• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121381
+
-

شلیک از روی موتور هزار

متهمان ترور نایب‎‌‎رئیس شورای شهر دستگیر و محاکمه شدند

همشهری
شلیک از روی موتور هزار


 محمد سرابی   

یک هفته مانده به تحویل سال 1379 عضو شورای شهر تهران در مقابل ساختمان شورا ترور شد. صبح 22اسفند سال 78، دو جوان در مقابل پارک‌شهر منتظر ورود سعید حجاریان بودند. ساعت 8:35 صبح دو مهاجم سوار بر موتور هزار به حجاریان نزدیک شدند. یکی از آنها پیاده شد و با اسلحه کمری به‎‌‎ صورت حجاریان شلیک کرد. گلوله از گونه چپ وارد و در پشت گردن او متوقف شد. حجاریان به زمین افتاد و مهاجمان فرار کردند. نایب‎‌‎رئیس شورای شهر در بیمارستان سینا بستری شد. به‎‌‎دلیل اینکه گلوله به نخاع یا دستگاه عصبی آسیب شدید نزده بود شرایط هشیاری او به‎‌‎تدریج بهبود یافت و خطر مرگ رفع شد. حجاریان که سابقه امنیتی و اطلاعاتی داشت یکی از چهره‎‌‎های جریان اصلاح‎‌‎طلب محسوب می‎‌‎شد و مدیر مسئول روزنامه «صبح امروز» بود.
به‎‌‎دلیل فرارسیدن تعطیلات سال نو و نبود امکانات امروزی مثل اینترنت، اخبار به کندی منتشر می‎‌‎شد اما پیگیری پلیس به‌سرعت انجام شد و متهمان شناسایی و دستگیر شدند. شعبه 33دادگاه انقلاب اسلامی مأمور رسیدگی به پرونده شد. جریان‎‌‎های سیاسی مختلف در بهار سال 79 درست مانند پرونده محاکمه کرباسچی، موضع‎‌‎گیری‎‌‎های گوناگونی کردند. این دومین اتفاق در حوزه شهرداری و شورای شهر بود که به تمام عرصه سیاسی گسترش پیدا کرد، با این تفاوت که تقریبا همه گروه‎‌‎های سیاسی ترور عضو شورای شهر را محکوم کردند.
نیمه خرداد، وزارت اطلاعات عاملان اصلی ترور حجاریان را اعلام کرد. ضارب سعید عسگر بیست‌ساله اهل شهرری و راکب موتورسیکلت محسن مجیدی بود. محمدعلی مقدمی نیز اطلاعات رفت‎‌‎وآمد حجاریان را ثبت و مشخص کرده بود. حرکت موتور‎‌‎هایی با ظرفیت موتور هزارسی‎‌‎سی در خیابان‎‌‎های شهر ممنوع بود و این وسیله فقط به نیرو‎‌‎های نظامی و امنیتی اختصاص داشت. بین 8تا 10نفر در این پرونده متهم بودند که بیشتر آنها سوءپیشینه یا سوابق خاصی نداشتند اما از نظر فکری و سیاسی به جناح مخالف اصلاحات منتسب می‎‌‎شدند. آنها، هم در دادگاه انقلاب و هم در وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند. احکام متهمان در همین سال به‎‌‎صورت زندان‎‌‎های 15و 10ساله اعلام شد. در 7تیر 79 محمدباقر قالیباف فرمانده نیروی انتظامی و جانشین هدایت لطفیان شد. او با ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد نیروی انتظامی کار خود را شروع کرد و در میان عموم مردم و رسانه‎‌‎ها شناخته شد. قالیباف 5سال بعد و زمانی که محمود احمدی‎‌‎نژاد از شهرداری به ریاست‎‌‎جمهوری رسید، از طرف شورای شهر به‎‌‎عنوان شهردار انتخاب شد و برای دوره طولانی در این سمت باقی‎‌‎ ماند. حجاریان زنده ماند اما از آن پس روی صندلی چرخ‎‌‎دار می‌نشیند و نمی‎‌‎تواند به شکل عادی صحبت کند. روزنامه صبح امروز در بهار سال 79 توقیف شد. شورای شهر نیز که از اصلاح‎‌‎طلبان تشکیل شده بود به‎‌‎دلیل اختلافات و درگیری‎‌‎های میان اعضا، دچار مشکلات جدی و 2سال بعد منحل شد. دوره بعدی شورای شهر از اصول‎‌‎گرایان تشکیل شد و اصلاح‎‌‎طلبی در دولت نیز تداوم نداشت. پس از ترور سعید حجاریان حادثه مشابهی در شهرداری و شورای شهر رخ نداد و این واقعه تا‎‌‎کنون به‎‌‎صورت یک استثنا باقی ‎‌‎مانده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید