت در وبلاگ بود که باب بحث‎‌‎های داغ را به جای فضاهایی امروزی مثل کانال‎‌‎های تلگرام باز می‎‌‎گذاشت.
وبلاگستان فارسی برای خودش دنیایی جدید بود. بلاگرها انحصار اطلاعات و تحلیل و محتوا را خارج از فضای رسمی شکسته بودند. آن نسل وبلاگ‎‌‎نویسان ایرانی در دنیای واقعی هم گروه‎‌‎های اجتماعی تشکیل دادند و شروع به دیدن یکدیگر در بیرون از محیط مجازی به‎‌‎صورت گروهی کردند. وبلاگ‎‌‎نویس‎‌‎ها دور هم جمع می‎‌‎شدند و دیگر دوستی‎‌‎هایشان فراتر از حضور در صفحه بلاگ همدیگر شده بود. در پارک و کافه و... با هم قرار می‎‌‎گذاشتند و هرچه بیشتر در ‎‌‎این‎‌‎باره صحبت می‎‌‎کردند. به همین‎‌‎خاطر بود که خبر بد در میان بلاگرهای ایرانی زود می‎‌‎پیچید. مرگ نویسندگان وبلاگ‎‌‎هایی مثل زن رشتی به‎‌‎خاطر بیماری سرطان، دختر خورشید در سانحه رانندگی، ماه‎‌‎پیشونی بر اثر سقوط از کوه، ژولیس سزار به‎‌‎خاطر آثار جراحت شیمیایی دوران جنگ و نویسنده وبلاگ مژده به‎‌‎خاطر آثار بیماری قدیمی دیستروفی ماهیچه‎‌‎ای دوشن برای جامعه وبلاگ‎‌‎نویسان ایرانی بسیار تکان‎‌‎دهنده و غمبار بود.
 
تیغ فیلترینگ و اعتیاد به فیسبوک
سال88 فیلترینگ بلاگر و وردپرس ضربه مهلکی به وبلاگ‎‌‎نویسی در ایران زد. برخوردهای امنیتی هم عامل دیگری بود که باعث شد کم‌کم دنیای وبلاگ‎‌‎نویسی در ایران کم‌رمق شود.
بسته‌شدن خدمات اینترنتی پرطرفداری از قبیل «بلاگ رولینگ» و «گوگل ریدر» هم ارتباط میان بلاگر‎‌‎ها را دچار اختلال کرد.
ضربه نهایی را اما شاید فراگیرشدن فیسبوک در ایران و مدتی بعد توییتر به وبلاگ‎‌‎نویسی فارسی زد. فیسبوک به‎‌‎عنوان شبکه اجتماعی مشهور و جهانی خیلی سریع جای خود را در میان کاربران ایرانی باز کرد و کم‌کم وبلاگ خواندن جایش را به خواند‎‌‎ن پست‎‌‎ها، عکس‎‌‎ها و فیلم‎‌‎های منتشرشده در فیسبوک داد.
افزایش شبکه‎‌‎های اجتماعی نه‎‌‎تنها چیستی و چگونگی محتوای وبلاگ‎‌‎ها و نحوه تولید و انتشار آنها را تحت‎‌‎تأثیر قرار داد بلکه ماهیت رابطه «بلاگر و مخاطب» را نیز متحول کرد.
امروز، گفت‎‌‎و‎‌‎گو‎‌‎های اینترنتی اغلب به «پسندیدن» (لایک) و «اشتراک‌گذاری» (شِیر) محدود شده است. درحالی‎‌‎که گذشته پست‎‌‎های وبلاگ‎‌‎ها اغلب بحث‎‌‎های طولانی و خواندنی را به‎‌‎دنبال داشتند.
می‎‌‎شود گفت تا سال90  بدنه اصلی وبلاگ‎‌‎نویسی فارسی دچار ریزش شدید شد. آنهایی که همچنان فعال و پرطرفدار بودند با استفاده از نرم‎‌‎افزارهای مدیریت محتوا مثل Moveable type، WordPress، ‎ Joomla‎، ‎ Drupal‎ وبلاگ خود را به سایت خودشان بردند و به‎‌‎تدریج آن را تبدیل به تولید محتوای مستقل یا تجاری کردند. وبلاگ‌نویسی هنوز هم در ایران ادامه دارد، اما شاید دیگر با رشد شبکه‎‌‎های اجتماعی هیچ وقت رونق آن دوران طلایی را به‎‌‎خود نبیند. روز 9شهریور هنوز روز جهانی وبلاگ نام دارد و در ایران 16شهریور که نخستین وبلاگ فارسی راه‎‌‎اندازی شد به روز وبلاگستان فارسی مشهور شده است. هنوز قلب وبلاگ فارسی می‎‌‎تپد؛ هرچند بی‎‌‎رمق.

این خبر را به اشتراک بگذارید