• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122065
+
-

جشنواره فیلم فجر در پلان داوری

62 فیلم سینمایی بلند برای حضور در جشنواره رقابت می‌کنند

جشنواره
جشنواره فیلم فجر در پلان داوری

چند روزی است که دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرده که با کنار‌گذاشتن 48فیلم از مجموع 110فیلم متقاضی شرکت در جشنواره سی‌ونهم، فعالیت داورانش را بر بررسی سایر آثار باقیمانده متمرکز کرده است. برگزارکنندگان جشنواره با اعلام اسامی 62فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر خبر داده‌اند: فرم‌های متقاضیان شرکت در این دوره جشنواره از نظر سال تولید، دارا‌بودن پروانه ساخت سینمایی و ارائه‌نشدن فیلم در دوره گذشته جشنواره مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت 62فیلم از بین آثار متقاضی (حدود 57درصد آثار) واجد شرایط شرکت در جشنواره سی‌و‌نهم شناخته شده‌اند.
به‌گزارش همشهری، وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های این دوره نیز در این فهرست مشخص شده که براساس آن در این بین برای 14فیلم تاکنون پروانه نمایش صادر شده و 48فیلم در دست بررسی شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی قرار دارد. البته طی روزهای گذشته، از بین فیلم‌های متقاضی شرکت در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، 5فیلم روشنایی (کامشاد کوشان)، ترانه‌های پدری (محمد بصیری)، بانک‌زده‌ها (جواد اردکانی)، موافقت اصولی (امیر پورکیان) و کوسه (علی عطشانی) به‌علت مسائل فنی و آماده‌نبودن از شرکت در جشنواره انصراف دادند. مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر هم همزمان با انتشار اسامی 62فیلم برگزیده در مرحله اول خبر داده که فیلم‌ها براساس آیین‌نامه جشنواره مورد بررسی قرار گرفته و داشتن پروانه ساخت سینمایی نکته مهمی در این ارزیابی‌ها بوده است، چون بیشتر فیلم‌ها به‌دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی حذف شده‌اند؛ هرچند که سال تولید و اینکه هیأت انتخاب سال گذشته فیلم را دیده باشند یا نه هم از موارد ارزیابی بوده است. مسعود نجفی همچنین با اعلام اینکه داوران از 22دی مشغول دیدن فیلم‌هایی هستند که دی‌سی‌پی آنها به جشنواره رسیده است، پیش‌بینی کرده اگر شرایط مهیا شود و ستاد کرونا اجازه دهد، حدود 20فیلم برای اصحاب رسانه و صاحبان آثار به نمایش درخواهد آمد. نکته دیگر اینکه در ثبت‌نام اولیه سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر از میان 110فیلم شرکت داده شده در این جشنواره تعداد 10فیلم در ژانر کودک بودند و در فهرست ثانویه اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر شامل 62فیلم حائز حضور در سی‌و‌نهمین دوره جشنواره 8فیلم ژانر کودک دیده می‌شود.

31 فیلم مستند در جشنواره
و خبر آخر اینکه با توجه به یکی از ویژگی‌های سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر یعنی حذف هیأت انتخاب در تمامی بخش‌های رقابتی، در فراخوان این دوره جشنواره، برای حضور فیلم‌های مستند هم تغییراتی به‌وجود آمده است. در فراخوان جشنواره فجر در بخش مستند ذکر شده بود: هیأت داوران این بخش از میان فیلم‌های مستند بلند (بالای 70دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به‌عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
تصور عمومی از این بند این بود که 16فیلم مستند راه‌یافته به بخش ملی جشنواره مستند ایران به‌طور مستقیم به جشنواره فیلم فجر خواهند رفت که البته همین موضوع هم اعتراضاتی را از سوی فیلمسازانی که به دلایلی از ثبت‌نام و حضور در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت پرهیز کرده بودند درپی داشت. دست آخر و به‌رغم اینکه فیلم‌های مستند بلندی که در بخش ملی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشتند 16فیلم بودند و به اضافه 6فیلم بلند بخش شهید آوینی، تعداد حاضر در دو بخش رقابتی اصلی جشنواره سینماحقیقت به 22فیلم می‌رسید اما با بررسی‌های انجام‌شده و آنچه در بولتن جشنواره فیلم فجر منتشر شده است می‌بینیم که 31فیلم مستند در سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در واقع به‌نظر می‌رسد بنا به درخواست مستندسازان و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و البته موافقت دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، همه فیلم‌های مستند بخش‌های کرونا، بخش آوینی، کارآفرینی و آثار حاضر در نمایش‌های ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به‌عنوان حاضران در جشنواره سینماحقیقت درنظر گرفته شده و در نتیجه در بخش مستند جشنواره امسال توسط هیأت داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بنابراین تعداد آثار مستند حاضر در رقابت جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر 31اثر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید