• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122107
+
-

سال داستان جسارت

مجموعه داستان احمد دهقان « من قاتل پسرتان هستم» منتشر شد

داستان
سال داستان جسارت


محمد مقدسی   

سال‎‌‎های پایانی دولت اصلاحات بود. دوران اصلاحات سال‎‌‎های حضور و شکفتن نویسندگان جوان بود. نسل جدیدی از نویسندگان که بیشترشان در دوره رونق روزنامه‎‌‎نگاری نویسندگی را تجربه کرده بودند، در سال‎‌‎های پایانی اصلاحات داستان‎‌‎ها و کتاب‎‌‎های خود را چاپ کردند.
2رمان در این سال بسیار تحسین شدند. نخستین رمان که بسیار موردتوجه قرار‌گرفت و سال بعد برای نویسنده‎‌‎اش دردسرساز شد، رمان‎‌‎ «آداب بی‎‌‎قراری» نوشته «یعقوب یادعلی» بود؛ رمانی داستان‎‌‎گو که در میان واقعیت و وهم پیش‌می‎‌‎رفت. داستان یادعلی شخصیت‌‎‌‌پردازی خوبی داشت و تعلیق خود را تا پایان داستان حفظ می‎‌‎کرد. آداب بی‎‌‎قراری روایت مردی بود که همسرش او را ترک کرده و برای رهایی از ملال و روزمرگی نقشه شومی ‎‌‎کشیده بود. دیگر رمان بسیار ستایش‎‌‎شده سال، «آبی‌‎‌‎تر از گناه» نوشته «محمد حسینی» بود که روایتی اعتراف‎‌‎گونه داشت؛ پسر جوانی که از شهرستان به تهران مهاجرت کرده و برای زن و مرد پیری شعر می‎‌‎خواند. پیرمرد و زنش به قتل می‎‌‎رسیدند و جوان شعرخوان به‎‌‎عنوان متهم اول پرونده قتل دستگیر می‎‌‎شد. جوان شعرخوان در طول رمان اعتراف می‎‌‎کرد و پرده از راز‎‌‎هایی برمی‎‌‎داشت.
اما شگفتی سال در ادبیات داستانی مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان بود. دهقان که با رمان «سفر به گرای 270درجه» در دهه 1370خوش درخشیده بود و روایتی محجوبانه در مورد حضور در جنگ به خوانندگان عرضه کرده بود، در این سال با مجموعه داستان من قاتل پسرتان هستم، با داستان‎‌‎هایی با نگاه جسورانه و بی‎‌‎سابقه به جنگ بازگشته بود. این داستان‎‌‎ها روایتی سرراست داشتند و چیزی که آنها را متمایز می‎‌‎کرد، زبان خشن و بی‎‌‎رحم نویسنده بود که فضای سنگین و خشن جنگ را واقع‎‌‎گرایانه توصیف می‎‌‎کرد؛ چیزی که در ادبیات جنگ و دفاع‎‌‎مقدس ایران بی‎‌‎سابقه بود.
نویسنده جوان دیگری که در این سال خوش درخشید و دومین مجموعه داستان خود را منتشر کرد، «مهسا محب‌علی» بود. مجموعه داستان «عاشقیت در پاورقی» او کتابی شامل 8داستان کوتاه با موضوع محوری مسئله عشق و مرگ بود. شخصیت محوری داستان‎‌‎های محب‎‌‎علی زنان بودند و او در داستان‎‌‎هایش بیشتر به درونیات شخصیت‎‌‎های داستان می‎‌‎پرداخت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید