• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121305
+
-

مذاکره کره‌ای‌ها در تهران درباره اموال ایران

درحالی‌که مقامات کره‌ای به‌مدت 2سال از پرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران سر باز می‌زدند به فاصله 24ساعت بعد از توقیف یک نفتکش کره‌ای در خلیج‌فارس، یک هیأت را روانه تهران کرده‌اند و هیأت دوم هم فردا به ریاست قائم‌مقام وزیر خارجه کره به تهران سفر می‌کند.
رسانه‌های کره‌ای گزارش دادند که یک تیم مذاکره‌کننده از سئول بعدازظهر پنجشنبه وارد تهران شدند تا با مقامات ایران درباره آزادی نفتکش کره‌جنوبی که چند روز پیش در تنگه هرمز توسط نیروهای ایرانی متوقف شد، رایزنی کنند. این هیأت قرار است در دیدارهای خود درباره اتهامات ایران مبنی بر اینکه کشتی کره‌ای موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است نیز رایزنی و این مسئله را به دقت بررسی کنند. همچنین رسیدگی به موضوع دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای که بیش از 7میلیارد دلار برآورد می‌شود، در دستور کار این هیأت مذاکره‌کننده قرار دارد.
سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط با هیأتی از کره که گفته می‌شود وارد تهران شده و میهمان سفیر کره‌جنوبی است، گفت: هیأتی که وارد کشورمان شده، بخشی از هیأت قائم‌مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی است که قرار است روز یکشنبه به تهران سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: سفر این هیأت قبل از توقیف کشتی متخلف کره‌ای مورد توافق قرار گرفته و دستور کار اصلی آن مذاکره در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره است.
پیش از این خطیب‌زاده در مورد اخبار منتشره مبنی بر سفر هیأتی از کره به ایران برای پیگیری موضوع توقیف نفتکش کره‌ای گفت: سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره به ایران از قبل مطرح بود که اطلاع‌رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می‌شود اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد؛ چراکه اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف‌شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد. منابع دیپلماتیک گفته‌اند ایران از کره‌جنوبی خواسته است تا با یک‌میلیارد دلار از مجموع 7میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده خود در حساب‌های بانکی کره، تجهیزات پزشکی خریداری کند.
پیش‌تر وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز اعلام کرد که 3کارمند سفارت سئول در تهران با یکی از 5عضو کره‌جنوبی که در این نفتکش بودند، یک گفت‌وگوی کنسولی انجام داده و ایمنی همه را تأیید کردند. 11تبعه از میانمار، 2اندونزیایی و 2ویتنامی نیز در هنگام توقیف شناور با پرچم کره‌جنوبی در تنگه هرمز حضور داشتند.
روز دوشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به‌دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شده است. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷۲۰۰تن اتانول بوده است. پیش‌تر کانگ کیونگ وا، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره توقیف این شناور گفت وزارت امورخارجه کشورش در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل‌کردن مسئله است. یک مقام ارشد در ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی روز پنجشنبه ‌گفته بود که تمام ۲۰خدمه نفتکش هانکوک چیمی (MT Hankuk Chemi)  سالم  و در امنیت هستند.
همچنین چوی یانگ سام، سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی گفته است: سفیر کره‌جنوبی در ایران به‌طور جداگانه با ملوانان و خدمه صحبت کرده و او هم مجددا تأیید کرده که اعضای خدمه در ایمنی کامل و سلامت هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی در ادامه اظهار داشت: دولت در نظر دارد تلاش‌های چندجانبه‌ای را برای آزادی کشتی توقیف‌شده کره‌ای انجام دهد.
تیر‌ماه سال گذشته هم ارتش انگلیس یک نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های سوریه در جبل‌الطارق توقیف کرد و پس از آنکه مذاکرات برای رها‌سازی‌ آن نتیجه نداد، نیروی دریایی سپاه اقدام به توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس کرد و پس از آزادشدن نفتکش ایرانی و ادامه مسیر آن به مقصد سوریه، ایران متقابلا نفتکش انگلیسی را رفع توقیف کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید