• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121660
+
-

زیر نور‌ماه

اکران فیلم بیضایی، فیلمسازی تقوایی

سینما
زیر نور‌ماه


سعید مروتی 

در دهه70 این سؤال میان علاقه‎‌‎مندان سینما مطرح بود که چرا بیضایی و تقوایی فیلم نمی‎‌‎سازند؟ سال80 «سگ‌کشی» بیضایی اکران شد و تقوایی «کاغذ بی‎‌‎خط» را ساخت. فیلم‎‌‎هایی که در دوران سیف‎‌‎الله داد پروانه گرفتند ولی زمانی ساخته شدند و به نمایش درآمدند که داد از معاونت سینمایی رفته بود. فردی که بعدها از او به‎‌‎عنوان بهترین مدیر سینمایی بعد از انقلاب یاد شد، چند‎‌‎ماه بعد از کناره‎‌‎گیری مهاجرانی و در انتهای سال79 استعفا کرد و جای خودش را به محمدحسن پزشک داد. مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی در سال‎‌‎های 76 تا 78، جانشین سیف‎‌‎الله داد شد و در قدم اول کوشید تا از حساسیت‎‌‎های به‎‌‎وجود آمده بکاهد. حساسیت‎‌‎هایی که محصول فشارهای سیاسی محافظه‌کاران علیه اصلاح‌طلبان بود. شهریور 80 تهمینه میلانی که «نیمه پنهان» را روی پرده داشت دستگیر و روانه زندان اوین شد. ابتدا به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید مشکل به فیلم نیمه پنهان بازمی‌گردد ولی خیلی زود مشخص شد که علت دستگیری میلانی حرف‎‌‎هایی است که در مصاحبه با روزنامه همبستگی زده است. میلانی خیلی زود از زندان آزاد شد و ارشاد هم در روزهایی که او در زندان به سر می‎‌‎برد حاضر نشد فیلم را از پرده پایین بیاورد و پا به پای سینماگران کوشید تا او زودتر رها شود. سال 80 دوران کمی محافظه‌کاری و دست به عصا حرکت کردن بود. سالی که جایزه بهترین فیلم جشن خانه سینما نه در روی سن که در پارکینگ به کارگردان «دایره» اهدا شد. سالی که سگ‎‌‎کشی با شعار بهرام بیضایی پس از 10سال، در تهران فراتر از تصور فروخت. سالی که پویا فیلم از فیلم‎‌‎هایی از جنس «دوستان» به فیلمی چون «آواز قو» رسید که هنوز هم بهترین فیلم دو دهه اخیر حاجی فرح‌بخش است. سال اکران «مریم مقدس» که پرتماشاگر‎‌‎ترین فیلم اکران 80 شد و مقایسه‎‌‎اش با پرتماشاگر‎‌‎ترین فیلم سال قبلش (شوکران) می‎‌‎توانست خیلی چیزها را ثابت کند.سال 80 سال شکست تلخ حاتمی‌کیا هم بود؛ بعد از اختلاف با تهیه‎‌‎کننده «موج مرده» که نشست مطبوعاتی حاتمی‌کیا را در پی داشت؛ سرانجام فیلم به همان صورت مطلوب تهیه‎‌‎کننده و نه کارگردان، روی پرده آمد.
سال80 «دختری به نام تندر» اکران شد که تیتراژ پایانی‎‌‎اش را فریدون فروغی خوانده بود؛ همه آن منتقدان و روزنامه‌نگارانی که در جشنواره نوزدهم، فیلم آشفته آشتیانی‌پور را تا انتها تحمل کردند تا پس از گذشت بیش از دودهه صدای فروغی را بشنوند و با تشویق همراهش کنند اگر می‎‌‎دانستند چند‎‌‎ماه بعد داستان فریدون فروغی چگونه به پایان خواهد رسید، شاید بیشتر هوایش را می‎‌‎داشتند.
سال 80سال ظهور رضا میرکریمی هم بود؛ سینماگری که با «زیر نور ‎‌‎ماه» به دوایر ملتهب نزدیک می‎‌‎شد اما از آنها عبور نمی‎‌‎کرد.
در سالی که «شب‎‌‎های تهران» و «پر پرواز» و «پارتی» پرفروش شدند و «شب یلدا» و «بچه‎‌‎های بد» خیلی مورد توجه قرار نگرفتند، «آب و آتش» هم آمد که پایانی بر یک دوران از فعالیت فیلمسازی در حوزه هنری بود. سینمای ایران در سال80 علی پروین و استیلی و افشین پیروانی را هم داشت؛ در «فوتبالیست‎‌‎ها» به‎‌‎عنوان یکی از پدیده‎‌‎های اکران 80 در اوج موفقیت‎‌‎های پرسپولیس و محبوبیت علی پروین، فقط کمی بیش از 135هزار نفر به تماشای هنرنمایی سلطان و بازیکنانش در روی پرده سینما نشستند و بقیه ترجیح دادند ستاره‎‌‎های محبوبشان را در جای درستش، ورزشگاه کارگران، تپه‎‌‎های داوودیه و استادیوم آزادی تماشا کنند.در انتهای سال80 وقتی بیستمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد بیشتر نگاه‎‌‎ها معطوف به «خانه‎‌‎ای روی آب»، «من ترانه 15سال دارم»، «قارچ سمی» و «کاغذ بی‎‌‎خط» شد. فرمان آرا مثل سال78 جایزه بهترین فیلم جشنواره را گرفت ولی طولی نکشید که تفاوت دو نیمه متفاوت حضور اصلاح‌طلبان در قدرت را درک کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید