• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121307
+
-

چهارمین سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور برخی از چهره‌های سیاسی و مسئولان دولتی در حرم مطهر امام خمینی ره برگزار شد

هاشمی؛ قهرمان صلح

سید حسن خمینی: هاشمی انقلاب را فرزند خود می‌دانست و پای انقلاب ایستاد/ محسن هاشمی: هاشمی معتقد بود برای حفظ ارزش‌ها نباید فشار بر مردم واقع شود

گزارش
هاشمی؛ قهرمان صلح

 مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره) روز پنجشنبه گذشته در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم سیدحسن خمینی، اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جمعی از مسئولین از جمله وزیر اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر نیرو، شهردار تهران و جمعی از علما و شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.

خاطره سیدحسن خمینی از یک سفر خطرناک
به گزارش جماران، سیدحسن خمینی در این مراسم با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ بود، افزود: داستان جنگ ما داستان جنگ یک ملت مظلوم در برابر یک قدرت نبود، بلکه در برابر همه قدرت‌ها بود. اقمار آمریکا که در منطقه زورشان می‌‌رسید سنگ می‌‌زدند و کسی هم که زورش نمی‌‌رسید فحش می‌داد. آمریکا، شوروی، انگلیس و کل دنیا پشت صدام بود. البته آقای هاشمی قهرمان صلح هم بود، ولی سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که او قهرمان جنگ هم بود. جنگ ما دفاع جانانه‌ای است. هر وقت این بزرگوار به سمت جبهه می‌رفت، امام برای سلامتی ایشان گوسفند نذر می‌کرد. 
یادگار امام با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: سال1364 مرحوم هاشمی به چین و ژاپن رفتند و من که آن وقت 13ساله بودم، با کاروان بلندپایه ایشان همسفر شدیم. اسم من را هم عبدالله هاشمی گذاشتند که ناشناخته بمانم. البته اواسط سفر میزبانان فهمیدند و آقای هاشمی خطبه‌ای هم خواند. قبل از این سفر والده من به ابوی ما گفتند این سفر خطری ندارد؟ آیا احتمال ندارد هواپیمای ایشان را وسط راه بزنند؟! ابوی ما گفتند اگر قرار است آقای هاشمی طوری شود خیلی مهم نیست که حسن هم طوری شود!
سیدحسن خمینی در بخشی از سخنان خود در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: آقای هاشمی انقلاب را فرزند خودش می‌دانست و مثل پدری که از فرزندش مراقبت می‌کند پای انقلاب ایستاده بود؛ ایستادگی بر ثمره خون‌های بزرگی که ریخته شده تا این شجره طیبه بماند. بسیاری از چیز‌هایی که آقای هاشمی می‌گفت می‌دانست هزینه دارد، به‌خاطر این بود که احساس می‌کرد نسبت به جمهوری اسلامی و رفاه و معیشت مردم دِین دارد و تمام وجودش سازندگی بود و احساس می‌کرد لحظه به لحظه باید به این سمت برود.

درخواست هاشمی از امام(ره) برای عزل از فرماندهی
سیدحسن خمینی با تأکید بر مسئولیت‌پذیری هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آقای هاشمی خیلی از جاها، حداقل 10، 12سال آخر می‌دانست می‌تواند خیلی راحت‌تر سر کند، اما ایستادگی می‌کرد و احساس می‌کرد باید به عهد خودش وفا کند. آن وقت طبیعتا احساس وظیفه که می‌کرد وارد می‌شد و خدا هم کمک می‌کرد. تصمیم‌های بزرگی که ایشان در زندگی خودش گرفته هم ناشی از این قضیه است. در پایان جنگ به امام(ره) گفت من پذیرش قطعنامه را اعلام می‌کنم و بعد شما من را از فرماندهی جنگ عزل و اعدام کنید. البته امام در پذیرش مسئولیت بی‌نظیر بود و آقای هاشمی هم از امام یاد گرفته بود.

رشد اقتصادی 8درصدی در دوره هاشمی
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دیگر سخنران مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ایشان را شخصیت ملی و تاریخ معاصر دانست و گفت: از منظر کسی که مسئولیت توسعه و رصد این مقوله را عهده دار است می‌گویم تلاش ما در 6برنامه توسعه بعد از انقلاب این بود که به رشد اقتصادی 8درصدی برسیم. در 10سال اول نرخ رشد ما منفی3.3 و رشد سرمایه‌گذاری منفی 6.9 بود. 
به‌گزارش جماران، نوبخت تأکید کرد: همه کسانی که دغدغه توسعه کشور را دارند بدانند که هیچ‌یک از دولت‌ها نتوانست برای یک دوره طولانی حداقل 5ساله رشد اقتصادی 7.9 را در تاریخ ایران ثبت کند؛ جز در دوره برنامه اول توسعه که ایشان مدیریت اجرایی کشور را برعهده داشت. در دوره ایشان تراز اقتصادی ایران از منفی به مثبت تبدیل شد.
وی افزود: نکته دیگری که باید به مظلومیت این شخص تأسف بخوریم، «عدالت» است. بنده به‌عنوان یک مسئول این کشور عرض می‌کنم که بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت، در دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و این مرد با مدیریت شایسته خودش بعد از اقدامات علمی، دفاع‌مقدس و مبارزات تاریخی با استکبار و استبداد 
داخلی توانست زمانی که مدیریت را عهده‌دار بود به‌عنوان یک شخصیت ممتاز توانمندی روحانیت را در اداره کشور متبلور کند. 
نوبخت با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی یک هزار میلیارد دلار از زیرساخت‌های کشور را تخریب کرد، اظهار داشت: در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه‌تنها این زیر ساخت‌ها ترمیم شد بلکه ایشان از همان زمان برای سال1400 یک برنامه فقرزدایی تدوین کردند که الآن یکی از برنامه‌های متقن سازمان برنامه و بودجه است. ضمن اینکه بحث رشد اقتصادی و توسعه را با گام‌های بلند طی کردند.

   برای مجتهد، همراهی از پیروی سخت‌تر است
محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در این مراسم گفت: آیت‌الله مرتضی جوادی آملی در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و هنر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفتند که آیت‌الله هاشمی در دوران امام شاگرد مکتبشان بودند و از ایشان پیروی زیادی داشتند و بعد از فوت امام هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همراهی زیادی داشتند و برای مجتهدی که خودش علم به مسائل دارد و ظرفیت وجودی خودش می‌تواند سیاست را پیش ببرد در این موارد همراهی از پیروی بسیار سخت‌‌تر است، اما برای حفظ نظام این همراهی را با صبوری انجام دادند و به‌خاطر مصلحت جامعه طوری عمل کردند که آسیبی برای انقلاب ایجاد نشود. وی تأکید کرد: براساس پیام رهبری بعد از فوت ایشان که گفتند از هوشی وافر و صمیمیتی مثال زدنی برخوردار بودند، دکترین هاشمی رفسنجانی برای اداره کشور صلح و توسعه بود و اهمیت زیادی به رفاه مردم می‌داد و سعی ایشان بر این بود که در مسیر توسعه متوازن مشکلات مردم حل شود. ایشان معتقد بود ما باید طوری عمل کنیم که برای حفظ ارزش‌ها، فشار بر مردم واقع نشود و با میانه ‌روی پیش برویم که کمترین فشار برای مردم ایجاد شود و بتوانیم تمام ارزش‌ها را در مسیر خود داشته باشیم. هاشمی با تأکید بر اینکه دوقطبی‌سازی‌‌ها سرمایه‌های اجتماعی جامعه را از بین می‌برد، تأکید داشت: سعی ایشان این بود که هیچ وقت «شعار» را در مقابل «شعور» قرار ندهند و جامعه را با میانه روی پیش ببرند. دوقطبی‌سازی‌ باعث افزایش افراط و ریزش پایگاه اجتماعی انقلاب می‌شود. این انقلاب به سادگی به‌دست نیامده که ما با افراطی گری آن را از بین ببریم. باید انقلاب اسلامی را به ثمر برسانیم و کشوری آباد و توسعه یافته برای مردم بسازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید