• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121682
+
-

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بر اساس نرخ حداقلی دلار پیش‌بینی کرد

کف قیمت سکه؛ 10میلیون و 800


بازار طلا و سکه در یک هفته اخیر شاهد تحولات زیادی بود. بعد از یک‌ماه ثبات و نوسان‌های ریز، قیمت طلا و سکه در میانه دی‌ماه به کمک جهش بهای انس به یکباره رشد کرد و با وجود کاهش نرخ دلار که از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت طلا و به‌ویژه سکه است، هر مثقال طلا تا بالای 5میلیون تومان و هر قطعه سکه تا کانال 12میلیون تومان صعود کرد. از ابتدای این هفته اما افت انس و همزمان کاهش نرخ دلار، بازار فلز زرد را هم پایین کشید و مرز مقاومت سکه تا 11میلیون تومان عقب رفت. تحولات اقتصادی و سیاسی گوناگون تأثیرگذار بر نرخ دلار در هفته‌ها و ماه‌های آینده بازار طلا را نیز دچار نوسان‌های چشمگیر خواهد کرد. در گفت‌وگو با ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دامنه این نوسان‌ها را بررسی کرده‌ایم.


نوسانات نسبتا قوی‌تر در قیمت طلا و سکه را در روزهای اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هفته گذشته در قیمت انس جهانی نزدیک به 100دلار کاهش داشتیم و قیمت طلا و سکه در داخل کشور هم به همین دلیل پایین آمد. در عرصه سیاسی خوشبختانه دعواها بر سر تصاحب قدرت در آمریکا به پایان رسیده و می‌توان امیدوار بود که شاید در آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم. این عامل باعث شده قیمت طلا در بازار جهانی و به‌تبع آن در بازار داخلی کاهش یابد. در داخل کشور نیز تمرکز بر کنترل قیمت‌ها گذاشته شده تا نرخ‌ها از آشفتگی و بی‌نظمی خارج شود. کاهش نرخ دلار از 30هزار تومان به 24 تا 25هزار تومان تغییر مثبت و اتفاق خوبی است که علاوه بر تقویت ارزش پول ملی، هرج و مرج قیمتی در بازارهای مختلف را به حداقل رسانده که در صورت ادامه این روند شاهد اتفاقات خوبی در بازار خواهیم بود.
قیمت 22 تا 23هزار تومان برای دلار نرخ تعادلی عنوان می‌شود. این نرخ، بازار طلا و سکه را با چه قیمت‌هایی روبه‌رو می‌کند؟
به عقیده من هم محدوده تعادلی نرخ دلار همین و نهایتا تا 23.500 خواهد بود. بعید به‌نظر می‌رسد دلار از این قیمت فراتر تثبیت شود. اما باید بازار را مدیریت کرد تا گشایش اقتصادی که شروع شده به عینیت برسد. این اتفاق بر بازار طلا تأثیر مستقیمی خواهد داشت.
پیش‌بینی شما مشخصا برای سکه چه قیمتی است؟
با دلار 22 تا 23هزار و 500تومان، محدوده قیمت سکه بین 10میلیون و 800 تا 11میلیون و 400 خواهد بود.
خرید و فروش سکه و طلا هم‌اکنون کم‌تقاضاست، این محدوده قیمتی می‌تواند باعث راه افتادن دوباره معاملات باشد؟
تثبیت قیمت‌ها می‌تواند دوباره پای مردم را به معاملات طلا و سکه باز کند. هم‌اکنون نوسانات بازار است که نگرانی ایجاد کرده و تقاضا برای خرید و فروش را کاهش داده است. وقتی بازار از حالت روانی خارج شود خودبه‌خود سیر طبیعی را در پیش می‌گیرد و تقاضا دوباره ایجاد می‌شود.
در بیشتر طول امسال روند افزایش قیمت، سرمایه‌ها را از مصنوعات به سمت سکه برد، آینده بازار مصنوعات طلا را چطور می‌بینید؟ 
هدف صنف طلا این است که بازار فروش مصنوعات به راه بیفتد. در یکی دوسال گذشته چیزی به‌عنوان فروش مصنوعات نداشته‌ایم. بانک مرکز سکه خود را فروخته، بازار طلا هم به بازار دلالی تبدیل شده و فقط عده‌ای طلای آب‌شده می‌خرند؛ کسی طلای ساخته‌شده نمی‌خرد. در ماه‌های گذشته اتحادیه فعالیت‌های خوبی را در زمینه رفع ناهنجاری‌هایی مثل آب‌شده فروشی یا تلاش‌هایی از سوی برخی افراد برای افزایش حباب سکه تا رقم‌های بالای یک‌میلیون تومان و کارهایی از این قبیل انجام داده و تا حد زیادی مؤثر هم بوده است. منطق ما این است که با حذف این فعالیت‌ها، به‌ویژه در صورت تثبیت قیمت‌ها و کاهش نوسانات نگران‌کننده، می‌توان به آینده بازار طلا خوش‌بین بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید