• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121070
+
-

نترس از هجوم حضورم!‎

حمایت گسترده نهادهای فرهنگی از ساخت و انتشارترانه‎‌‎های پاپ

موسیقی
نترس از هجوم حضورم!‎


    حسین عصاران    

ترانه‎‌‎ای که روز 14فروردین1377 بین دو‌نیمه فوتبال بین «پرسپولیس» و «دالیان» از شبکه سوم پخش شد، سرفصل تازه‎‌‎ای را برای ترانه‎‌‎های فارسی گشود؛ ترانه‎‌‎ای روی تصاویر دریا و جنگل، اما با صدایی‎ ‎در تشابه با صدای خواننده‎‌‎ای محبوب و آهنگی که با زهی‎‌‎های کشیده، درامز، هم‌خوانان زن، ساکسیفون وگیتار یادآور فضای ترانه‎‌‎های محبوب و گوش‌آشنای‎ ‎دهه 50 بود و از آن مهم‎‌‎تر شعری که به جای سخن با طبیعت و گل و شب و شمع این بار از «تو» صحبت می‎‌‎کرد. پخش ترانه «من وتو و درخت و بارون» مجوز رسمی محافظه‎‌‎کارترین رسانه حکومتی برای بازگشت به آن سویی ازترانه‎‌‎سازی بود که هنرورزان و علاقه‎‌‎مندانش دست‎‌‎کم 2دهه از نزدیک‌شدن به آن منع شده‌بودند.
با وجود اینکه‎ ‎صدا‌و‌سیما‎ ‎از چند سال پیش ‎‌‎از این و با معرفی چهره‎‌‎هایی چون بیژن خاوری و عباس بهادری و ساخته‎‌‎های به‎‌‎اصطلاح «شاد» فرید شب‎‌‎خیر رویکرد به نسبت متفاوتی را در فضای موسیقی ترانه‎‌‎ها تجربه کرده بود، اما همچنان کلام ترانه‎‌‎ها سازمانی‎‌‎اش را در محدوده موضوعات انتزاعی و بی‎‌‎خطری چون‎ ‎بهار و بلبل و«گل می‎‌‎روید به باغ» و «زیباست در باران رقص گل‎‌‎ها» باقی نگاه داشته بود؛ اما در فضای سیاسی و اجتماعی پس از «دوم خرداد» و به پشتوانه حضور چهره موجه فریدون شهبازیان در اتاق فکر «مرکز موسیقی و سرود»، جریانی پرقدرت را برای راه‎‌‎گیری و رو آمدن دوباره ترانه‎‌‎های پاپ شهری به‎‌‎وجود آورد. این رویکرد تازه و ناگهانی وقتی معنادار و حتی شوکه‎‌‎کننده می‎‌‎نماید که بدانیم تنها چند هفته پیش از این بود که شرکت سروش (به‎‌‎عنوان بازوی انتشاراتی محصولات دیداری و شنیداری «صدا‌و‌سیما»)آخرین تولیدات پیشین این سازمان را در قالب آلبوم «سروش76» و با صدای خوانندگانی چون مختاباد، جمال‎‌‎الدین منبری، حسین فداییان، حسین نظری‎ ‎و مهرداد کاظمی منتشر کرده بود.
پس از بازپخش‎‌‎های پیاپی ترانه «منو تو و درخت و بارون» با صدای خشایار اعتمادی، «عیدانه» با صدای علیرضا عصار، «وقف پرنده‎‌‎ها» با صدای قاسم افشار و «معبود» با صدای شادمهر عقیلی، چندآلبوم‎‌‎ تازه از خوانندگان جوان‎ ‎نیز به بازار آمد که استقبال کم‎‌‎نظیر از آنها سمت و سوی آینده بازار موسیقی را مشخص کرد؛ «شوکا» با آهنگسازی داریوش تقی‎‌‎پور و صدای مهرداد شهسوارزاده، «دل ‎‌‎شوره» با آهنگسازی بابک بیات و صدای خشایار اعتمادی، «مسافر» با صدا و آهنگسازی شادمهر عقیلی، «حسرت» با آهنگسازی فواد حجازی و صدای محمد اصفهانی و... .
قطارترانه پاپ شهری پس از 20سال سکون به راه افتاده بود و در بهمن‎‌‎ماه همان سال هم به نخستین «جشنواره موسیقی پاپ» رسید. این جشنواره که به‎‌‎مدت 11روز در فرهنگسرای «بهمن» برگزار شد به‎‌‎نحوی محل بروز، معرفی و اجرای ده‎‌‎ها گروه موسیقی شد که پیش از این معیارها و موازین سفت‎‌‎ و سخت رسمی، هرگونه امکانی را برای شناسایی و نمود استعداد و علاقه‎‌‎شان سد کرده‌بود. ‎
اما نکته‎‌‎ای که آن روزها زیرپوست آن اتفاقات پیشروانه پنهان ماند و دیده نشد، تغییر اساسی کلام ترانه «مرسدس» و در مرحله بعدی اجازه‌ندادن به قرارگیری همان ترانه تعدیل‎‌‎شده، روی فیلم «مرسدس» بود؛ چرا که برایند شعر ایرج جنتی‌عطایی و آهنگ بابک بیات در پیوند با جهان معنایی فیلم مسعود کیمیایی به فضای اجتماعی و سیاسی شکل‎‌‎گرفته روی خوش نشان‌نمی‎‌‎داد و در آن روزهای پرآرزو از «فانوس ترانه روشن نیست» و «مشکوکم» می‌گفت. سانسور و ممیزی کلام ترانه‎‌‎های نو نفس آن روزگار، همزمان با خود اتفاق، کار خود را آغاز کرده بود، اما در آن هیاهو کسی متوجه این حضور همیشگی نبود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید