• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121191
+
-

روحانی یک سال پس از سقوط هواپیمای اوکراینی خواستار شد

محاکمه عادلانه مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی

بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: این اتفاق تلخ در پی ماجراجویی‌های ضد‌انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست

دولت
محاکمه عادلانه مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی

 یک سال پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با 176مسافر ایرانی و خارجی، رئیس دولت خواستار محاکمه همه عوامل حادثه در یک دادگاه عادلانه شد.
چهارشنبه 18دی‌ماه98 یک فروند هواپیمای بویینگ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که از تهران عازم کی‌یف بود بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی(ره) هدف شلیک اشتباهی پدافند هوافضای سپاه قرار گرفت و سقوط کرد. این حادثه به فاصله حدود 5ساعت پس عملیات انتقام‌جویانه شلیک موشک‌های سپاه در پاسخ به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به سمت مقر نظامیان آمریکا در عین‌الاسد عراق اتفاق افتاد. در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که 3روز پس از حادثه منتشر شد، به حساسیت‌های بالای پدافندی در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکا و بالاترین سطح آماده‌باش به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی اشاره شده بود؛ حساسیت‌هایی که  بستر حادثه را فراهم کردند.
حسن روحانی از حادثه چهارشنبه 18دی‌ماه سال قبل به‌عنوان یک روز تأسف‌انگیز و بسیار دردناک یاد کرد و گفت: «همان روز هم گفتیم مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند. ما امروز هم به این اصرار داریم حتما قوه قضاییه این کار را خواهد کرد. قوه قضاییه همه عاملان این حادثه را مورد محاکمه قرار می‌دهد که این محاکمه برای ما مهم است. افراد اگر قصور یا کوتاهی کردند یا هر چیز دیگری همه زوایای مسئله باید روشن شود و مردم مطلع شوند که امر چگونه بوده و دولت همه تلاش خود را در این یک‌سال انجام داده است.»

پرداخت خسارت و محاکمه با هم
براساس گزارش ایرنا، روحانی با اشاره به اینکه مبلغ 150هزار‌دلار خسارت درنظر گرفته‌شده برای سرنشینان هواپیمای ساقط‌شده بدون درنظر‌گرفتن تابعیت مسافران است، تصریح کرد: دولت در جلسه قبل خود به این تصمیم رسید که خسارت را بدون درنظر‌گرفتن تابعیت افراد پرداخت کند. هر‌کس تبعه هر کجاست، چه ایرانی و چه غیرایرانی، همه را مساوی حساب کردیم. ۱۵۰هزار دلار به‌عنوان خسارت قرار دادیم و ان‌شاء‌الله این پول را به آنها پرداخت می‌کنیم. راجع به کسانی که این حادثه را ایجاد کردند، قصور یا کوتاهی یا هر چیز دیگری بوده، در دادگاه محاکمه می‌شوند و در این دادگاه هر چه حق و عدل است، بدون اغماضی انجام می‌شود. در این شرایط برای ما سخت بود اما در عین حال ۳۰میلیون دلار تهیه شد برای اینکه این بخش از مسئله را حل‌و‌فصل کنیم. این به‌معنای این نیست که تأثیر در محاکمه بگذارد؛ محاکمه با دقت انجام می‌گیرد.

عمل متقابل به تعهدات
رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌هایش درباره رویکردهای ایران در تعامل با تیم جدید کاخ سفید بر سر مسائل هسته‌ای، گفت: دولت آینده آمریکا که ۲هفته دیگر بر سر کار می‌آید، اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه‌شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند، اگر از ما سؤال کند، جواب‌ ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید، ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم. اگر عمل نکردید، ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم. شما اگر به تعهدات عمل کردید، منتی سر ما نگذاشتید. یک کار خلاف قانونی تاکنون انجام می‌دادید، که حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و متوجه شدید که اشتباه کردید، ما هم استقبال می‌کنیم.
 
هاشمی یکی از مظلومان تاریخ ماست
رئیس دولت همچنین با اشاره به چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی یکی از مظلومان تاریخ ماست که این جای تأسف دارد. قبلا مظلوم اول ما شهید بهشتی بود که بسیار مظلوم بود؛ مظلومی بود که بعد از شهادتش جای مظلومیت، منزلت در افکار عمومی پیدا کرد، اما آیت‌الله هاشمی مظلومیتش کم شد ولی متأسفانه این مظلومیت همچنان ادامه دارد. همه ما باید از بزرگان قدردانی کنیم و بدانیم اگر ملتی از خادمان و بزرگان البته ملت قدردانی نکند، این شرایطی نیست که تاریخ قضاوت خوبی داشته باشد.

مکث
ماجراجویی آمریکا، حادثه را رقم زد

سپاه هم دیروز به مناسبت نخستین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی، بیانیه صادر کرد. به گزارش روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بخشی از این بیانیه آمده است: با گذشت یک سال از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که پس از ماجراجویی و جنایت تروریستی آمریکا و متعاقب آن ضربه موشکی به پایگاه تروریست‌ها در عین‌الاسد و شرایط جنگی منطقه رخ داد؛ همچنان فراق فرزندان عزیز ملت ایران غم و اندوهی عمیق را در دل‌های همگان گذاشته است. در این بیانیه همچنین آمده است: بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوهبار است و این اتفاق تلخ که در پی ماجراجویی‌های ضد‌انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست، بار دیگر اوج خباثت و کینه‌توزی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران را به اثبات رساند و قلب‌های مردم شهید‌پرور ایران را جریحه‌دار و اندوهگین کرد. در پایان این بیانیه با ابراز تأسف و تاثر عمیق آحاد فرماندهان، مسئولان و کارکنان پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به وقوع این حادثه دردناک و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های معظم شهدا و تأکید بر بهره‌گیری از گزارش‌های کمیته‌های تخصصی بررسی حادثه و رفع کاستی‌ها و معایب برای جلوگیری از حوادث و وقایع مشابه تأکید شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید