برآیند خوب و بد دیروزهای ما
مجموعه چهار جلدی «تاریخ تحلیلی شعر نو» اثر شمسلنگرودی در سال1377 کامل میشود. اثری که مهمترین و جامعترین اثر درباره شعر نو از آغاز تا امروز است
مرتضی کاردر
دستکم 70سال از خلق نخستین نمونه سرودههای شعر نو گذشته است اما جای مرجعی که بتواند روایتگر تاریخ شعر نو باشد، خالی است. کتابهای تحلیلی شعر نو به کتابهایی مثل «شعر نو از آغاز تا امروز» محمد حقوقی و «طلا در مس» رضا براهنی و «صور و اسباب در شعر امروز ایران» اسماعیل نوریعلا محدود میشود اما هیچکدام از این کتابها آنقدر جامع نیستند که بتوانند مرجع جامعی برای شعر نو محسوب شوند، جز کتاب نوریعلا که جامعتر از بقیه است و در سالهای غیبت او منتشر نمیشود.
محمد شمسلنگرودی شاعری است که شعر نو را از دهه50 با «رفتار تشنگی» آغاز و در دهه60 دفترهای شعر «در مهتابی دنیا»، «خاکستر و بانو»، «جشن ناپیدا»، «قصیده لبخند چاکچاک» را منتشر کرده است. قصیده لبخند چاکچاک مهمترین مجموعه دوره نخست شاعری او و یکی از تأثیرگذارترین مجموعهها در سالهای پایانی دهه60 است. او همچنین پژوهشهایی در «مکتب بازگشت» و «سبک هندی» انجام داده است که در دوره خود درخورتوجهاند.
اما فقدان مرجع و منبع جامعی در تاریخ شعر نو و جستوجوی او در نشریات و کتابهای منتشر شده او را به کتاب «تاریخ تحلیلی شعر نو» میرساند؛ کتابی که بهگفته خود او قرار بوده مختصرتر از اینها باشد اما به مرور زمان به مجموعهای قطور در 4جلد تبدیل میشود. تاریخ تحلیلی شعر نو بر اساس سیر تاریخی انتشار سرودههای نو از 1284تا 1357بهترتیب جلد اول از (1332-1284)، جلد دوم(1342-1332)، جلد سوم (1349-1341) و جلد چهارم (1357-1349) سامان یافته است.
او در «تاریخ تحلیلی... » سال به سال پیشمیآید و تا آنجا که میتواند وضعیت شعرهای نو منتشر شده در مطبوعات و کتابهای مستقل شعر نو را بررسی میکند. پیش از آغاز هر دوره نیز تصویری از شرایط سیاسی و اجتماعی دوره بهدست میدهد.
امروز که بیش از 20سال از انتشار دوره کامل تاریخ تحلیلی شعر نو گذشته است، وقتی به کتاب نگاهمیکنیم میبینیم که کتاب تاریخ جامعی است از کتابها و مطبوعات و جریانها و حلقههای شعر نو و کمتر نامی در کتاب از قلم افتاده. ناگفته نماند کتاب در سالهایی فراهم آمده که میزان دسترسی به منابع مثل امروز نبوده است؛ خبری از اینترنت و منابع و بایگانیهای دیجیتال نبوده و کتابخانههای عمومی و مرجع مثل کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس و... بهراحتی اسناد خود را در اختیار پژوهشگران قرارنمیدادند.
هر چه کتاب پیشتر میآید و شمار شاعران، نشریات و کتابها بیشتر میشود نقش شمسلنگرودی بهعنوان روایتگر کمرنگتر و عملاً گاهی به چند جمله از میان شعرها، مقالهها و یادداشتها محدود میشود اما بهنظر میرسد او هوشمندانه جای خالی روایت خود را با نوع انتخابها پر کرده است. تاریخ تحلیلی شعر نو چارچوب پژوهشها و تاریخنگاریهای بعدی را در شعر نو تعیین کرده است. تقریبا همه پژوهشهایی که در 20سال گذشته در حوزه شعر نو انجامشده بینیاز از کتاب نبودهاند. در عین حال همه پژوهشگران شعر نو، اعم از موافق و مخالف، در چارچوبهای تعیینشده تاریخ تحلیلی... حرکت کردهاند و اثر ارجمند شمس لنگرودی همچنان بیجایگزین است.
ـ عنوان نوشته تعبیری از مقدمه کتاب «تاریخ تحلیلی شعر نو» است.