• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122064
+
-

پاسخ وزیر خارجه کشورمان به اروپایی‌ها درباره مذاکرات موشکی

حرف‌های پوچ نزنید

ظریف خطاب به اروپایی‌ها:‌ برجام به‌خاطر ایران زنده است نه 3 کشور اروپایی

دیپلماسی
حرف‌های پوچ نزنید

 فردا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد، از کاخ سفید خواهد رفت؛ تحریم‌هایی که تا آخرین لحظات ادامه داشته است. جو بایدن، جانشین او قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود درصورت انتخاب، به برجام بازمی‌گردد، حالا در آستانه این جابه‌جایی، ایران و اروپا حملات تندی علیه هم روا داشته‌اند.
محمدجواد ظریف دیروز در توییتر خطاب به همتای فرانسوی‌اش نوشت: همکار محترم، شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار.
یادآوری واقعیت: این «شما» هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید.
ظریف با کنایه به مرگ جمال خاشقجی خطاب به ژان ایو لو دریان نوشت: از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت «شما» برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست‌بردارید.
وزیر خارجه ایران در توییت دیگری هم به اروپایی‌ها یادآور شد که این به‌خاطر ایران است که برجام زنده است، نه 3 کشور اروپایی.
او خاطرنشان کرد: رهبران 3کشور اروپایی - که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضا و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) متکی هستند - هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند.
وزیر خارجه کشورمان نوشت:آیا ابتکار مرده زاده‌‌شده امانوئل مکرون یا خودداری انگلستان از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟
خشم توییتری ظریف از اروپا پس از آن عیان شد که ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه در گفت‌وگو با یک نشریه داخلی با انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران، گفت: حتی درصورت بازگشت تهران و واشنگتن به برجام، این کار کافی نخواهد بود و باید گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.
لودریان با تأکید بر اینکه «این رویکرد باید متوقف شود» مدعی شد: از نظر من ایران به وضوح در حال ساخت ظرفیت تسلیحات هسته‌ای است.
او البته این را هم گفت که دولت ترامپ رویکردی را انتخاب کرد که به آن کارزار حداکثری علیه ایران گفته می‌شود. نتیجه‌اش این است که این استراتژی خطر و تهدید را افزایش داده است.
3کشور اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام از ایران خواستند در برجام بماند تا آنها با همکاری اقتصادی با ایران، خروج آمریکا را جبران کنند؛ تعهداتی که پس از 2سال در یک عبارت به نام اینستکس خلاصه شد؛ سازوکاری که حتی به اذعان اروپایی‌ها بی‌خاصیت بوده است. دیروز وزارت امورخارجه آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها در پارلمان این کشور اعلام کرد که سازوکار مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در 2سال پیش تا‌کنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است.
این 3کشور به‌رغم انجام‌ندادن تعهدات خود هر‌از‌گاهی از ایران به‌تندی انتقاد می‌کنند، به‌تازگی اعلام ایران در آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ‌برای طراحی اورانیوم فلزی که به‌عنوان سوخت جدید رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت با انتقاد 3‌ کشور مواجه شده بود.
این 3کشور اروپایی در بیانیه‌ای نوشته بودند: قویا از ایران می‌خواهیم این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ توافق جدیت دارد، بدون تأخیر بیشتر به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد.
مشخص نیست جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا وعده خود برای بازگشت به برجام را عملی خواهد کرد یا خیر و یا اینکه این تصمیم چه زمانی اتخاذ می‌شود اما دولت ترامپ تا آخرین روز مشغول گسترده‌تر‌کردن دایره تحریم‌ها علیه ایران است.
در این رابطه محمد‌جواد ظریف در توییتی نوشت: خسارتی که رژیم ترامپ به بشریت وارد آورده، از دید افراط‌گرایان این رژیم کافی نیست.
او با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه انصارالله یمن به مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه ایران که ایران را متهم به همکاری با القاعده کرده بود، اشاره و خاطرنشان کرد: دروغ‌های جنگ‌افروزانه پمپئو علیه ایران در روزهای پایانی شرم‌آور این رژیم، نشانگر بی‌اعتنایی کامل به صلح است. کره زمین بدون آنها بهتر خواهد بود.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا 2روز قبل در بیانیه‌ای با مطرح‌کردن ادعاهایی علیه ایران، و با اعلام تحریم 15دسته از فلزات ایران گفت: برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی آن تهدید مداومی برای امنیت جهان ایجاد می‌کند. در راستای پرداختن به این تهدیدها، گستره‌ تحریم‌های وزارت امور خارجه بر فلزات ایران را افزایش می‌دهم.
روز جمعه هم آمریکا سازمان صنایع دریایی، سازمان صنایع هوا و فضا و سازمان صنایع هوایی ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید