• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122068
+
-

ناوها در تیررس موشک‌ها

در رزمایش موشکی و پهپادی سپاه، انهدام ناوهای متخاصم از فاصله 1800کیلومتری تمرین شد

دفاعی
ناوها در تیررس موشک‌ها

رزمایش موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان پیامبر اعظم(ص)15 با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات توسط پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد. در این رزمایش انهدام ناوهای متخاصم از فاصله 1800کیلومتری تمرین شد؛ همزمان با این رزمایش شبکه خبری فاکس‌نیوز که در 4سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شبکه مورد علاقه او بود، به نقل از برخی مقامات آمریکایی که نامشان را هم ذکر نکرد، مدعی شد دست‌کم یک فروند از موشک‌های بالستیک شلیک‌شده در جریان رزمایش موشکی بزرگ ایران در 100مایلی ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس نیمیتز و ناوگروه همراه آن در اقیانوس هند فرود آمده و منفجر شده است.
یکی از این مقامات آمریکایی که نام او هم ذکر نشده،  به فاکس‌نیوز گفته است: «ما از قبل انتظار شلیک موشک [به آب‌های نزدیک ناو نیمیتز] را داشتیم، اما نگرانی ما این بود که ایران قصد دارد موشک را در چه فاصله‌ای فرود بیاورد.»
به گزارش تسنیم، فاکس‌نیوز نوشته است: مشخص نیست که آیا رادارهای ناوچه‌های موشک‌اندازی که ناو هواپیمابر نیمیتز را اسکورت می‌کنند، توانسته‌اند موشک‌های ایرانی را رصد کنند یا خیر.
سرلشکر محمدباقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این رزمایش انتخاب اهدافی در فاصله بیش از ۱۸۰۰کیلومتر در جنوب دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند را معنادار توصیف و تصریح کرد: هر‌چند قصد انجام هیچ تهاجمی را نداریم، اما چنانچه هر متخاصمی نیت سوئی نسبت به کشور ما داشته باشد، با تمام توان و در کمترین زمان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت.
وی گفت: رزمایش‌های ۱۵روز اخیر و تا ۵روز آینده که در زمان فشرده و تقریبا همزمان انجام می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح در تمامی ابعاد زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و موشکی است. سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم(ص)15 گفت: از هدف‌های مهم ما در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی این است که بتوانیم ناوهای جنگی دشمن اعم از ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوها را با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد هدف قرار دهیم. وی افزود: مرسوم است در دریا با استفاده از موشک‌های کروز با سرعت کم هدف‌های متحرک مورد اصابت قرار گیرد؛ اما استفاده از موشک‌های بالستیک به‌دلیل اعماق و مسافت‌های طولانی که از قلب سرزمین خودمان می‌توانیم اهداف متحرک در اقیانوس را هدف قرار دهیم، دستاورد بزرگ دفاعی است که در نیروی هوافضای سپاه عینیت یافته و به تکامل رسیده است.
به‌گزارش سپاه‌نیوز، در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۵ سپاه، پس از حمله پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن نیروی هوافضای سپاه از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی و انهدام کامل هدف‌ها، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید سپاه در کلاس‌های ذوالفقار، زلزال و دزفول هم به سمت اهداف تعیین‌شده شلیک شد؛ این موشک‌ها به سرجنگی جدا‌شونده و قابلیت هدایت در خارج از جو و نیز قدرت اخلال و عبور از سپر موشکی دشمن مجهز شده‌اند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به مراحل مختلف این رزمایش و بیان اینکه دو نوع تهدید متصور را پیش‌رو داریم، گفت: اگر دشمنانمان روزی بخواهند شیطنت کنند، یک بخش استفاده از پایگاه‌های ثابت و زمینی است که در مرحله اول رزمایش با ترکیبی از استفاده پهپادها و موشک‌های زمین به زمین مقابله با آنها تمرین شد؛ تهدید دوم نیز جنبه دریایی دارد که مقابله با ناوگان متخاصم دشمن فرضی در مرحله نهایی این رزمایش به‌خوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه در گذشته تا محدوده ۳۰۰کیلومتری در خلیج‌فارس این اقدام صورت گرفته بود، گفت: امروز هدف ما انهدام ناوگان دشمن در شمال اقیانوس هند و در فاصله 1800کیلومتری بود که موشک‌های بالستیک به سمت این منطقه روانه شد و اهداف را منهدم کرد.
سردار حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه روند ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی را باید از اعتراف دشمن به این توان بازدارنده شنید، افزود: همین که دشمنان ما روی مسئله موشکی متمرکز شده‌اند و دائما در این خصوص ابراز نگرانی کرده و از محدود‌کردن آن سخن می‌گویند، به‌دلیل قدرتی است که وجود داشته و روزبه‌روز در حال رشد است.
رزمایش پیامبر اعظم 15سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازجمله رزمایش‌های سالانه است؛ رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14،مردادماه امسال برگزار شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید