• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121774
+
-

پدر دلسوز

یدالله سحابی 23فروردین 1381درگذشت

سیاستمدار
پدر دلسوز


حمیدرضا محمدی 

وقتی علیه دکتر مصدق کودتا شد، 48‎‌‎ساله بود و در دانشکده علوم دانشگاه تهران، زمین‎‌‎شناسی درس‌می‎‌‎داد و البته شاهد صادق آن‎‌‎روزها؛ «فردای روز 28مرداد، یأس و ناامیدی مردم را فرا‌گرفته‌بود. سکوتی بر شهر حاکم شده بود و هیچ زمزمه شور و حرکتی به گوش نمی‎‌‎رسید و فکر چاره‎‌‎ای به ذهن کسی خطور نمی‎‌‎کرد... بنا شد اخباری که منبع موثق دارند به شکل مرتبی جمع‎‌‎آوری شوند و تا جایی‎‌‎که امکان داشته باشد مردم را از اخبار درست آگاه نمود، تا شایعه و دروغ راه آنها را گم نکند. برای همین مسئله یک همکاری ساده به‎‌‎وجود آمد» که منتج به شکل‎‌‎گیری «نهضت مقاومت ملی» شد.
«یدالله سحابی» اما تنها در صحنه سیاست مبارزه نمی‎‌‎کرد، دانشگاه هم سنگر او بود. یک‎‌‎سال بعد از کودتا، وقتی کنسرسیوم نفتی در دولت فضل‎‌‎الله زاهدی، توسط علی امینی به امضا رسید، او و11استاد دیگر دانشگاه تهران چون مهدی بازرگان، کریم سنجابی و محمد قریب، بیانیه‎‌‎ای امضا کردند که در متن آن آمده بود: «منظور غایی و اصلی از تمام این اعمال همانا انجام قراردادی برای نفت ایران و تثبیت اوضاع و احوال سابق است که مباین با حیثیت و استقلال و آزادی ملی است.» 
او حتی به نوشته عزت‎‌‎الله سحابی، «در مدتی که رئیس اداره فرهنگ تهران بود با نادرستی‎‌‎های آموزش‌و‌پرورش مبارزه کرد و تعدادی از افراد بانفوذ را مهار کرد» و از اصولش عدول نکرد. او چهره‎‌‎ای بود مورد وثوق همه جریان‎‌‎های فکری و سیاسی. چنان‎‌‎که به‎‌‎گفته بهزاد نبوی، «امام خیلی هم با احترام درباره ایشان صحبت می‎‌‎کرد» و به‎‌‎گفته محمدعلی عمویی از اعضای حزب توده، «رفتار پرمهر دکتر که چیزی از نوعی رفتار پدرانه بود از‎‌‌‎ همان آغاز چشمگیر بود... معاشرت با هم‎‌‌‎بندان به‎‌‎ویژه هم‎‌‎صحبتی با زندانیان قدیمی را از دست نمی‎‌‎داد و در این معاشرت‎‌‎ها با دلی باز و رویی مهربان پای گفته‎‌‎های علاقه‎‌‎مندان، حتی کسانی که چندان سنخیت یا سوادی نداشتند می‎‌‎نشست» و چون «پدری دلسوز» بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید