• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122123
+
-

علی کریمی، مازوت، بیت‌کوین، زورگیرها و بقیه

سیامک رحمانی_روزنامه‌نگار

 این هم از شانس ماست. جایی زندگی می‌کنیم که سرعت آوار شدن حوادث و بمباران شدن با اخبار در آن وحشتناک است. هنوز به خبر و اتفاقی واکنشی نشان نداده و هضمش نکرده‌ای، خبر بعدی از راه می‌رسد. فرید زکریا یک‌بار گفته بود خاورمیانه جایی است که تاریخ در آن تولید می‌شود اما مصرف نمی‌شود. طبیعتا این معنا را می‌شود به برخورد ما با خبر هم تعمیم داد؛ اینجا که هستیم آتشفشان تولید اخبار است اما کسی طرفی از آن نمی‌بندد. نه عبرتی نه کسب تجربه‌ای. برای همین شاید مرور اخبار اینجا هم لازم و هم بی‌فایده است. لازم است چون خبرهای تازه تازه اجازه نداده‌اند روی رویدادها کمی بیشتر تامل کنیم. بی‌فایده است چون، تا اینها روایت شود، اتفاقات دیگری افتاده و اخبار دیگری از راه رسیده و مرور رویدادها شبیه خواندن روزنامه‌ای قدیمی است؛ بی‌مزه و کسالت‌بار. تازه فقط این هم نیست. مسئله این است که درباره بسیاری از آنچه روی می‌دهد زیاد نمی‌شود و نباید گفت. بشود و بگویی، به تریج قبای کسی هم برنخورد، کی می‌خواهد گوش کند. کیست که اهمیت بدهد. برای همین هم اینجا چند رویداد از دی‌ماه را برای مرور انتخاب کرده‌ام که مهم‌ترین نیستند. نه عجیب‌ترین و نه چیز دیگر. شاید انتخاب‌شان فقط از این‌رو که بوده می‌شده چیزکی درباره‌شان نوشت. که به گمانم ارزش کمی تامل بیشتر داشته‌اند و امیدوارم به کسی برنخورد و امیدوارم توجهی جلب کند و... اما و اگرهای دیگر. گرفتاری شده‌ایم!

اول_ یکی از سوژه‌های خفه‌کننده این ‌ماه که هنوز هم دست از سرمان برنداشته آلودگی هواست. باید اعتراف کنم که ترسناک‌تر از خود این آلودگی، که سال‌هاست با سرمای هوا پیدایش می‌شود و با پایان زمستان کاهش پیدا می‌کند تا سال بعد، شیوه برخورد با آن است. بی‌تفاوتی و خواب‌آلودگی غیرمسئولانه مسئولان که باعث می‌شود هیچ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای حل بحران نداشته باشیم. اینکه راستش را نمی‌گویند و تصمیمی نمی‌گیرند. همه آنچه در سال‌های گذشته درباره بنزین بی‌کیفیت و صنایع آلاینده شهرهای بزرگ گفته می‌شد، با وجود ادعای افزایش کیفیت بنزین تعطیلی و تغییر کارکرد اغلب آن صنایع، همچنان سر جای خود هست. امروز روز حرف از سوزاندن مازوت است. می‌گویند مصرف برق به‌دلیل ایجاد مزارع بیت‌کوین بالا رفته و نیروگاه‌ها باید با تمام توان کار کنند و آنها مازوت می‌سوزانند و دود ناشی از آن شهروندان را به کام بیمارستان و مرگ می‌کشد. اگر سوزاندن مازوت یک در میان تکذیب شده، قضیه استخراج بیت‌کوین تکذیب هم نشده. حالا ما مانده‌ایم و معماهای لاینحلی که نه کسی توضیح درستی برایشان می‌دهد، نه خبری از حل و رفع‌شان می‌رسد. راستش متوجه نمی‌شوم چرا رسانه‌ها پیگیر ماجرا نمی‌شوند و ته و توی آن را درنمی‌آورند. رسانه‌ها هم یعنی همین روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و نه صدا و سیما. کاش یکی می‌گفت که مازوت 50سال دیگر تمام می‌شود. که طرح‌های محیط‌زیستی 20 سال دیگر جواب می‌دهد. اغلب کشورهای توسعه یافته تا 10و نهایتا 20سال دیگر حتی خودروهای بنزین‌سوز را کنار خواهند گذاشت. آلمان اعلام کرده که سال 2020 بیش از نیمی از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کرده. این رقم در سال پیش از آن 46.1درصد بوده. حالا ما... باید منتظر باشیم باران بعدی کی خواهد آمد و باد کی خواهد وزید تا بتوانیم نفسی بکشیم.

دوم_ صحبت‌های اخیر فرمانده محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره انتشار تصاویر سرقت و درگیری اراذل، اگرچه تازگی نداشت اما همچنان قابل تامل بود. باید اعتراف کنم بار اول که خبر را خواندم فکر کردم درست متوجه نشده‌ام. اما وقتی دوباره آن را خواندم و منابع خبر را چک کردم، دیدم، بله! درست خوانده‌ام. سردار رحیمی درباره انتشار تصاویری که ذکرش رفت گفته‌اند: «این اقدامات تلاش افراد مغرض و معاند برای تشویش اذهان عمومی است که با انتشار یک‌سری کلیپ‌های سرقت و درگیری اراذل و اوباش سعی در برهم زدن آرامش روانی مردم دارند». با عرض پوزش از سردار رحیمی باید بگویم آرامش و امنیت واقعی با منتشر نکردن تصاویر بزهکاری حاصل نمی‌شود. انتظار اینکه منتشرکنندگان تصاویر تشویق و حمایت شوند که زیادی خوش‌خیالانه است، اما اینکه آنها را منع کنیم هم طعم گرم و شیرین آرامش و امنیت را نمی‌دهد. مردم این را می‌گذارند کنار صحبت‌های سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، که گفته بودند ماموران، دست و پای افرادی که قمه دستشان است را در هنگام بازداشت بشکنند. آن حرف‌ها با نقدهایی از طرف کارشناسان حقوقی و فعالان مدنی همراه شد. اگرچه سردار رضایی مرداد همین امسال در ستاد فرماندهی یگان‌های ناجا و در میان همکاران‌شان گفته بودند: «نیروی انتظامی باید نقش آرامش‌بخش را در جامعه ایفا کند. هم‌اکنون رویکرد اجتماعی یکی از مؤثرترین تاکتیک‌هاست که با اشاعه مردمی بودن پلیس در جامعه از طریق رسانه‌ملی، فضای مجازی و انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، توانسته در مواقع بحران آسیب‌ها را کاهش دهد». تقاضای ما و احتمالا غالب شهروندان این است که نیروهای پرتلاش انتظامی نقش آرامش‌بخشی در جامعه را جدی‌تر بگیرند و بر رعایت حقوق اولیه حتی مجرمان، تأکید داشته باشند.

سوم _و بالاخره خبر آخر که می‌خواهم آن را به ثبت‌نام علی کریمی برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اختصاص بدهم. علی کریمی بازیکن باسابقه و شناخته شده‌ای است و نیاز به رزومه و معرفی ندارد. اینکه با توجه به قوانین و ضوابط می‌تواند به‌عنوان نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در انتخابات مجمع حضور پیدا کند را باید ماند و دید. اما اجازه دهید بگویم شخصا خوشحال شده‌ام که او قدم پیش گذاشته است و اگر انتخاب شود هم خوشحال‌تر خواهم شد. شاید منتقدان و رقبایش بگویند کریمی سابقه مدیریت فوتبال ندارد. اما ما با کمال تأسف سابقه مدیریتی بقیه عزیزان این عرصه را هم دیده‌ایم. از همین حالا می‌توان مطمئن بود که هر یک از نامزدهای نام‌آشنای این انتخابات اگر به ریاست فدراسیون برسند، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید. علی کریمی حداقل می‌تواند در تبلیغ برای خودش بگوید که سال‌ها سابقه پرانتقاد ورزشی در کارنامه ندارد. که منافع مادی و شهرت فدراسیون برایش وسوسه‌کننده نیست. و دلش برای فوتبال می‌سوزد. امتیازاتی که هیچ‌یک از رقبایش ندارند. تازه اگر مهدی مهدوی‌کیا هم در کنار علی کریمی قرار بگیرد، شاید پس از 20 سال، دوباره فدراسیونی داشته باشیم که روابط بین‌المللی فوتبال را متوجه می‌شود و دغدغه توسعه دارد. البته که شانس زیادی برای علی کریمی قائل نیستم. او حتی اگر تأیید صلاحیت هم شود، در میان لابی‌بازها و رأی‌هایی که از مسیر رابطه‌بازی و سیاسی‌کاری به‌دست می‌آیند راه به جایی نخواهد برد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید