• دو شنبه 22 اردیبهشت 1404
  • الإثْنَيْن 14 ذی القعده 1446
  • 2025 May 12
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121791
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYLJj
+
-

جوان‎‌‎ها در صف تماشای فیلم کودکانه

کاهش تماشاگر، تداوم حضور سینمای اجتماعی و ظهور پدیده‌وار کلاه‌قرمزی و سروناز

سینما
جوان‎‌‎ها در صف تماشای فیلم کودکانه


سعید مروتی 

در دولت دوم اصلاحات، سینمای اجتماعی همچنان به راه خود ادامه می‎‌‎دهد. فیلم‎‌‎های موفق اکران 81 جز یکی‌دو استثنا در حوزه سینمای اجتماعی قرار می‎‌‎گیرند. در سالی که کاهش تماشاگر همچنان ادامه دارد، «کلاه‌قرمزی و سروناز» از راه می‎‌‎رسد و در شرایطی که کمتر کسی انتظار موفقیتی فوق‌العاده برای فیلم ایرج طهماسب دارد، در صدر جدول پرفروش‎‌‎ها قرار می‎‌‎گیرد. 8سال پس از اکران «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید قسمت دوم کمی دیر ساخته شده و در شرایطی که سینمای کودک منحصر به فیلم‎‌‎های گلخانه‎‌‎ای جشنواره اصفهان شده، امکان چندانی برای موفقیت وجود ندارد. آنچه فراموش شده بود کارکرد نوستالژیک کلاه‌قرمزی بود. بچه‎‌‎هایی که عروسک‎‌‎های محبوبشان را در اکران سال73 روی پرده دیده بودند حالا مشتاق تکرار خاطره شیرین دوران کودکی بودند. پس به شکلی غافلگیرکننده، در کنار بچه‎‌‎ها، جوان‎‌‎ها هم به تماشای کلاه‌قرمزی و سروناز رفتند. بیش از یک میلیون و 835 هزار نفر در سراسر کشور کلاه‌قرمزی و سروناز را در اکران سال 81 دیدند. سینمای اجتماعی هم به‎‌‎عنوان جریان مسلط این سال‎‌‎ها بیشترین بازخورد‎‌‎ها را ایجاد می‎‌‎کند. رسول صدرعاملی بعد از موفقیت نسبی «دختری با کفش‎‌‎های کتانی»، فیلم دیگری با محوریت دختران نوجوان می‎‌‎سازد. «من ترانه پانزده سال دارم» به‎‌‎عنوان بهترین فیلم سازنده‎‌‎اش، پس از درخشش در جشنواره بیستم در اکران هم موفق عمل می‎‌‎کند. کشف و معرفی ترانه علیدوستی از مهم‎‌‎ترین دستاورد‎‌‎های فیلم صدرعاملی است.
«زندان زنان» منیژه حکمت جنجالی‎‌‎ترین فیلم سال است که وقتی معاونت سینمایی با صدور پروانه نمایش‎‌‎اش موافقت نمی‎‌‎کند با مساعدت وزیر ارشاد روی پرده می‎‌‎آید. فیلمی که جدای از کیفیت سینمایی و تلقی سازنده‎‌‎اش از فیلم سیاسی‌اجتماعی، جزو آثاری است که فقط در چنین دورانی می‎‌‎توانست ساخته و اکران شود. اکران فیلم حکمت، دوقطبی‎‌‎ای میان دو جناح سیاسی ایجاد می‎‌‎کند که طبیعی هم هست. رسانه‎‌‎های راستگرا به فیلم حمله می‎‌‎کنند و نشریات دوم خردادی طرفدار نخستین ساخته حکمت هستند. دیگر فیلم مهم اجتماعی سال81 «ارتفاع پست» است؛ نخستین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا که شخصیت‌هایش نه از دل جبهه و جنگ که از پرونده‎‌‎ای واقعی و تراژیک می‎‌‎آیند. نشانه‎‌‎ای از تلاش فیلمساز برای خروج از فضای آثار قبلی و همسویی با فضای انتقادی‌اجتماعی سینمای ایران در عصر اصلاحات. در «قارچ سمی» ملاقلی‌پور با رفت و برگشت میان گذشته و حال، تصویر جبهه و جامعه معاصر را مانند دنیایی آرمانی و جهانی آرمان‌گریز در کنار هم قرار می‎‌‎دهد. فیلم از ریاکاری و فساد اقتصادی در داخل سیستم می‎‌‎گوید. فیلمی که همپای شخصیت‌هایش دومان و سلیمان تلخ و عصبی و رادیکال است. نمایش عمومی «کاغذ بی‎‌‎خط» آخرین حضور سینمایی ناصر تقوایی، را مدیران سینمایی به نام دوره اصلاحات ثبت کردند. مثل فیلمسازی بیضایی. بازگشت استادان کمال‌گرا، نشانه‎‌‎ای از گشایش فرهنگی‌اجتماعی دوران اصلاحات خوانده شد. سال81 به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید سینمای ایران همچنان می‎‌‎تواند وارد عرصه‎‌‎های تازه و مسیرهای ناپیموده شود. سالی که کمدی پرفروش‌اش «نان، عشق، موتور1000» بود که قواعد ژانر را رعایت می‎‌‎کرد. از عناصر و نشانه‎‌‎های سینمای عامه‌پسند قبل از انقلاب بهره مناسبی می‎‌‎گرفت و شوخی‎‌‎های سیاسی‎‌‎اش جالب توجه بود. فیلمساز در انتهای فیلم ماندن در مسیر اصلاحات را تنها راه ممکن توصیه می‎‌‎کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید