• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121201
+
-

دست بالای دمکرات‌ها در انتخابات سنا

رای‌دهندگان در ایالت جورجیا، پس از انتخابات ریاست جمهوری اکنون در انتخابات سنا هم به جمهوریخواهان پشت کرده و برای نخستین بار یک نامزد سیاه‌پوست دمکرات را به سنا فرستادند

آمریکا
دست بالای دمکرات‌ها در انتخابات سنا

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 رافائل وارناک، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات سنا در ایالت جورجیا، با پیروزی بر کلی لوفلر، رقیب جمهوریخواه خود یکی از 2کرسی این ایالت را در سنا به‌خود اختصاص داد و ضربه سنگینی به جایگاه جمهوریخواهان در سنا وارد کرد.
به‌گزارش الجزیره، او نخستین سیاهپوستی است که از این ایالت به سنا رفته است. وارناک همچنین یازدهمین سناتور سیاهپوست در تاریخ آمریکاست. وارناک در رقابت بسیار فشرده برای این کرسی، بعد از شمارش 98درصد آرا، 50.5درصد بر 49.5درصد از کلی لوفلر پیش بود و با همین برتری، پیروزی خود را قطعی کرد. براساس قوانین ایالت جورجیا، هر نامزد برای پیروزی باید 50درصد آرا یا بیشتر را به‌خود اختصاص دهد و اصلا به همین‌خاطر بود که انتخابات سنا در این ایالت، به دور دوم کشیده شد. رقابت برای دیگر کرسی این ایالت در سنا بسیار نزدیک‌تر بود و تا عصر دیروز به وقت تهران، نتیجه رقابت بین جان‌اوسوف نامزد دمکرات و دیوید پردو نامزد جمهوریخواه مشخص نشده بود.
وارناک واعظ ارشد در یک کلیسا در آتلانتاست؛ پیش از او مارتین لوتر کینگ جونیور، فعال حقوق مدنی آمریکا در این کلیسا وعظ می‌کرده است.
او بعد از پیروزی در انتخابات گفت: «من به سنا می‌روم تا برای همه مردم جورجیا کار کنم. من صدای همه آنهایی که مشکلات دارند را می‌شنوم، چه به من رأی داده باشند چه نداده باشند. من شما را می‌بینم. و هر روزی که در سنا باشم، برای شما می‌جنگم. من به سنا می‌روم تا برای خانواده شما بجنگم.»

تغییر چهره رای‌دهندگان
نتایج انتخابات نشان می‌دهد که چهره سیاست در جورجیا، ایالتی که برای مدت طولانی در کنترل جمهوریخواهان بوده، تغییر کرده است. در‌ماه نوامبر، جو بایدن، دونالد ترامپ را در این ایالات با 11هزارو779رأی بیشتر شکست داد تا به نخستین نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری از سال1992 به بعد تبدیل شود که برنده انتخابات در این ایالت شده است. موفقیت وارناک و رقابت بسیار تنگاتنگ اوسوف و پردو هم نشان می‌دهد که جورجیا به یکی از ایالاتی تغییر یافته که نمی‌توان با قاطعیت درباره تمایل سیاسی آن (جمهوریخواه یا دمکرات) نظر داد.
استیسی آبرامز، رهبر پیشین اقلیت دمکرات این ایالت با ثبت نام صدها هزار رای‌اولی در انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از عوامل تغییر چهره سیاسی این ایالت به شمار می‌رود. او گفته است: «با پیوستن رای‌دهندگان جدید، ما در مسیر پرقدرتی قرار داریم. اما در همین حال که منتظر دستاوردهای بیشتر هستیم باید از داوطلبان، سازمان‌دهندگان و گروه خستگی‌ناپذیری که از‌ماه نوامبر در تلاش بوده است تا به نتیجه دلخواه برسیم تشکر کنیم. ما در سراسر ایالت غریدیم.»
نتیجه انتخابات سنا در ایالت، بعد از دو‌ماه پرفشار و خسته‌کننده و بعد از نیم میلیارد دلار هزینه انتخاباتی توسط هر 2جناح سیاسی به‌دست آمد. با توجه به اهمیت بسیار بالای نتیجه، انتخابات جورجیا، فضای عمومی سیاست در سراسر آمریکا را به‌خود جلب کرد و مورد توجه ملی قرار گرفت. دلیل اهمیت آن هم تغییر قدرت در سناست؛ از مدت‌ها پیش معلوم بود که اگر هر 2کرسی این ایالت به دمکرات‌ها برسد، اکثریث سنا، در نهایت به دمکرات‌ها خواهد رسید و آنها کنگره و کاخ سفید را به‌صورت همزمان در کنترل خود خواهند داشت.
رشد جوامع شهری و حومه آن، مثل آتلانتا و اطرافش، و همینطور افزایش تنوع جمعیت در ایالت باعث شده تا وضعیت دمکرات‌ها تغییر یابد و می‌توان گفت که ساختار قدرت سیاسی در آتلانتا، کاملا تغییر کرده است.
جسیکا تایلور، تحلیلگر سیاسی درباره این وضعیت گفته است: «منطقه آتلانتا به سرعت در حال تغییر است و از نظر وزن جمعیتی، از مجموع بسیاری از مناطق غیرشهری آتلانتا سنگین‌تر است. این ایالت معمولا به راست میانه تمایل داشته اما (تمایل سیاسی آن) به آرامی در حال تغییر است.»
بیشترین حمایت از وارناک در مناطق شهری و اطراف آن بوده است، جاهایی مانند آتلانتا، میکون و ساوانا. درحالی‌که پردو و لوفلر روی حمایت مردم در مناطق غیرشهری‌ که در سال‌های 2016 و 2020 قاطعانه از ترامپ حمایت کردند، حساب باز کرده بودند.

مشارکت تاریخی
مشارکت برای انتخابات دور دوم کرسی‌های سنا در جورجیا، تاریخی بوده است.3  میلیون نفر به‌صورت زودهنگام از طریق پست رأی داده بودند که از میان آنها، 120هزار نفر در انتخابات سراسری‌ماه نوامبر شرکت نکرده بودند. یک میلیون نفر هم روز سه‌شنبه پای صندوق‌های رأی رفتند.
این انتخابات در دور دوم همچنین رکورد هزینه‌های انتخاباتی را هم شکست؛ به‌خاطر اهمیت آن، گروه‌های مستقل و احزاب صدها میلیون دلار برای این انتخابات هزینه کردند. این انتخابات همچنین آزمونی برای گروه‌های سازمان‌دهنده آرای مردمی به شمار می‌رود و می‌توان گفت که دمکرات‌ها، با توجه به سابقه سیاسی جورجیا، موفق بوده‌اند.
ترامپ علیه جمهوریخواهان
ترامپ، به جای اینکه تمام تمرکز خود را روی این انتخابات بگذارد، عملا کارکردی عکس برای جمهوریخواهان داشت و نتیجه این انتخابات را تا حدودی می‌توان ثمره رفتارهای نادرست او خواند. او در تمام مدت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، در حال حمله به مقامات جمهوریخواه ایالت بود؛ چون معتقد است تقلب‌های گسترده در انتخابات را نادیده گرفته‌ و به اشتباه بایدن را برنده انتخابات این ایالت معرفی کرده‌اند.
از آنجا که مشخص بود دمکرات‌ها بیشتر به‌صورت زودهنگام آرای خود را از طریق پست ارسال خواهند کرد، جمهوریخواهان روی مشارکت حضوری در روز انتخابات تمرکز کردند، اما نتیجه مشارکت  چیزی که آنها انتظار داشتند نبود.
اریک اریکسون یک مجری تلویزیونی محافظه‌کار در آتلانتا گفته است: «رهبران جمهوریخواه، از حزب گرفته تا ریاست‌جمهوری، پایگاه رأی خود را متقاعد کرده‌اند که رأی دادن فایده‌ای ندارد و رای‌دهندگان هم آن را باور کرده‌اند.»
بعد از انتخابات، رهبران جمهوریخواه ایالت سریعا موضع گرفتند و ترامپ را مقصر مشارکت پایین خواندند.

چرا این انتخابات مهم است؟
فراتر از انتخابات سناتورهای ایالت جورجیا، این انتخابات مشخص می‌کند که کانون‌های قدرت در واشنگتن در دست چه کسانی خواهد بود. دمکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر، در مجلس نمایندگان عملکرد بدتری نسبت به انتخابات پیشین داشتند. اما درهرحال توانستند اکثریت را حفظ کنند. بزرگ‌ترین پیروزی آنها در انتخابات نوامبر، طبیعتا پس گرفتن کاخ سفید از جمهوریخواهان بود. و حالا رسیدن هر دو کرسی سنای ایالت جورجیا به آنها، می‌تواند تمام ارکان قدرت را تحت کنترل ‌آنها درآورد. پیروزی هر دو نامزد دمکرات در جورجیا یعنی اینکه تعداد سناتورها به‌صورت مساوی 50در برابر 50 بین هر دوحزب تقسیم خواهد شد. در این شرایط، ‌نقش معاون رئیس‌جمهور که قانونا رئیس سنا هم هست حیاتی می‌شود و کامالا هریس می‌تواند اکثریت را در هر تصمیم‌گیری به دمکرات‌ها برساند.
اکثریت در کنگره و کاخ سفید، به این معناست که دولت بایدن راحت‌تر می‌تواند دستور کار خود را دست‌کم در 2سال اول دولتش (تا زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای) پیش ببرد. مشکلات مهم در عرصه های خدمات درمانی، قوانین محیط‌زیستی و دیگر حوزه‌هایی که جمهوریخواهان در آنها نظرات سرسختانه و متفاوتی دارند، بدون اکثریت کنگره حل شدنی نیست. علاوه بر این، سنا می‌تواند گزینه‌های بایدن برای پست‌های کلیدی دولت را رد یا تأیید کند. حضور دمکرات‌ها در قدرت یعنی بایدن کار بسیار راحتی برای انتخاب اعضای دولتش خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید