• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122109
+
-

درگذشت لرزاده؛ خالق دنیای آبی کاشی‎‌‎ها

مسجد امام سجادع؛ یادگاری در دل تهران

معماری
درگذشت لرزاده؛ خالق دنیای آبی کاشی‎‌‎ها


  سعید برآبادی    

 در فاصله تورق تاریخ معماری معاصر ایران در این مجال کوتاه، بزنگاه‎‌‎هایی بودند که فرصت نبود از برخی آثار معماری تجلیل لازم را به‌عمل‌آوریم؛ تندباد حادثه‎‌‎های سیاسی که عموما بر ساختار و ساحت شهرها سایه می‎‌‎انداختند، ما را وادار می‎‌‎کرد در این هیاهو، به سراغ بناهایی برویم که ریل سیاست می‎‌‎خواست. اکنون اما در یادبود مرگ استاد حسین‌بن‌محمد معمار معروف به لرزاده یاد مساجدی را که او ساخت در خیابان‎‌‎های تهران مرور می‌کنیم؛ از مسجد زعیم تا مسجد سنگی، از مسجد امام سجاد(ع) در خیابان جمهوری تا مسجد سلمان در خیابان هفده شهریور. سخن گفتن درباره لرزاده و نگاه او به معماری، شاید واکنشی به بحران معماری در سال‎‌‎های منتهی به سال 1383هم باشد؛ دورانی که در آن تهران در تب‌و‌تاب گرانی مسکن می‎‌‎سوخت و مستأجران در جست‎‌‎وجوی یافتن سرپناهی ارزان، راهی انواع و اقسام وادی‎‌‎های بی‎‌‎نتیجه شدند؛ از پیش‌خریدهای دروغین تا رجعت به شهرک‎‌‎ها و شهرهای اطراف پایتخت. در چنین روزگاری حسین لرزاده در گرمای شهریور‎‌‎ماه درگذشت؛ معماری صاحب سبک که نشانش را در بسیاری از بناهای یک قرن اخیر می‎‌‎توان سراغ گرفت؛ گاهی در آرامگاه فردوسی و زمانی در بیمارستان انقلاب. شاید بسیاری، لرزاده را نه معمار، که هنرمند بدانند و اگر منظور از هنرمند، داشتن شامه‎‌‎ای در ساختن و ذائقه‎‌‎ای در متفاوت بودن باشد، حق با آنهاست. او بود که در دوره سنگ و بتن و فولاد و بناهایی که قرار بود عظمت و اقتدار نظام بوروکراتیک ایران را نشان دهند، رگه‌ای از کاشی و پیچ و خم تذهیب ایرانی را وارد کرد؛ کتیبه‎‌‎های سنگی او به خط نستعلیق هنوز در پیشانی مساجد او هست و گنبدهایی که هر کدام به نوعی بیننده را به معماری روحانی به جامانده از تاریخ معماری ایران رجعت می‎‌‎داد. او استاد استفاده از مصالحی بوم‎‌‎آورد شبیه به کاشی و آجر و گچ بود؛ کاسه‎‌‎سازی در ورودی بناها را او به معماری پرشتاب قرن حاضر یادآوری کرد و برایش معنا و مفهومی دوباره ساخت. با این همه آنچه لرزاده را از اسلاف خود متمایز می‎‌‎کرد همراهی‎‌‎اش با معماری مدرن و پیوند آن با شئون معماری ایران بود. اگر فقط برای نمونه به 2اثر او یعنی مسجد امام سجاد(ع) و کاخ مرمر نگاهی کنیم به راحتی مانیفست لرزاده را خواهیم فهمید؛ او در سال 1316، گنبد مسجد شیخ لطف‎‌‎الله را از اصفهان به تهران آورد و بر فراز کاخ مرمر دوباره متولد کرد و همان گنبد، دستمایه‌ای شد برای حرکتش به سمت مسجد‎‌‎سازی‎‌‎ تا ساخت مسجدی کم‎‌‎نظیر، بی‎‌‎ریا و فروتن به نام مسجد امام سجاد(ع).
 

این خبر را به اشتراک بگذارید