• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122018
+
-

واکنش‌ها به نظارت و مدیریت محتوای صداوسیما در فضای مجازی

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از آنکه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌‌شهر در مجلس شورای اسلامی از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به وسیله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد، شاهد واکنش‌های گوناگونی بودیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این اقدام مجلس، با انتشار یک کاریکاتور در صفحه اینستاگرامی خود به‌طور غیرمستقیم به غیرممکن بودن نظارت بر محتوای فضای مجازی از سوی صدا و سیما اشاره کرد. محمد جواد آذری جهرمی در این پست نوشته بود که «مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی، راهگشا نیست.»
او در ادامه نوشته بود: «تولید محتوا در فضای مجازی، باید مردمی باشد و نه سازمانی. از تولیدات مردمی حمایت کنیم، نه از تولیدات صدا و سیما برای مردم. آزموده را آزمودن خطاست.»
این در حالی است که صدا و سیما پیش از این، نظارت و اعطای مجوز به پلتفرم‌های آنلاین پخش ویدئو را بر عهده گرفته بود. درواقع، اکنون این پلتفرم‌ها برای پخش محتوای تصویری خود ناگزیرند که با مجوز «سازمان تنظیم مقررات و تصویر فراگیر در فضای مجازی» یا «ساترا» که از سوی صدا و سیما راه‌اندازی شده است، فعالیت کنند.
 حسن نمکدوست، استاد ارتباطات هم در مورد این مصوبه در توییتی نوشت که «مدیریت و نظارت صدا و سیما بر محتوای فضای مجازی 5معنا دارد. نمی‌دانید مدیریت چیست؟ نمی‌دانید نظارت چیست؟ نمی‌دانید رادیو و تلویزیون چیست؟ نمی‌دانید محتوا چیست؟ نمی‌دانید فضای مجازی چیست؟»
اگرچه تا زمان نگارش این گزارش، جزئیات دقیق این مصوبه از سوی کمیسیون تلفیق اعلام نشده است، اما حسینعلی حاجی دلیگانی گفته است که «اعضای کمیسیون طی این مصوبه ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده، در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و... قرار می‌گیرد.»
آنچه در این نقل قول مشخص است  اینکه نامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. همچنین شورای‌عالی فضای مجازی به‌عنوان نهاد متولی نظارت بر فضای مجازی در گفته‌های این نماینده مجلس مغفول مانده است. نکته دیگر این است که مجلس یازدهم چندین طرح طی حدود 8‌ماه از تشکیل آن تاکنون ارائه کرده که بعضی از آنها در همان ابتدای کار متوقف ماند و بعضی دیگر هنوز فرصت مطرح شدن در صحن علنی را پیدا نکرده‌اند. همچنین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق با قانون جرایم رایانه‌ای که در سال1388 به تأیید شورای نگهبان رسیده است، مغایرت ندارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید