• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122146
+
-

واکنش به شائبه تخفیف‌های غیرواقعی

درصد تخفیف از قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرید

بازار
درصد تخفیف از قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرید


حذف قیمت مصرف‌کننده و درصد تخفیف درج شده روی قفسه‌های فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیروز آغاز شد.
به گزارش همشهری، شاید شما هم ازجمله مشتریانی هستید که برای خرید راحت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه یا با دریافت پیامک‌های تبلیغاتی راهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده‌اید اما با مقایسه ریز قیمت اقلام کالاهای خریداری شده با نرخ مغازه‌های خرده فروشی سطح شهر دریافته‌اید که نه‌تنها این تخفیف‌ها واقعی نیست بلکه در مواردی قیمت نهایی خرید شما به‌مراتب بیشتر از خرده فروشی‌های سطح شهر است. اما این تمام ماجرا نیست، اخبار دریافتی حاکی است در ماه‌های اخیر برخی مشتریان با مقایسه قیمت مصرف‌کننده نهایی درج شده روی قفسه‌ها و قیمت‌ درج شده در فاکتور نهایی خرید، به تفاوت‌های فاحش بین 2 رقم مذکور پی برده و برای پیگیری موضوع راهی دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی شده‌اند.
حالا همزمان با افزایش انتقادها به ارائه تخفیف‌های فریبنده، مسئولان اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از انجام برخی اقدامات برای رفع این ابهام خبر می‌دهند. بر این اساس قرار است روش درج قیمت فروش تغییر کند. این قبیل فروشگاه‌ها تا پیش از این با خط زدن قیمت اصلی کالا در قفسه‌ها و درج قیمت فروش با ذکر میزان تخفیف، مشتریان را به خرید اقلام کالایی ترغیب می‌کردند، اما از این پس تنها قیمت نهایی فروش کالا در قفسه‌های فروش نمایش داده می‌شود و قیمت مصرف‌کننده تنها روی بسته بندی محصولات مختلف و میزان تخفیف در فاکتور خرید مشتریان درج خواهد شد.

فریب مشتری و عرضه چندنرخی کالا 
گزارش میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد تاکنون در برخی اوقات قیمت درج شده فروش روی قفسه ‌بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با قیمت محاسبه شده در فاکتور نهایی مشتریان، متفاوت بوده است. به‌عنوان مثال در یکی از این فروشگاه‌ها قیمت مصرف‌کننده مایع ظرفشویی «تست» 12هزار و 800تومان درج شده و فروشگاه قیمت فروش نهایی این محصول را پس از تخفیف 10هزار و 650تومان اعلام کرده و مشتری نیز با اطلاع از این حدود قیمتی و به امید دریافت تخفیف نسبت به خرید کالا اقدام کرده اما در کمال تعجب در فاکتور خرید نهایی، که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، قیمت مصرف‌کننده این مایع ظرفشویی با اعمال تخفیف و سودهای مورد ادعای این فروشگاه‌ها برای مشتری 18هزار و 140تومان درج شده است. با مراجعه حضوری برای پیگیری این شیوه اختلاف قیمت و گرانفروشی از فروشگاه زنجیره‌ای مذکور درنهایت مشخص شد که اگرچه قیمت درج شده در بارکد فروش این کالا در 3 قفسه فروش متفاوت فروشگاه مذکوربه 12هزار و 800تومان تغییر یافته اما برچسب قیمت جدید روی قفسه فروش این مایع ظرفشویی همان قیمت قبلی بوده و اصلاح نشده است. واقعیت آن است که وقتی یک کالا با 3 قیمت متفاوت در فروشگاه موجود است و تعداد دقیق آنها در سیستم ثبت و با ترتیب قدیمی‌ به جدید چیده شده، اما مشتریان لزوما کالاها را به همان ترتیبی که چیده شده بر نمی‌دارند و این امر موجب تفاوت قیمت فروش یک کالای مشابه در اینگونه فروشگاه‌ها به‌دلیل تفاوت قیمت قدیم و جدید آن می‌شود.

واقعی یا غیرواقعی بودن تخفیف‌ها؟ 
به گزارش همشهری، امیر خسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رد غیرواقعی بودن تخفیف‌های ارائه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: تولید کننده، بنکدار، عمده‌فروش و درنهایت خرده‌فروش حلقه‌های مختلف تامین و توزیع تا سوپرمارکت‌ها را تشکیل می‌دهند. در این میان هر حلقه مبلغی را به‌عنوان سود درنظر می‌گیرد که در مجموع 15تا 20درصد می‌شود اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای این مقدار را از حاشیه سود خود کاسته و تحت عنوان تخفیف به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند. او افزود: اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند خدمتی را به نام تخفیف ارائه دهند به‌دلیل حذف واسطه‌ها، خرید عمده و کاهش هزینه‌های ناشی از این عوامل نظیر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، ارزش افزوده است. فخریان همچنین ارائه پیشنهاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تولید‌کنندگان برای درج قیمت بیشتر روی بسته بندی کالاها برای فراهم شدن امکان ارائه تخفیف‌های بیشتر و کاهش حجم و وزن برخی کالاها را تکذیب کرد و افزود: 90درصد کالاهای توزیع شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح بازار نیز در دسترس است و این امکان وجود ندارد تا کالای یک برند با وزن مشخص در فروشگاه زنجیره‌ای و وزن کمتر به فروش برسد. او افزود: از ابتدا تا دی‌ماه امسال از 3 هزار کالای موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 11هزار بارکد تغییر نرخ وجود داشته است. فخریان همچنین در پاسخ به پرسش دیگر همشهری در مورد پدیده شلف فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گفت: برای راهیابی یک کالا به قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت و قیمت اولویت نخست است و هرگونه دریافت وجه برای واگذاری قفسه‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به محصولات برخی برندها را رد می‌کنم.

تلاش برای رفع ابهام عرضه چند نرخی
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییرات مداوم قیمت را عامل عرضه چندنرخی برخی محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: قیمت یک کالا مثلا نوشابه طی یکسال 3 بار تغییر کرده و از 4هزار و 400به 9هزار و 900تومان افزایش یافته، سرعت تغییر قیمت اقلام کالایی به‌گونه‌ای است که فروشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده و موجب شده یک کالای مشابه با قیمت‌های متفاوت در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود داشته باشد. فخریان افزود: با سیر نزولی نرخ ارز، شاهد روند کاهشی قیمت برخی اقلام کالایی هستیم که این امر مشکلات تازه‌ای را برای تغییر قیمت اقلام کالایی در قفسه‌های فروش اقلام کالایی ایجاد می‌کند. او در مورد گرانفروشی تخم مرغ بسته بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گفت: نرخ مصوب هر شانه تخم مرغ فله بدون سورت و بسته‌بندی 32هزار تومان اعلام شده اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان عرضه تخم مرغ فله شانه 30عددی وجود ندارد و این محصولات با بسته بندی، شست‌وشو و جدا کردن تخم مرغ شکسته به مشتریان عرضه می‌شود که این امر موجب افزایش قیمت تمام‌شده تخم مرغ بسته بندی نسبت به فله می‌شود. او همچنین عرضه گوشت چرخ کرده با قیمت‌های متفاوت در فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای را رد کرد و در مورد عرضه انحصاری روغن نباتی در این فروشگاه‌ها، گفت: این ادعا را که روغن درفروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع اما در سطح بازار نیست باید دستگاه‌های دیگر پاسخگو باشند اما شاید دلیل کمبود روغن در بازار و عرضه آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اطمینان مسئولان تنظیم بازار به عرضه مطمئن‌تر این کالا در اینگونه فروشگاه‌ها و تخلفات احتمالی توزیع آن در بازار باشد.

 کوچ درصد تخفیف از قفسه به فاکتور فروش
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تأکید برحذف قیمت و درصد تخفیف کالاها در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیروز، دوشنبه، برای رفع شائبه‌ها خبر داد و گفت: مقرر شده تا قیمت مصرف‌کننده روی محصول و در معرض دید مشتری قرار گیرد و از این پس قیمت بعد از تخفیف در فاکتورهای خرید مشتریان قابل رویت خواهد بود. فخریان، این شیوه را راهکار مقابله با عرضه چندنرخی کالا دانست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید