دوقلوهای پرحاشیه
لوایح «اصلاح قانون انتخابات مجلس» و «تبیین حدود وظایف و اختیارات رئیسجمهور» به مجلس رفت
علیرضا احمدی
فضای سیاسی داخل کشور در سال1381 زیرسایه حاشیههای ایجاد شده میان مجلس ششم و نهادهای دیگر بهویژه شورای نگهبان بود که اوج آن در ماجرای «لوایح دوقلو» نمودیافت. در شهریورماه رئیسجمهور لوایح «اصلاح قانون انتخابات مجلس» و «تبیین حدود وظایف و اختیارات رئیسجمهور» را به مجلس ششم برد؛ 2لایحهای که چند روز قبل و بهمناسبت هفته دولت در گفتوگو با رسانهها قول آن را دادهبود. این مقطع آغاز موج جدیدی از تنشهای سیاسی به میانداری مجلس ششم بود که پس از ماجراهایی مانند کوی دانشگاه، قتلهای زنجیرهای، ترور حجاریان و توقیف مطبوعات اصلاحطلب، فضای سیاسی و رسانهای کشور را تحتتأثیر قرارداد.
طیف اکثریت مجلس ششم تأکید ویژهای بر تصویب سریع این لوایح داشتند و آنها را ضرورتی برای اداره بهتر کشور قلمداد میکردند، بهگونهای که لایحه اصلاح قانون انتخابات با محوریت «حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان» بهسرعت درکمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی تصویب شد و در نخستین روزهای آبانماه به صحن علنی آمد و نهایتا به تصویب رسید. چند روز بعد و در 19 آبان و همزمان با روزهایی که موضوع «حکم اعدام آغاجری» به جرم توهین به مقدسات در مجلس سروصدا بهپا کردهبود، کلیات لایحه تبیین اختیارات ریاستجمهوری نیز بهتصویب نمایندگان رسید.
این درحالی بود که مخالفان این لوایح و بهویژه لایحه تبیین اختیارات ریاستجمهوری، انتقادات حقوقی بسیاری به آن وارد میدانستند، اما موافقان معتقد بودند این لایحه مغایر با قانوناساسی نیست و بر اساس اصل113 قانوناساسی که وظیفه نظارت بر اجرای این قانون را برعهده رئیسجمهور نهادهاست، رئیسجمهور باید ابزارهای لازم را برای اجرای این مسئولیت در اختیار داشته باشد. بر اساس این لایحه، همه قوا و نهادهای حکومتی موظف میشدند به تذکر رئیسجمهوری در زمینه جلوگیری از نقض یا تخلف از قانوناساسی و رفع عوارض ناشی از آن عمل کنند. متخلفان از این امر، به یک تا 3سال و درصورت تکرار، به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم میشدند. طیفی از اصلاحطلبان و بهویژه مشارکتیها تأکید ویژهای برای تصویبنهایی این لوایح از سوی شوراینگهبان داشتند و رد آنها را زمینهساز بروز چالشهای اساسی ارزیابی میکردند و حتی تا طرح موضوعهایی مانند احتمال «استعفای خاتمی در صورت رد لوایح» پیش رفتند و تز «خروج از حاکمیت» هم در این مقطع مطرحشد.
بررسی و تصویب نهایی لوایح دوقلو در مجلسششم تا پایان سال1381 ادامه داشت و با واکنشهایی در بیرون از مجلس نیز همراه بود. مخالفان، این لوایح را «تخلف از قانوناساسی» میدانستند؛ آیتالله مشکینی، رئیس مجلس خبرگان، از چهرههایی بود که به مصوبات مجلس واکنش نشان داد و در سخنرانی افتتاحیه اجلاس خبرگان در اسفندماه، موضع این مجلس در قبال تصویب لوایح دوقلو را اعلامکرد؛ «خبرگان رهبری از حوادث تلخ داخلی که بهدست متصدیان قانون صورت میگیرد، مانند حذف نظارت استصوابی شوراینگهبان، حذف التزام عملی به ولایتفقیه و اسلام در قانون انتخابات و تأیید صلاحیت برخی ناصالحها (در انتخابات شوراها) که برخلاف نظر صریح امام(ره) است، جداً ابراز تأسف میکند.»
بررسی لوایح جنجالی پس از تعطیلات نوروزی1382 در دستورکار شوراینگهبان قرارگرفت و این شورا ابتدا بحث درباره لایحه تغییر قانون انتخابات مجلسشورای اسلامی را آغاز کرد و 39مورد «خلاف قانوناساسی» و 7مورد «خلاف شرع» را تشخیص داد و آن را رد کرد. لایحه تبیین حدود وظایف و اختیارات ریاستجمهوری نیز در اردیبهشتماه 1382 در شوراینگهبان بررسی و با 10بند مغایرت، برای اصلاح به مجلسشورایاسلامی بازگردانده شد. رد لوایح در شورای نگهبان، واکنش اصلاحطلبان را بههمراهداشت و با پافشاری آنان بر تصویب بیکم وکاست هر دو لایحه، عملا موضوع به بنبست رسید و لوایح دوقلو هم به سرانجامی نرسید.
جنجال لوایح دوگانه درحالی فضای سیاسی داخل کشور را متوجه خود کرده بود که در حوزه سیاستخارجی، فشارهای ایالاتمتحده آمریکا به ایران هر روز ابعاد وسیعتری بهخود میگرفت. روزنههای بهبود روابط دو کشور، که در دوره بیل کلینتون و بهویژه پس از صحبتهای «مادلین آلبرایت» وزیرخارجهوقت آمریکا درباره روابط با ایران میرفت که تحولات جدیدی ایجاد کند، با روی کارآمدن جورج بوش پسر بهکلی بسته شد و رویکرد ایالاتمتحده نسبت به ایران رنگوبوی خصمانهتری گرفت و حملات 20شهریور 1380 (11سپتامبر2001) به برجهای دوقلوی نیویورک و بهتبع آن حمله به افغانستان، بر شدت دشمنیهای این کشور با ایران افزود. طرح موضوع «محور شرارت» و اشاره به سهکشور کرهشمالی، عراق و ایران در سخنرانی سالانه رئیسجمهور ایالاتمتحده آمریکا در کنگره در 9بهمن1380، آغاز دور جدیدی از جنگ تبلیغاتی اینکشور علیه ایران بود که در سال1381هم ادامه یافت و همزمان با مقدمهچینی این کشور برای حمله به عراق (که در 29 اسفند1381 عملی شد)، قصد داشت ایران را هم تحت فشار قراردهد.
در آخرین روزهای مردادماه1381جنگ تبلیغاتی طراحیشده علیه ایران وارد فاز جدیدی شد و نمایش تازهای با صحنهگردانی منافقین در هتل «ویلارد» واشنگتن روی صحنه رفت؛ «علیرضا جعفرزاده»، سخنگوی گروهک منافقین با ارائه تصاویری از نیروگاههای اتمی نطنز و اراک، اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران در نطنز و اراک تأسیسات غنیسازی اورانیوم و رآکتور آبسنگین ساخته است.» این نمایش تبلیغاتی سرآغاز گشودن پروندهای برای برنامه هستهای ایران بود که حدود 13سال طول کشید تا بسته شود.
موجسازیها علیه برنامه هستهای ایران درحالی بود که 1381 درحوزه فناوری هستهای کشور، سال مهمی بهشمار میرفت؛ چراکه پس از سالها تلاش و برنامهریزی، غنیسازی اورانیوم با چند دستگاه سانتریفیوژ آغاز و همکاریهای ایران و روسیه برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر هم وارد مراحل جدیدی شد. همچنین در سال1381 طراحی رآکتور تحقیقاتی آبسنگین اراک کامل شد که دستاورد مهمی در حوزه فناوری هستهای ایران بهحساب میآمد.
اینها درحالی بود که عملیات روانی منافقین، از سوی رسانههای خارجی و بهویژه آمریکایی پوشش گستردهای مییافت و دولت آمریکا هم در آذرماه آن را تکمیل و با انتشار تصاویر ماهوارهای ادعا کرد «ایران در تأسیسات نطنز و اراک برای تولید تسلیحات اتمی تلاش میکند.» این موضوع واکنش مسئولان را بههمراه داشت و خاتمی در بهمنماه علاوه بر این اعلام کرد «ایران مصمم است از دانش و فنون پیشرفته از جمله فناوری هستهای در جهت صلحآمیز استفاده کند» و از کشف و استخراج ذخایر اورانیوم در 200کیلومتری شهر یزد و ایجاد تاسیسات تولید ترکیبات اورانیوم در شهرهای اصفهان و کاشان خبرداد.
تحولات برنامه هستهای ایران سران نظام را برآن داشت تا از «محمد البرادعی» مدیرکل وقت آژانس بینالمللی انرژی اتمی دعوت کنند با سفر به ایران، از تأسیسات اتمی کشور دیدن کند. البرادعی در اسفندماه و در روزهایی که تب تحولات در خاورمیانه به نقطه جوش رسیده بود و آمریکا در آستانه حمله به عراق قرارداشت، به ایران آمد و به نطنز رفت و از «صلح آمیزبودن فعالیتهای هستهای ایران» مطمئن شد، اما با وجود این حدود 3ماه بعد و در خردادماه1382 پرونده هستهای ایران برای نخستینبار در نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی مطرح شد.