• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121505
+
-

از گنجینه بی‎‌‎مکان تا موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران، 28دی1393 تأسیس شد

از گنجینه بی‎‌‎مکان تا موزه گرافیک ایران


اندیشه‎‌‎ تشکیل موزه گرافیک در ایران، سال 1377 و همزمان با تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شکل گرفت. کمیته‎‌‎ موزه‎‌‎ گرافیک این انجمن فعالیتش را در سال1379 آغاز کرد و طی دودهه‎‌‎ گذشته در سه‌بخش اصلی (گفت‎‌‎و‎‌‎گو با پیشگامان و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، تحقیق و بانک الکترونیک)، به جمع‎‌‎آوری آثار، پژوهش و ترمیم آثارِ تاریخی پرداخته است. این آثار در سال‎‌‎های پیش از تأسیس موزه با نام «گنجینه‌‎‌‎ بی‎‌‎مکان»، در اتاقی کوچک نگهداری می‎‌‎شد. سرانجام موزه‎‌‎ گرافیک ایران با هدف حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک، در تاریخ 28دی‎‌‎ماه 1393 در عمارت تاریخی «ارباب هُرمز» مربوط به دوره‎‌‎ قاجار در تهران تأسیس و این گنجینه‎‌‎ ارزشمند به این عمارت منتقل شد. روند جمع‎‌‎آوری و آرشیوسازی اسناد تصویری با تأسیس موزه، جدی‎‌‎تر و امیدوارانه‎‌‎تر از گذشته پیگیری شد. در این بین نقش و تأثیر مجید بلوچ انکار ناشدنی است، در این سال‎‌‎ها بیش از 100نفر در کنار او، در کمیته‎‌‎ موزه فعالیت کرده‎‌‎اند.
 گنجینه‎‌‎ موزه‎‌‎ گرافیک ایران حاوی بیش از 10000اثر از طراحان گرافیک و تصویرگران ایران و برخی از طراحان گرافیک مطرح جهان است. این آثار در قالب موضوع‎‌‎هایی چون پوستر، نشانه، روی جلد، بسته‎‌‎بندی، آگهی تبلیغاتی، تصویرسازی، آرت‎‌‎ورک، کارت ‎‌‎و‎‌‎ تقویم و بروشور دسته‎‌‎بندی شده‎‌‎اند. در بخش دیگر؛ ابزار، وسایل و سخت‎‌‎افزارهای سال‎‌‎های دور مانند: آگراندیسمان، اسپلایسر، گرافوس و... جمع‎‌‎آوری و حفظ شده‎‌‎اند. ابزارهایی که در مجاورت آرت‎‌‎ورک‎‌‎ها و اتودهایی که خود نقشی در به‌ثمررسیدن آنها داشته‎‌‎اند، قابل مشاهده هستند. بیش از 60درصد از این گنجینه را آثار اورجینال، آرت‎‌‎ورک‎‌‎ها و اعلان‎‌‎های تک‎‌‎رنگ قدیمی تشکیل می‎‌‎دهند.
در این گنجینه آثار پیشگامان طراحی گرافیک نوین ایران مانند: محمود جوادی‎‌‎پور، هوشنگ کاظمی، محمد بهرامی، صادق بریرانی، قباد شیوا، مرتضی ممیز، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، نورالدین زرین‎‌‎کلک، فرشید مثقالی، عباس کیارستمی، مجید بلوچ، بهزاد حاتم و دیگر طراحان نسل‎‌‎های بعدی و آثار طراحان بین‎‌‎المللی مانند: یان لنیتزا، میشل باتوری، آلن لوکرنک، آن سانگ‎‌‎سو، شیگئو فوکودا، پی‎‌‎یر برنار، سیمور چواست، آنتون بکه، پائولا شِر، اووه لوش و... وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید