• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12215
+
-

شهر در رسانه‌ها

مشارکت شهروندی و شهرهای هوشمند

روزنامه «شرق» یادداشتی را پیرامون توسعه شهرهای هوشمند و مشارکت شهروندی منتشر کرده است؛ در این یادداشت آمده: «یک شهر هوشمند شهری است که همه بخش‌های مرتبط با آن شامل زیرساخت،  مشارکت شهروندی،  اقتصاد،  انرژی،  حکمرانی،  محیط زندگی و حمل‌ونقل،  متوازن و همگن توسعه‌ یافته‌اند. ماهیت شهر هوشمند،  دستیابی حداکثری از حداقل این امکانات است؛یعنی ظرفیت‌های هر یک از این مؤلفه‌ها شناخته و از آنها استفاده حداکثری شود.» به نوشته شرق،  «شهروند هوشمند،  بی‌شک قسمت مهمی از توسعه شهری را تشکیل می‌دهند و این مفهوم دایره گسترده‌ای چون یادگیری مادام‌العمر،  کثرت قومی و اجتماعی،  انعطاف‌پذیری،  خلاقیت،  پذیرابودن و مشارکت فعال مردمی را شامل می‌شود.» در بخشی از این یادداشت آمده که: «مشارکت شهروندی» به‌معنای اشتراک اطلاعات،  قدرت و احترام متقابل بین دولت و شهروندان است.

نظارت؛ حلقه مفقوده طراحی ساختمان‌ها

روزنامه «شهروند» با یک کارشناس معماری درباره معضلات طراحی ساختمان‌ها،  حواشی بازار بسازوبفروش‌ها و ورود افراد غیرمتخصص گفت‌وگو کرده است. علی خادم‌زاده حال معماری و طراحی‌های ساختمانی را خوب نمی‌داند. او عدم‌نظارت کافی و ورود افراد غیرمتخصص بدون تحصیلات علمی را در این حوزه اصلی‌ترین دلیل مشکلات ساختمان‌های شهر می‌داند. به گفته خادم زاده،  اصولا باور عمومی در ایران این است که معماری داخلی یک فرایند لوکس است و افراد مرفه در شرایط خاص از آن استفاده می‌کنند. اما در تعریف آکادمیک اصلا اینطور نیست و این تصور حاکم بر جامعه که طراحی داخلی یک فرایند لوکس تلقی شود کاملا اشتباه است. معماری یا طراحی داخلی، سازماندهی، ساماندهی و بهینه‌سازی فضاهای زیستی است؛ بنابراین در این حوزه الزاما زیبایی هدف اصلی نیست.

بازیگران جدید حمل‌ونقل شهری

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تحولات جهانی را در شبکه نقلیه عمومی شهرها گزارش داده و نوشته که در گروهی از کشورهای توسعه‌یافته،  حمل‌ونقل عمومی شهرها از مرحله پوست‌اندازی عبور کرده و با ۴ تحول در ارائه خدمات به مسافران درون‌شهری روبه‌رو شده است. به گزارش دنیای اقتصاد،  تغییرات مثبت در کیفیت سرویس‌دهی و ظرفیت خدمات‌رسانی «وسایل نقلیه عمومی» در جهان به پشتوانه فناوری‌های دیجیتال و تقویت ارتباطات هوشمند بین شهروندان از طریق تلفن‌های همراه و شبکه‌های مجازی اتفاق افتاده و آنچه طی سال‌های اخیر باعث ترغیب شهرداران شهرهای اروپایی به استفاده از این ظرفیت - فناوری‌های جدید- شده،  چالش تأمین مالی برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده است. به نوشته این روزنامه،  «خدمات مجازی شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی»،  «سوخت‌های پاک»،  «موتورسیکلت‌های برقی» و «منابع غیرپولی» به‌عنوان بازیگران جدید حمل‌ونقل شهری در آمریکا و اروپا مطرح هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید