از آغاز دهه1380، بهدلایل متعددی ازجمله افزایش تعداد شرکتها و مؤسسههای دولتی و خصوصی، توسعه فعالیتهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، افزایش تعداد طراحان، سفارشدهندگان، گسترش ارتباطها و... احساس نیاز بهوجود مؤثرتر حرفه گرافیک در جامعه دوچندان شد. تایپوگرافی از مهمترین گرایشهای طراحان گرافیک در این دهه بود. فعالیتهای گروه «رنگ پنجم» در این دهه، فرایند شکلگیری گرایشهای مختلف تایپوگرافی ایرانی در اوج تبوتاب آن را بهخوبی نشان میدهد. رنگ پنجم در دهه1380 تأثیر بسزایی در شناساندن طراحی گرافیک ایران در سطح بینالمللی داشت. این گروه در سال1379 توسط بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفیزاده ابراهیمی و رضا عابدینی تشکیل شد. عابدینی دو سهسال بعد، از رنگ پنجم جدا شد و گروه نیز در سال 1388 بهکار خود پایان داد. نمایشگاهها و کتابهایی که این گروه طی فعالیتش، برگزار و منتشر کرد، از مهمترین منابع بررسی طراحی گرافیک ایران در این دهه است. در آغاز این دهه کتاب «گرافیک ایران1» نخستین کتاب آثار برگزیده طراحان گرافیک عضو انجمن گرافیک بود که با تلاشهای کمیته انتشارات انجمن منتشر شد. مجموعهای که در کنار بخش تصویری، حاوی سالشماری از تاریخ طراحیِگرافیک در ایران، نوشته حسین چنعانی است که به مرجعی مهم برای پژوهش و تاریخنگاری در این رشته تبدیل شده است. دوسالانه بینالمللی پوستر جهان اسلام، دیگر اتفاق مهم این دهه بود که در سالهای 1384، 1386 و 1388 برگزار شد. در این صفحه گزیدهای از آثار طراحی گرافیک این دهه را میبینید. بسیاری از این طراحان فعالیت حرفهای را از دهه 1370 آغاز کرده بودند.
نشانه
تبلیغات و بسته بندی
پـوستر
جـلد کتـاب
۱۳۸۰
در همینه زمینه :