• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121184
+
-

تهران و اطراف آن پر از نقاط امن و برفگیر است که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آنها سر زد و خوش گذراند

همنشینی گرم با آدم برفی

همنشینی گرم با آدم برفی

پرنیان سلطانی

زمستان از راه رسید و فصل برف‌بازی شد. درست است که امسال کرونا زمستان و برف‌بازی‌مان را هم تحت‌الشعاع قرار داده، اما با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌شود امسال هم از این تفریح زمستانی لذت برد. فقط کافی است فضاهای بازتر و جاهای بکرتری را که مراجعه‌کننده کمتری دارند انتخاب کنیم، ماسک و دستکش و مواد ضد‌عفونی‌کننده را برداریم و به دل برف بزنیم! البته نباید از حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات تهران که همین چند روز پیش هم جان چندین نفر را گرفت، غافل شد. 

جاده دماوند
نزدیک‌ترین محدوده برف‌بازی

یکی از فضاهای امن برف‌بازی چه از نظر ویروس کرونا و چه از نظر سقوط بهمن، تپه‌های بزرگ و کوچک حاشیه جاده دماوند هستند. این جاده که از سه‌راه تهرانپارس در شرق تهران آغاز شده و به جاده هراز یا فیروزکوه منتهی می‌شود، در سراسر مسیر، فضایی مناسب برف‌بازی در فصل زمستان به‌حساب می‌آید. دسترسی خوب این جاده، امکان پارک خودرو در حاشیه آن و از همه مهم‌تر نزدیکی آن با نقاط برفگیر، از این جاده یک نقطه امن و بکر برای برف‌بازی ساخته است. اگر برای تفریح زمستانی‌تان این گزینه را انتخاب می‌کنید، بد نیست بدانید که دقیقا از همان سه‌راه تهرانپارس تا شهر بومهن در جنوب جاده می‌توانید مهمان تپه‌های کوچک و بزرگ پر از برف باشید. جالب اینکه در این فضای بکر و معمولا خلوت، امکان تیوب‌سواری هم وجود دارد. پس اگر به‌دنبال یک پیست عالی و خلوت برای روزهای برفی سال می‌گردید، بعید است بتوانید گزینه بهتری از حاشیه جاده دماوند پیدا کنید.

پیست آبعلی
سرزمین برفی پرخاطره

اگر حوصله رانندگی‌کردن دارید، می‌توانید همان جاده دماوند را ادامه بدهید تا به پیست اسکی آبعلی برسید. این پیست یکی از نخستین پیست‌های اسکی حومه تهران است و در 57کیلومتری پایتخت قرار دارد. این پیست معمولا سراسر زمستان پر از برف است؛ برای همین برای برف‌بازی در این پیست معروف نیازی به صبرکردن برای بارش دوباره برف ندارید. بهترین زمان برف‌بازی در این پیست ایمن و کم‌خطر که دربرگیرنده 5پیست اسکی است، اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفند‌ماه است. ضمن اینکه این پیست خاطره‌انگیز که خاطرات کودکی بسیاری از ما با آن گره خورده، دارای امکاناتی مثل تله‌کابین، تله‌اسکی و... است و امکان تیوب‌سواری در آن وجود دارد. اگر قصد دارید برف‌بازی زمستان امسال را در این پیست معروف و قدیمی انجام دهید، حتما یادتان باشد خودروی‌تان را به امکانات روزهای برفی مثل زنجیرچرخ مجهز کنید؛ چرا که پیست آبعلی در جاده هراز قرار دارد و گذر از این جاده زیبا و در عین حال خطرناک در روزهای زمستانی نیازمند احتیاط بیش از پیش راننده است.

پیست خور
بهشت برفی غرب

اگر از ساکنان غرب تهران هستید، بهترین گزینه برف‌بازی برای شما پیست دیزین و خور در محدوده استان البرز است. پیست دیزین که معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه است و واقعا نیازی به معرفی ندارد، اما پیست خور به‌واقع یک گزینه امن و کم‌خطر در روزگار شیوع ویروس کرونا به‌حساب می‌آید. این بهشت برفی، در 17کیلومتری شهر کرج و در مسیر جاده چالوس قرار دارد و در این فصل سال پوشیده از برف است. پیست اسکی خور که در ارتفاع حدود 2800تا 3000متر از سطح دریا قرار دارد، با طول هزار و 800متر و داشتن 18میله، طولانی‌ترین پیست اسکی ایران به‌حساب می‌آید. این پیست زیبا در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج) و کنار روستای تاریخی خور قرار دارد. اگر برای برف‌بازی این گزینه را انتخاب کردید، حتما سری هم به روستای خور بزنید. روستای خور که نامش را از خورشید گرفته، روستایی تاریخی بر دامنه کوه‌های بلند گندم‌چال است که قدمت آن را بیش از 2هزار سال تخمین زده‌اند! امامزاده سلیمان(ع)، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه‌خور و از همه مهم‌تر چنار 800ساله، ازجمله دیدنی‌های این روستای زیبا به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه این روستا آبشار بسیار زیبایی هم دارد که ارتفاع آن به بیش از 50متر می‌رسد و در فصل زمستان به‌دلیل سرمای هوا کاملا یخ می‌زند و منظره‌ای بسیار زیبا و دلنشین ایجاد می‌کند. 

میگون
آبشار یخی هملون

حتما اسم پیست اسکی شمشک را شنیده‌اید؛ یکی از بهترین مناطق تهران برای برف‌بازی که در فاصله 57کیلومتری شمال شرق تهران و در محدوده لواسان قرار دارد. این پیست که نخستین بار در سال1337 در روستای شمشک بهره‌برداری شد و با تأیید فدراسیون جهانی، عنوان بین‌المللی به‌خود گرفت، 2تله‌اسکی چکشی، 2تله‌سی‌یژ و 3تله‌اسکی بشقابی دارد. اما از آنجا که این پیست یکی از معروف‌ترین پیست‌های اسکی اطراف تهران به‌حساب می‌آید، احتمالا یکی از شلوغ‌ترین‌ها هم است؛ برای همین اگر خواستید در این روزهای کرونایی یک تفریح زمستانی کم‌خطر را تجربه کنید، بهتر است قبل از اینکه به پیست شمشک برسید، راه‌تان را کج کرده به روستای میگون بروید! این روستای زیبا هم در این فصل سال همواره پوشیده از برف بوده و به‌نسبت پیست شمشک خلوت‌تر است. اگر همین روزها گذرتان به این روستای زیبا افتاد، حتما سری هم به آبشار یخی هملون بزنید؛ این آبشار یخی که درست بین کوه‌های میگون و شمشک واقع شده، یک منظره زیبا را تقدیم‌تان می‌کند.

پارک پردیسان
گزینه در دسترس

اما اگر به‌دنبال گزینه‌های در دسترس‌تر برای برف‌بازی می‌گردید در گزینه‌هایی که برای رفتن به آنها نیازی به‌خودروی شخصی و رانندگی تا حومه تهران نداشته باشید، قطعا بهترین گزینه‌ها برایتان مجموعه «بام تهران» در محدوده بالادست ولنجک و ابتدای تله‌کابین توچال، پارک پرواز در شهرک مخابرات، بوستان گفت‌وگو در محدوده غرب تهران، پارک جمشیدیه در انتهای خیابان نیاوران، پارک جنگلی کوهسار در شمال غرب، پارک جنگلی سرخه‌حصار در شرق و پارک جنگلی چیتگر در غرب پایتخت است. اما یکی از بکرترین پارک‌های تهران که اتفاقا در این فصل سال بسیار مناسب برف‌بازی است، پارک پردیسان است؛ پارک بزرگی که بین اتوبان‌های شهیدحکیم و شهیدهمت قرار دارد و دسترسی‌اش عالی است. نوع پوشش و فضای باز این پارک این فرصت را در اختیار گردشگران زمستانی قرار می‌دهد تا به‌راحتی بتوانند روی برف‌های پاک و تمیز غلت خورده و حتی تیوب‌سواری کنند!  



 

این خبر را به اشتراک بگذارید