موسیقی پاپم که دیگه اُوپنه
انتشار با مجوز آلبوم « اسکناس» در گونه رپ
حسین عصاران
مجوزگرفتن و انتشار آلبوم «اسکناس» در سال1383 با هر متر و معیاری از ضوابط پیش نهادهشده برای این کار، اتفاق همچنان دور از انتظار و قابل تأملی مینماید. شاید در نگاه اول به مضمون و ساختار و بافتار ترانههای آلبوم اسکناس، این مجموعه، کاری از جنس اتفاقات سطحی موسومشده به «مبتذل» یا «بازاری» برآورد شود که تنها به واسطه پیشقدمی نسبت به دیگر کارهای همگونهاش، به معروفیت رسیده است اما در نگاهی دقیقتر چه بسا بتوان آن را نمونهای متناسب با مؤلفههای ساختاری گونه «رپ» قلمداد کرد که نمونههای ایرانیشدهاش پیش از این با گروههای لسآنجلسی آزموده و معرفی شده بود؛ انتخاب مضامین از میان سوژههای حاد مورد ابتلای جامعه و نگرش اعتراضی و انتقادی به آن، پردازش کلام و قافیهها برمبنای ریتم و از همه مهمتر استفاده از واژههای خیابانی در زبانی با بافت محاورهای، مؤلفههای قابل ردگیری و ارزیابی در کلیت آلبوم اسکناس هستند.
از این منظر برایند کلامپردازی شاهکار بینشپژوه و کیفیت ساخت و اجرای موسیقی بهروز صفاریان برای آن، اسکناس را به شکل کاری تازه از کسانی که با شناخت و آگاهی از فضای گونه رپ آن را ساخته و پرداختهاند، معرفی و متمایز کرد.
فارغ از ارزیابیهای کیفی معمول، در نگاهی امروزی به این مجموعه، میتوان دستکم از منظر مضامین و سوژه ترانههایش، آن را به گزارشی از یک بزنگاه در تاریخ معاصر تأویل کرد که در یک بلاتکلیفی اجتماعی و انسداد سیاسی، تولد طبقه نوکیسهای را نوید میداد که این روزها نمونههای در حال تکثیر آن ذیل عناوینی چون «اینفلوئنسر» یا «شاخهای مجازی» بر تمام شئونات فضای فرهنگی و اجتماعی ما – از سینما و تئاتر تا موسیقی و ورزش و حتی سیاست و پزشکی - چنبره زدهاند.