شتاب طراحی گرافیگ
گرافیک ایران از دهه1370 دگرگون شد
زیر نظر ارغوان محبی و معراج قنبری
در آغاز بهتر است به گذشته نگاه کنیم. طراحی گرافیک نوین در ایران، نزدیک به دوسده تاریخ دارد؛ از ورود صنعت چاپ تا انتشار نخستین روزنامه، سرلوحها و کتب چاپ سنگی، اعلانهای سیاسی روزگار مشروطه، اعلانهای تئاتر و دیوارکوبهای سینمایی. ورود و شروع بهکار طراحان مهاجر ارامنه و روس در تهران، نقش طراحی گرافیک را در دوره پهلوی اول جدیتر کرد. پس از اشغال ایران در شهریور 1320، سالهای بلاتکلیفی و آشوب آغاز شد. شرایط اقتصادی ایران رونق قابلتوجهی نداشت. مسائل مرتبط با تولید و اقتصاد، ازجمله تبلیغات و طراحی گرافیک نیز جایگاه مشخصی نداشتند. بعد از کودتای1332 سیاستهای اقتصادی ایران در جریان ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکا تغییر کرد. صادرات نفت، واردات کالا و شروع فعالیتهای شرکتهای خارجی در ایران و از یک طرف آزادیهای فکری و اجتماعی، ساختار زندگی مردم را دگرگون کرد. از سوی دیگر تاسیس سازمان چاپ افست در سال1335، برای فعالان حوزه نشر و گرافیک نویدبخش روزگاری خوش بود. این زمینهسازیها، تاسیسها و شروع کردنها، در دهههای1340 و 1350 حاصل داد و بیش از پیش خود را نمایان کرد. دوره درخشانی از تاریخ طراحی گرافیک در ایران (دهه1340) در سنگ و الماس شماره 63 (یکشنبه 27مهر 1399) مرور شد. با گذر از روزگار تحول و تغییر، جنگ فرارسید و طراحی گرافیک نیز مانند دیگر جنبههای هنر تجسمی رو به افول رفت. آن بدنه نحیف گرافیک، متشکل از تعدادی طراح فعال، در خدمت اهداف جنگ و بهنوعی جنگ از راه گرافیک و طراحی پوستر بود. با آغاز دهه1360 فعالیتهای فرهنگی و هنری رفتهرفته از سر گرفته شد. ناشران فعال گذشته، کار انتشار کتاب را دوباره پی گرفتند و مکانهایی چون تلویزیون و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که پیش از انقلاب آتلیههای طراحی گرافیگ قدرتمندی داشتند، با ساختارها و شرایط جدید و طراحانی جوانتر دوباره شروع بهکار کردند. از طرف دیگر سال به سال نشریههای زیادی منتشر و وضعیت صنعت نشر در سالهای پایانی این دهه تاحدودی بهتر شد. سینما، تئاتر و دیگر حوزههای اینچنینی نیز رفتهرفته متحول شدند و طراحی گرافیک برای این کارها نیز بیشتر شد. مسعود سپهر ضمن سخنرانی در نخستین گردهمایی پژوهشی طراحان گرافیک ایران در دهه1370 گفت: «تحول اساسی و بسیار مهمی که در صنعت حروفچینی از حدود سال1365 رخ میداد، حاصل فراهمآمدن سهعامل بود: اول، پیدایش شکل قابلقبولی از حروفچینی دیجیتال و پذیرش اینکه انعطافپذیرترین راه برای تهیه، نگهداری و استفاده از قلم حروفچینی، همان قالب یا ماتریس دیجیتال است. دوم، کوچک و ارزانتر شدن رایانه بهعنوان وسیلهای رومیزی برای استفاده افراد و مؤسسهها و ورود نرمافزارهای مناسب حروفچینی. سوم، تولید دستگاههای خروجی یا چاپگرهای نسبتا ارزان. مجموعه این عوامل، رکن اصلی پدیده نشر الکترونیک رومیزی بوده است». از اتفاقهای مؤثر در دهه1360، میتوان به انتشار نخستین کتاب از مجموعه آثار یک طراح گرافیک (نشانهها، مرتضی ممیز، نشر چهاررنگ، 1362)، برگزاری نخستین دوسالانه طراحی گرافیک ایران، تغییر چهره شهر تهران با کارهای تبلیغاتی کامران کاتوزیان و از طرف دیگر استفاده و بهرهبرداری از فونت ترافیک در سطح شهر تهران اشاره کرد. در ادامه و در آغاز هر صفحه (هر دهه) مقدمه مختصری آورده شده است. در این پرونده گزیدهای از آثار طراحی گرافیک ایران از 1370 تا 1399 آورده شده است؛ 163اثر از 160طراح گرافیک.