• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122021
+
-

حمله فناوری به کرونا

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

تأثیر فراوان ویروس کرونا بر زندگی بشر همچنان به قوت خود باقی است و هفته گذشته بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان با عنوان CES 2021 (نمایشگاه الکترونیک مصرفی) درحالی به‌صورت مجازی برگزار شد و به پایان رسید که بخشی از محصولات ارائه‌شده در آن، رابطه مستقیم یا غیرمستقیمی با همه‌گیری کووید-19 داشت. در اینجا به بررسی برخی از محصولات که سایت پی‌سی مگزین به آنها اشاره داشته است، می‌پردازیم.

ماسک N95 یک سخت‌افزارساز

شرکت Razer سازنده سخت‌افزار مخصوص بازی با ارائه یک ماسک هوشمند که چهره را با روشناییRGB  جلب‌توجه می‌کند به مبارزه با کووید-19 برخاسته است. ماسک N95 با نام Project Hazel با داشتن سیستم روشنایی قابل تنظیم روی هر ونتیلاتور خود که می‌تواند با 16.8میلیون رنگ بدرخشد، بسیار روشن‌تر و براق‌تر از یک دستمال سر به‌نظر می‌رسد. فراتر از اینها، ماسک ساخته شده توسط این شرکت درجه ویژه‌ای را برای تنظیم جریان هوا و فیلتر کردن ویروس‌ها و میکروب‌های موجود در فضا دارد. هم‌اکنون درباره قیمت این ماسک توضیحاتی ارائه نشده است و باید دید که این نمونه اولیه چه زمانی روی خط تولید قرار خواهد گرفت.

دستگاه ضدعفونی‌کننده قوی

از زمان شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری کووید-19، سیل محصولات ضدعفونی‌کننده UV-C به بازار آمده است. اما ضدعفونی‌کننده Mundus Pro UV-C Disinfecting Tray در نمایشگاه امسال نویدِ از بین بردن 99.99درصد ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در چیزهایی مثل: کلیدها، کیف پول، تلفن، ماسک و سایر موارد کوچک را داده است و به لطف ترکیبی از UV-C، ازن اکسیدکننده میکروب و دی‌اکسید تیتانیوم دفع‌کننده آلودگی، ویروس کرونا را در 8دقیقه از بین می‌برد. این وسیله با لوازم جانبی‌اش، 119.99دلار قیمت دارد.

هوای بدون کرونا
باتوجه به پارانویایی که بیماری‌های قابل انتقال از طریق هوا ایجاد کرده‌اند، تصفیه‌کننده‌های هوا با تقاضای بسیار بالایی روبه‌رو شده‌اند و فروشندگان مدل‌های جدید زیادی را برای نمایش در CES امسال آورده بودند. یکی از این مدل‌ها سری100 CleanAirZone بود که از بیوتیک‌های طبیعی و آنزیم‌های مشتق شده از طبیعت، بهره می‌برد و سازنده آن ادعا کرده است که 99.99درصد از آلاینده‌های هوا به اندازه 0.1نانومتر (بسیار کمتر از قطر ویروس‌های کرونا) را نابود می‌کند. این وسیله فیلترهای یکبار مصرف دارد و از نور ماورای بنفش (UV) یا انتشار ازن استفاده می‌کند.

روبات قاتل ویروس

این روبات قاتل ویروس کروناست و به‌زودی به کمک آن می‌توان محیط را از شر ویروس‌ها و میکروب‌ها نجات داد. روبات کووید-19 ال‌جی می‌تواند برای استفاده در هتل‌ها، مدارس، دفاتر کار، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مختلف به‌کار گرفته شود. این روبات در سطح مکان حرکت کرده و با کمک نور UV-C خود ویروس‌ها را از بین می‌برد. شرکت سازنده ادعا کرده است که این روبات می‌تواند به آسانی از میان وسایل مختلف مانند میز و صندلی عبور کرده و راهش را به آسانی پیدا کند. این روبات برای ضدعفونی یک اتاق معمولی حدود 15دقیقه زمان می‎گذارد و می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، چند منطقه را ضدعفونی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید