• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121661
+
-

اقتباس ناممکن

اجرای صحنه‌ای شازده احتجاب، طرفداران این اثر را راضی نکرد

تئاتر
اقتباس ناممکن


مهرداد رهسپار 

هنگامی که اقتباس نمایشی «شازده احتجاب» نوشته گلشیری به کارگردانی علی رفیعی به صحنه می‎‌‎رود، حدود یک سال از درگذشت هوشنگ گلشیری (16خرداد 1379) گذشته است. علی رفیعی که در سال1377 «خانه برنارد آلبا» و پیش از آن «عروسی خون» را به صحنه برده، از دنیای شاعرانه و عاشقانه فدریکو گارسیا لورکا فاصله گرفته و اقتباس صحنه‎ای خود از یک داستان ایرانی را اجرا می‎‌‎کند. بهمن فرمان‎آرا در سال1353 از همین داستان مشهور روایتی سینمایی ارائه داد، اما برای علاقه‎‌‎مندان به داستان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری، هیچ‎‌‎کدام حق مطلب را ادا نمی‎کنند. اما اگر بنا را تنها بر مقایسه و ارزشگذاری از منظر اقتباس بگذاریم، باید بگوییم که اقتباس تئاتری شازده احتجاب رفیعی به‎‌‎مراتب بهتر از اقتباس سینمایی فرمان‎آرا بوده است. شازده احتجاب داستانی پیچیده، با نثری ظریف است که اقتباس از آن راحت نیست. هر چند داستان طرح ساده‎ای دارد، اما ارائه آن پیچیدگی‎های ادبی و ظرافت‎های روایی، در قاب‎های سینمایی و تئاتری دشوار به‎‌‎نظر می‎رسد. اما این دشواری از کجا سرچشمه می‎گیرد؟ بی‎شک از دل همان اثری که قصد کارگردان اقتباس تئاتری یا سینمایی از آن است. هنگامی که یک اثر به‎‌‎عنوان ادبیات داستانی خوانده شود، فرایند تصویرسازی از سطور و کلمات در ذهن شکل می‎گیرد. این تخیل آزاد که با متن داستان شازده احتجاب و روایت سیال هوشنگ گلشیری به این‌سو و آن سو می‎‌‎رود، درون خود شگردهایی ادبی دارد که به جذابیت و کشش مطالعه داستان می‎افزاید. اما اگر در سینما و تئاتر اقتباس شود، این کشش جای خود را به تصاویری از پیش‎ساخته و غیرقابل انعطاف می‎دهد که فاقد آن بازی سیال ذهن به هنگام مطالعه شازده احتجاب است. هنگامی که این تصاویر پیش‎ساخته کنار هم قرار می‎گیرند، از داستان درخشان گلشیری تنها شمه‎ای از نثر نویسنده در دیالوگ‎ها و طرحی از داستان باقی می‎ماند؛ آخرین شازده در آخرین روزهای زندگی. همین و بس. بنابراین باید گفت اقتباس از شازده احتجاب دشوار است، حال هر چه نویسنده و کارگردان برای وفاداری به متن اصلی اصرار بیشتری به خرج دهند، این فرایند ناممکن اقتباس، سخت و سخت‎تر هم خواهد شد. با این حال علی رفیعی در همان آغاز نمایش تصویری از شازده احتجاب را روی کاناپه‎ای غول‎پیکر نشان می‎دهد، که بی‎شک در ذهن مخاطب این نمایش تا به امروز به یادگار مانده است. اجرای شازده احتجاب از اسفند1379 در تالار وحدت آغاز می‎‌‎شود و تا اردیبهشت1380 ادامه دارد. بازیگران این نمایش اکبر زنجانپور، سهیلا رضوی، شبنم طلوعی، مریم سعادت، ستاره اسکندری، مهرداد ضیایی، کورش تهامی و شهرام عبدلی بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید