• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122060
+
-

مزاحم دیپلمات‌ها

مزاحمت آمریکا برای دیپلمات های ایرانی 2 روز مانده به پایان دولت ترامپ باعث شد تا ایران از طریق سفارت سوئیس به دولت آمریکا هشدار بدهد

دیپلماسی
مزاحم دیپلمات‌ها

مزاحمت آمریکا برای دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل 2روز مانده به پایان دولت ترامپ مسئولان وزارت خارجه ایران را بر آن داشت تا از طریق سفارت سوئیس در ایران به دولت آمریکا هشدار بدهند. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به صدور یک یادداشت رسمی هشدارآمیز و ارائه آن از طریق سفارت سوئیس به آمریکا گفت: در این یادداشت به طرف آمریکایی هشدار داده شده است درصورتی که اقدامات غیرقانونی خود علیه دیپلمات‌های ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که مقر آنها در خاک آمریکاست را متوقف نکند، آن کشور را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهیم کشاند.
سعید خطیب‌زاده در توضیح این اقدام گفت: دولت آمریکا مدت مدیدی است که برخلاف حقوق بین‌الملل تضییقات زیادی برای دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنان نزد سازمان‌های بین‌المللی در آمریکا ایجاد کرده و این اقدامات باعث ایجاد اختلال و ممانعت از کارکرد دیپلمات‌های ایرانی و چند کشور دیگر شده است.
به گزارش همشهری، سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: دولت آمریکا با وجود تعهدات خود به‌عنوان میزبان چندین سازمان بین‌المللی، هیچ‌گاه میزبان شایسته‌ای نبوده و در طول تاریخ سازمان ملل متحد سعی در آزار و اذیت دیپلمات‌ها و خانواده‌ها و فرزندان دیپلمات‌های کشورهایی داشته که از نظر دوجانبه با آنها دارای اختلاف است.
دولت آمریکا تیرماه سال گذشته با ارسال یادداشتی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، محدودیت‌های تازه‌ای را برای تردد دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌هایشان در نیویورک وضع کرد.
براساس این نامه، دیپلمات‌های مقیم جمهوری اسلامی ایران و اعضای خانواده‌شان فقط مجاز به تردد در محدوده دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی، اقامتگاه یا منزل رسمی نماینده ایران و ساختمان سازمان ملل متحد هستند که شامل 6خیابان می‌شود. جز این مسیر، دیپلمات‌های ایرانی و اعضای خانواده‌شان اجازه دارند برای ورود یا خروج از خاک ایالات متحده، به فرودگاه جان اف کندی نیویورک هم بروند.
به‌عبارت دیگر محدوده‌ای که دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌هایشان اجازه تردد دارند شامل 6خیابان مجاور مقر سازمان ملل است.
 دیپلمات‌های ایرانی قبل از این هم اجازه خروج از شعاع ۴۰کیلومتری ساختمان سازمان ملل را نداشتند اما در مقاطعی با هماهنگی دولت آمریکا مجوز سفر برای دیپلمات‌های ایرانی صادر شده بود؛ ازجمله برای منوچهر متکی، وزیر خارجه اسبق که با سفر به واشنگتن از دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا دیدن کرده بود. آمریکا مرداد سال قبل هم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه را تحریم کرده بود و ظریف هنگامی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد مجبور شد عمده دیدارها و مصاحبه‌های خود را در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل انجام دهد. آمریکایی‌ها همچنین پس از تحریم ظریف دایره تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک و خانواده آنان را هم به چند محله محدود کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید