• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12212
+
-

لاریجانی: سعودی‌ها درباره سوریه کثافت‌کاری سیاسی کردند

239 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای حمله ائتلاف غرب به سوریه را محکوم کردند

اعتراض مقامات ایران به حمله موشکی 3کشور غربی به سوریه وارد فاز تازه‌ای شده؛ رئیس مجلس ایران ضمن انتقاد از آمریکا، انگلیس و فرانسه، عربستان را در پشت پرده این حملات معرفی کرده است. علی لاریجانی دیروزدر صحن مجلس با اشاره به حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه به کشور اسلامی سوریه، خاطرنشان کرد: تأسف‌آورتر اینکه برخی کشورهای اسلامی در کنار رژیم صهیونیستی و سران کفر از این جنایت حمایت کردند. نخستین سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد، این است که چه علتی عامل چنین اقدام غیرقانونی بوده است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دستاویز نمی‌تواند وجاهت داشته باشد. موضوع اصلی را باید در جای دیگر جست و آن تحولات اخیر در صحنه سوریه است. سال‌هاست با کمک کشورهای بزرگ و برخی دولت‌های یاغی در منطقه، اطراف دمشق لانه تروریست‌ها شده بود و هر زمان با سلاح‌های پیشرفته، دمشق را ناامن می‌کردند. اقدام اخیر ارتش سوریه پاکسازی این منطقه بود؛ کاری که کشورهای حامی تروریست‌ها باور نمی‌کردند در زمان نسبتا کوتاه عملی شود؛  به همین دلیل پیش‌دستی سعودی‌ها در تقدیم اموال ملت خود به آمریکایی‌ها که در کمال فضاحت صورت گرفت، آنان را ترغیب به بمباران سوریه کرد تا به تصور خود معادله را عوض و مجددا پناهگاه تروریست‌ها را احیا کنند. لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه آیا با چنین اقدام سبوعانه و غیرقانونی به هدف خود می‌رسند، سرابی بیش نیست. در این7،6 سال اینگونه ماجراجویی‌ها وجود داشت و هر بار ناموفق بودند و همچنان یک ژست قلدرمآبی بود اما خیانت برخی کشورهای مسلمان در اینگونه کثافت‌کاری‌های سیاسی در اذهان توده‌های مومن باقی خواهد ماند.

علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبری دومین مقام بلند‌پایه ایرانی بود که از سعودی‌ها به‌شدت انتقاد کرد و درباره برگزاری نشست سران عرب به میزبانی مقامات سعودی گفت: این نوع اجلاس‌ها با محوریت فشار به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی‌اعتبار است و به جای اینکه در دفاع از کیان جهان عرب و دولت مظلوم سوریه باشد، به جبهه‌های علیه آن تبدیل شده است.

او این را هم به کنایه گفت که اینها (سعودی، آمریکا و رژیم اسرائیل) مرد میدان که نیستند بلکه از سراسر دنیا افرادی را بسیج کردند علیه دولت قانونی سوریه اقدام کنند اما این دولت 7سال مقاومت کرد و الان بسیار قدرتمند است. بدون ترید دولت و ملت سوریه پیروز می‌شوند و نیاز به حمایت مسئولان ضعیف‌النفس برخی کشورهای عربی ندارند. این در حالی است که برخی کشورهای شرافتمند عربی ازجمله عراق، الجزایر، لبنان و تونس همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کردند. این نشست از قبل معلوم است چه نتیجه‌ای دارد و جز یک بیانیه دیکته شده از سوی حکومت سعودی، نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: بدون تردید پیروزی سوریه در غوطه‌شرقی پیروزی بر مجموعه آمریکایی‌ها، اسرائیل و سعودی‌هاست و در آینده قوی‌تر هم می‌شوند. دیگران هستند که باید شکست‌هایشان را توجیه کنند و‌گرنه ایران قوی‌تر از گذشته به حمایتش ادامه می‌دهد.  وی درباره آینده برجام نیز تصریح کرد: اینقدر این گفته‌های آمریکایی‌ها بی‌اعتبار شده که هیچ کشوری سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را جدی نمی‌گیرد. ما بر مواضع خود ایستادیم و همه گزینه‌ها را روی میز داریم و دستمان کاملا باز است و هیچ بن‌بستی نداریم و متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ولایتی که به‌تازگی از سوریه بازگشته، ادامه داد: ما یقین داریم اتهام دروغ استفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه می‌زنند. دیدار هیأت ایرانی از غوطه شرقی نشان می‌داد که سلاح شیمیایی استفاده نشده چرا که آثار سلاح شیمیایی مدت‌ها می‌ماند.

  همداستانی برخی کشورهای عربی با مهاجمان به سوریه تأسف‌بار است

239تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را در محکومیت حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه ارائه و تأکید کردند: آمریکا در آستانه حل سیاسی بحران سوریه و پیروزی مردم سوریه یک‌بار دیگر دست به آتش‌افروزی زد و با کمک انگلیس و فرانسه به سوریه حملات موشکی کرد. تأسف‌بارتر اینکه همداستانی و حمایت برخی کشورهای عربی و اسلامی است که از این جنایت استقبال کردند و موجی از تنفر را در میان امت اسلامی به‌وجود آوردند. عصر دیروز جمعی از فرماندهان نیروی قدس سپاه و مسئولان وزارت خارجه هم به مجلس رفتند و در کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی درباره حمله اخیر به سوریه به نمایندگان ارائه دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید