• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121641
+
-

تلخ‌ترین پیروزی تاریخ

تیم ملی در دو بازی پلی‌آف به جام جهانی نرسید

ورزش
تلخ‌ترین پیروزی تاریخ


جواد نصرتی     

از مقدماتی جام جهانی2002، تلخی می‎‌‎بارد و حسرت؛ از آن بازی‎‌‎ها فاجعه منامه، از دست رفتن فرصت گلزنی در دوبلین و اشک‎‌‎های گل‎‌‎محمدی در آزادی در تاریخ ماندگار شده است.
تیم‌ملی که بعد از جام جهانی 98 و کسب نخستین بُرد در این رقابت‎‌‎ها به دستان میروسلاو بلاژوویچ سپرده شده بود، شانس اول صعود از آسیا بود. با توجه به اینکه بازی‎‌‎ها در ژاپن و کره‎‌‎جنوبی برگزار می‎‌‎شد، از آسیا دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه بعد از پلی‎‌‎آف با تیم آخر اروپا به جام صعود می‎‌‎کرد. ایران در آخرین مرحله مقدماتی، به تنها یک برد برابر بحرین نیاز داشت تا بالاتر از عربستان، مستقیما به جام‌جهانی صعود کند اما فاجعه تلخ منامه، ایران را دوباره به پلی‎‌‎آف فرستاد. شاگردان بلاژوویچ استرس صعود را داشتند اما بحرینی‎‌‎ها، بدون هیچ استرسی، فقط برای عربستان بازی کردند. اگر ایران این بازی را می‎‌‎برد، به جام‌جهانی صعود می‎‌‎کرد اما شکست 3 بر یک، در روزی که به یکشنبه سیاه معروف شد، ایران را به پلی‎‌‎آف فرستاد؛ اول امارات و بعد ایرلند. فاجعه بحرین، همچنان یکی از نقاط تاریک و سیاه تیم ملی است و صحبت‎‌‎های زیادی درباره اتفاق‎‌‎های مشکوک آن مطرح است؛ از شام‌خوردن بازیکنان در جایی خارج از اردو گرفته تا خوردن کشک‎‌‎بادمجان. پژمان جمشیدی که در آن تیم بوده بعدها از سنگینی بازیکنان در زمین گفته و ابراهیم میرزاپور خوردن کشک‎‌‎بادمجان را تکذیب کرده است. به هر حال، آن بازی به کابوسی برای فوتبال ایران تبدیل شد که گاه به گاه بازمی‎‌‎گردد و بحرین گربه سیاه فوتبال ما شده است. ایران در بازی رفت با امارات، با تک گل کریم باقری یک بر صفر برنده شد. در بازی برگشت، باقری، دایی و مهرداد میناوند گلزنی کردند و بلیت دوبلین برای تیم ملی صادر شد.
فضا در ورزشگاه لنز‎‌‎داون رود به‎‌‎شدت انگلیسی بود؛ تماشاگران چسبیده به زمین بودند و تیم میزبان، از بهترین ستاره‎‌‎های لیگ برتر انگلیس بهره می‎‌‎برد؛ از روی کین، کاپیتان افسانه‎‌‎ای منچستریونایتد گرفته تا شی گیون و ایان هارت و رابی کین.
ایران، در شروع بازی تحت فشار خردکننده ایرلند بود و درنهایت، رحمان رضایی در انتهای نیمه تحت فشار حملات، یک پنالتی کاملا بی‎‌‎مورد و آماتوری داد. پنالتی را ایان هارت گل کرد. در ابتدای نیمه دوم هم ریباند یک سانتر از کنار را رابی کین به تور ایران چسباند.
تازه بعد از این گل بود که تیم سرخپوش ایران کمی جلو آمد. علی دایی، درست مثل همان پاسی که در ملبورن به خداداد عزیری داده بود تا گل صعود ایران را بزند، یک توپ برای علی کریمی انداخت. کریمی با شی گیون تک‌به‌تک شد اما تنها چند گام کم آورد. چند دقیقه بعد، این بار پاس مهدی مهدوی‎‌‎کیا به کریمی رسید و او با جادویش مدافعان ایرلند و تمام دوبلین را مسخ کرد. همه مغلوب نبوغ او شدند، همه جز گیون که یکی از مهم‎‌‎ترین سیوهای تمام زندگی‎‌‎اش را به زیبایی انجام داد.
در بازی برگشت، ایران به سه‌گل برای صعود نیاز داشت. چند موقعیت خوب از دست رفت تا درنهایت، یحیی گل‎‌‎محمدی در وقت‎‌‎های تلف‌شده نیمه دوم، ارسال مهدوی‎‌‎کیا را گل کند. این ‎‌‎بی‎‌‎حاصل‎‌‎ترین گل تاریخ فوتبال ایران است. از میان 100هزار نفری که در آزادی ماتم گرفته بودند و ده‎‌‎ها میلیون نفری که پای تلویزیون‎‌‎ها بودند، هیچ‎‌‎کس برای این پیروزی فریاد نکشید. خیلی‎‌‎ها صحنه گل یحیی را به یاد ندارند اما هزاران بار با تلخی وقتی که پیراهنش را روی صورتش کشیده و با سرعت به رختکن می‎‌‎دود را در ذهن‎‌‎شان به‎‌‎عنوان نماد یکی از بزرگ‎‌‎ترین ناکامی‎‌‎های فوتبال ایران مرور کرده‎اند.
هیچ تیمی در آسیا، همچون ما مستحق بازی در آن جام جهانی نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید