• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121083
+
-

روز سه‌شنبه با آغاز به‌کار 2صندوق کالای کشاورزی در بازارسرمایه انجام شد

تکمیل زنجیره تأمین مالی بخش کشاورزی

کشاورزی
تکمیل زنجیره تأمین مالی بخش کشاورزی

با آغاز به‌کار صندوق‌های کالای کشاورزی از روز گذشته زنجیره ابزار‌های مالی کالاهای کشاورزی در بورس کالا تکمیل شد.
به گزارش همشهری، فعالیت صندوق‌های کالای کشاورزی از دیروزبرای نخستین بار در ایران آغاز شد. این صندوق قرار است از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بخش کشاورزی به تامین مالی این صنعت کمک کنند. صندوق‌های کالای کشاورزی از یک طرف می‌توانند سبد دارایی سرمایه‌گذاران را در بازار سرمایه متنوع کنندو از طرف دیگر کمک بزرگی به تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بهینه‌سازی‌ معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی کنند. پیش‌تر پذیره نویسی صندوق‌های کالایی از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شده بود.

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاران با خرید واحد‌های این دو صندوق به‌صورت غیرمستقیم در معاملات محصولات کشاورزی شریک می‌شوند. براساس نخستین مجوزهای صادر شده؛ قرار است صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا، در اوراق بهاداری شامل گواهی سپرده زعفران، زیره سبز، پسته و اوراق مشتقه مبتنی بر زعفران، زیره سبز و پسته سرمایه‌گذاری کند و منابع مالی صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحر نیز صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشاورزی ازجمله پسته، زعفران و زیره سبز خواهد شد. ارزش واحدهای این2صندوق ۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

سبد سرمایه‌گذاران متنوع‌تر شد
مدیرعامل بورس کالای ایران دیروز در مراسم افتتاح این صندوق‌ها گفت: امروز با افتتاح معاملات صندوق‌های کالایی کشاورزی، شاهد تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی هستیم؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا فعال هستند. 
حامد سلطانی نژاد گفت: زمان زیادی بود که درصدد پذیرش و عرضه صندوق‌های کالاهای کشاورزی بودیم و با حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار سرانجام این صندوق‌ها تاسیس شد. تا قبل از این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا فعال بودند که با ورود این صندوق‌ها در حوزه کشاورزی، سبد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متنوع‌تر شد. او با اشاره به تحکیم پیوند بخش کشاورزی با بازار سرمایه با آغاز به‌کار صندوق‌های کشاورزی گفت: پذیره‌نویسی صندوق سحرخیز مورد استقبال قرار گرفت و کل واحدهای آن در روز نخست به فروش رفت و صندوق نوویرا نیز در محله پذیره‌نویسی قرار دارد. سلطانی نژاد افزود: هر دو صندوق کالایی کشاورزی دارای بازارگردان هستند و با راه‌اندازی این صندوق‌ها، نقدشوندگی در بازار محصولات کشاورزی افزایش یافته و در گام بعد توثیق آنها را خواهیم داشت.
آغاز معاملات گواهی سپرده خرما
مدیرعامل بورس کالا همچنین از آغاز معاملات گواهی سپرده خرما خبرداد و گفت: امروز علاوه بر صندوق کشاورزی، شاهد افتتاح گواهی سپرده خرمای مضافتی بم هستیم تا کشاورزان خرماکار از این پس با سهولت بیشتر و قیمت بهتر امکان فروش محصولاتشان را داشته باشند. به‌گفته سلطانی‌نژاد، گواهی سپرده کالایی، ابزاری است که با استفاده از آن در طرح حمایتی قیمت تضمینی جو و ذرت، حدود ۱۰۰ هزار کشاورز به بازار دسترسی پیدا کردند و توانستند محصول خود را بفروشند. او با بیان اینکه بازار کشاورزی یک تفاوت ویژه با سایر بازارها دارد گفت: تولیدکنندگان در بازار محصولات کشاورزی متنوع هستند و باید محصول به یک محصول استاندارد تبدیل و سپس معاملات انجام شود؛ از این‌رو ابزارسازی برای این کالاها از اهمیت ویژه‌ای در جهت توسعه بخش کشاورزی برخوردار است.

 جذب پول‌های خرد به بخش کشاورزی
حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس هم درباره آغاز معاملات صندوق‌های کشاورزی و گواهی سپرده خرما در مراسم آغاز به‌کار این ابزار‌های معاملاتی گفت: بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور دارد و به نهاد مهمی در کشف قیمت تبدیل‌شده است. قالیباف اصل بابیان اینکه وظیفه بورس کمک به بخش واقعی اقتصاد کشور است، بیان کرد: گواهی سپرده خرما و صندوق‌های کالایی کمک می‌کند تا مردم با پول‌های خرد وارد شوند و یک فرصت سرمایه‌گذاری است. او با اشاره به اقداماتی که در آینده اجرایی خواهد شد، گفت: اصلاح دستورالعمل گواهی سپرده، تصویب دستورالعمل خرید دین، راه‌اندازی سلف مسکن و قرارداد‌های آتی در صندوق‌های کالایی ازجمله اقدامات در حال پیگیری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید