• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121795
+
-

ای کاش گل‎‌‎های رنگ به دار قالی اسیر نبودند

گسترش فعالیت‎‌‎ گروه‎‌‎های راک

موسیقی
ای کاش گل‎‌‎های رنگ به دار قالی اسیر نبودند


    حسین عصاران
   
اوایل دهه 80 را می‎‌‎توان مقطع بروز و سربرآوردن چشمگیر گونه موسیقی موسوم به راک ایرانی دانست که انتشار آلبوم «زی با زی» در سال1381 یک نمونه شایسته توجه ازآن به شمار می‎‌‎آید. هم‎‌‎اینک از برآیند پیشینه‎‌‎گویی‎‌‌‎های منتشر شده از گروه‎‌‎های پرسابقه‎‌‎تر این عرصه چنین برمی‎‌‎آید که منشأ شکل‎‌‎گیری بیشتر آنها به اواسط دهه70 می‎‌‎رسد؛ آنجا که مطابق با سنت آشنای گروه‎‌‎های راک، کار آن‎‌‎ها با هم‎‌‎ یا بی‎‌‎رفیقانه چند نوازنده ‎‌‎گیتار و بیس و درامز و شکل‎‌‎گیری هسته اولیه گروه، آغاز شده و در گذر زمان، از بازاجرای کارهای موردپسندشان، به خلق و اجرای کارهای تازه به نام خود گروه رسیده‎‌‎اند. شاید در نگاه اول نمونه‎‌‎های جلوه‌یافته از اینگونه موسیقی تا این مقطع کم‎‌‎شمار و دایره مخاطبان آن هم محدود به‎‌‎نظر برسد، حال آنکه در نگاهی گسترده‎‌‎تر و با درنظر گرفتن حجم محدودیت‎‌‎هاو حساسیت‎‌‎های همیشه موجود سر راه پیشرفت اینگونه موسیقی و از آن مهم‎‌‎تر فرهنگ شنیداری ایرانی که در ذات، علاقه‎‌‎مند به جهان موسیقی مبتنی بر ملودی است، انتظار فراگیری رسمی و نمودهای بیرونی بیشتر برای آن زیاده‎‌‎خواهی به‎‌‎نظر می‎‌‎رسد؛ اما پس از این دوره مدارا و در تداوم ناامیدی فضای موسیقی از همراهی نهادهای فرهنگی با سلیقه رو به تغییر جامعه، گروه‎‌‎های راک نیز رفته‎‌‎رفته با رشد طولی در همان خاستگاه اصلی‎‌‎شان، یعنی زیرزمین، در جای‎‌‎جای ایران رخ‎‌‎نما شدند و در قالب کنسرت‎‌‎های خصوصی برای علاقه‎‌‎مندانشان به شکوفایی رسیدند. راک ایرانی بر مبنای مؤلفه‎‌‎های بنیادین فرهنگ موسیقایی‎‌‎اش- همچون تولید ارزان، کار جمعی و تشخص گروهی- پتانسیل یکه‎‌‎ای در تأثیر‎‌‎گیری از التهابات جامعه و بروز آن به زبان موسیقی و کلام داشته و دارد؛ اما کم‎‌‎توجهی هنرورزان این عرصه به مؤلفه اعتراض (به‎‌‎عنوان جوهره اصلی موسیقی «راک») وکم‎‌‎توانی درپرورش و پردازش کلام و زبانی متناسب با مضامین تازه، آن را از جایگاه مقدورش دور نگاه داشته است. همچنان که بیشتر نمونه‎‌‎های موفق معرفی شده در این عرصه (همچون چند ترانه آلبوم «هیس»)، خیلی زود در بازار همگن‎‌‎ساز و محافظه‎‌‎کار موسیقی، به عاشقانه‎‌‎های سبک و سطحی و کلام نامتناسب رسیدند و از خاستگاه اصلی‎‌‎شان جدا شدند. در نگاهی آسیب‌شناسانه بیشتر این نارسایی‎‌‎هایی را می‎‌‎توان متوجه سطح و عمق حساسیت‎‌‎ها و محدودیت‎‌‎های موجود سر راه موسیقی راک دانست که امکان معرفی و تجربه‎‌‎ورزی گسترده‎‌‎تر و بهره‎‌‎گیری از موهبت اجرای زنده بی‎‌‎دغدغه را از کارورزان و علاقه‎‌‎مندان آن دریغ کرده است. در گذر از این موارد بانگاهی تاریخی به فراز و نشیب‎‌‎های موسیقی راک در ایران، همانطور که حضور و برجستگی گروه‎‌‎هایی چون «بلک کتز» و «اعجوبه‎‌‎ها» و... نشانگر پوست‎‌‎اندازی سبک زندگی جوانانه جامعه شهری، همزمان با گشایش اجتماعی و اقتصادی اواسطه دهه40 قلمداد می‎‌‎شود، شکل‎‌‎گیری تعداد زیادی گروه «راک» در دهه80 و روی‎‌‎آوری پرشمار به کنسرت‎‌‎های خصوصی آنها را هم می‎‌‎توان مبنای انجام پژوهشی جامعه‎‌‎شناسانه قرارداد و این‎‌‎چنین تناظر آن را با رشد اقتصادی و حرکت به سمت هنجارهای تازه و دگردیسی زندگی اجتماعی ارزیابی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید