• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121643
+
-

سقوط سکوها

ورزشگاه شهیدمتقی شهر ساری حادثه آفرید

دور از مرکز
سقوط سکوها


  فرزاد سپهر  
   
16اردیبهشت1380 ورزشگاه شهید متقی شهر ساری هنگام میزبانی از بازی تیم‎‌‎های پرسپولیس و شموشک نوشهر در جام حذفی باشگاه‎‌‎های کشور با ازدحام بیش‎‌‎ از حد تماشاگران روبه‎‌‎رو شد. فشردگی تماشاگران برای استقرار در سکوها موجب شد گروهی روی سقف سکوها بروند و آنچه نباید، رخ بدهد. فروریختن سقف ورزشگاه و سقوط سکوها هنگام آغاز نیمه دوم بازی رخ داد. حدود 20هزار نفر در ورزشگاه حاضر بودند و دلیل فروریختن سقف سکوها، بی‎‌‎احتیاطی گروهی از تماشاگران اعلام شد. به‎‌‎گفته مدیرکل وقت تربیت‎‌‎بدنی استان مازندران، کمتر از 10هزار قطعه برای این بازی بلیت‎‌‎فروشی شده بود. با وجود گنجایش 15هزار نفری ورزشگاه، عده‎‌‎ای بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند و برای فرار از ازدحام روی سکوها رفتند. شموشک نوشهر در آن سال‎‌‎ها دوران خوب فوتبالی خود را می‎‌‎گذراند و در آن بازی میزبان پرسپولیس در جام حذفی بود. ورزشگاه خانگی شموشک، ورزشگاه شهدای نوشهر بود که به‎‌‎دلیل مخالفت شورای تامین استان مازندران، بازی جام حذفی به ورزشگاه شهید متقی ساری رسید و ازدحام جمعیت میزبان را داغدار کرد.
این حادثه 290نفر زخمی به‎‌‎دنبال داشت که در میان مجروحان، 4امدادگر هلال‌احمر و تعدادی از کارکنان صدا‌وسیما مستقر در ورزشگاه حضور داشتند. پس از فروریختن جایگاه، تعدادی از تماشاگران با نیروهای انتظامی و کارکنان واحد سیار فرستنده صداوسیما درگیر شدند. مجروحان بلافاصله به بیمارستان امام‌خمینی ساری منتقل شدند و تمامی کارکنان، پرستاران و پزشکان بیمارستان، به‎‌‎ویژه بخش مغز و اعصاب، پذیرش بیماران و زخمی‎‌‎های حادثه را به‎‌‎عهده گرفتند. بعدها رسانه‎‌‎های محلی بدون اعلام تعداد دقیق، از فوت‎‌‎شدن و قطع‎‌‎نخاع‌شدن چند تن از تماشاگران به‎‌‎شدت آسیب‎‌‎دیده خبر دادند.
به‎‌‎دنبال این حادثه رئیس‎‌‎جمهور وقت، سیدمحمد خاتمی، در تماس با رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، مصطفی هاشمی‎‌‎طبا، دستور داد دلایل حادثه پیگیری و اعلام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید