• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121510
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v25AM
+
-

۱۳۸۰


از آغاز دهه‎‌‎1380، به‎‌‎دلایل متعددی ازجمله افزایش تعداد شرکت‎‌‎ها و مؤسسه‎‌‎های دولتی و خصوصی، توسعه‎‌‎ فعالیت‎‌‎های انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، افزایش تعداد طراحان، سفارش‎‌‎دهندگان، گسترش ارتباط‎‌‎ها و... احساس نیاز به‌وجود مؤثرتر حرفه‎‌‎ گرافیک در جامعه دوچندان شد. تایپوگرافی از مهم‎‌‎ترین گرایش‎‌‎های طراحان گرافیک در این دهه بود. فعالیت‎‌‎های گروه «رنگ پنجم» در این دهه، فرایند شکل‎‌‎گیری گرایش‎‌‎های مختلف تایپوگرافی ایرانی در اوج تب‎‌‎و‎‌‎تاب آن را به‎‌‎خوبی نشان می‎‌‎دهد. رنگ پنجم در دهه‎‌‎1380 تأثیر بسزایی در شناساندن طراحی گرافیک ایران در سطح بین‎‌‎المللی داشت. این گروه در سال1379 توسط بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی‎‌‎زاده ابراهیمی و رضا عابدینی تشکیل شد. عابدینی دو سه‌سال بعد، از رنگ پنجم جدا شد و گروه نیز در سال 1388 به‎‌‎کار خود پایان داد. نمایشگاه‎‌‎ها و کتاب‎‌‎هایی که این گروه طی فعالیتش، برگزار و منتشر کرد، از مهم‎‌‎ترین منابع بررسی طراحی گرافیک ایران در این دهه است. در آغاز این دهه کتاب «گرافیک ایران1» نخستین کتاب آثار برگزیده‎‌‎ طراحان گرافیک عضو انجمن گرافیک بود که با تلاش‎‌‎های کمیته‎‌‎ انتشارات انجمن منتشر شد. مجموعه‎‌‎ای که در کنار بخش تصویری، حاوی سال‎‌‎شماری از تاریخ طراحیِ‎‌گرافیک در ایران، نوشته‎‌‎ حسین چنعانی است که به مرجعی مهم برای پژوهش و تاریخ‎‌‎نگاری در این رشته تبدیل شده است. دوسالانه‎‌‎ بین‎‌‎المللی پوستر جهان اسلام، دیگر اتفاق مهم این دهه بود که در سال‎‌‎های 1384، 1386 و 1388 برگزار شد. در این صفحه گزیده‎‌‎ای از آثار طراحی گرافیک این دهه را می‎‌‎بینید. بسیاری از این طراحان فعالیت حرفه‎‌‎ای را از دهه 1370 آغاز کرده بودند.

نشانه



تبلیغات و  بسته ‌بندی



پـوستر



جـلد  کتـاب

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :