• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120996
+
-

توقیف شناور کره‌جنوبی

در ماه‌های اخیر اختلافات بین ایران و کره جنوبی به خاطر توقیف 9میلیارد دلار از اموال ایران در این کشور بالا گرفته است

گزارش
توقیف شناور کره‌جنوبی

نیروی دریایی سپاه روز گذشته در اطلاعیه‌ای از توقیف شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک چین به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی خبر داد. به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: «این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره‌جنوبی بود که در خلیج‌فارس به‌دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل 7هزارو200تن اتانول بوده است. خدمه‌های دستگیر شده از این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. این شناور  پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت 10صبح پانزدهم دی‌ماه انجام شد.»
به‌گزارش همشهری، توقیف شناور کره‌جنوبی توسط سپاه در حالی است که کاهش حجم تجارت میان 2کشور در نتیجه پیروی کره‌جنوبی از تحریم‌های آمریکا و نیز توقیف دارایی‌های ایران در بانک‌های این کشور طی یک سال گذشته خبرساز شده است. منابع مختلف پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی حاصل از فروش نفت ایران به این کشور را بین 6 تا 9میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. از سوی دیگر، گفته می‌شود که کره طی 3سال گذشته خرید نفت خود را از ایران به صفر رسانده است. این در حالی است که تا پیش از تشدید تحریم‌ها در دوره ترامپ، کره‌جنوبی جزو 5کشور عمده خریدار محصولات نفتی ایران بود.
اما تلاش‌های ایران برای آزادسازی مبالغ بلوکه شده نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در جریان سفر به سئول در خردادماه سال گذشته و دیدار با مسئولان بانکی و اقتصادی این کشور، کره را به «محافظه کاری بیش از حد» متهم کرد و خواستار اقدام جدی مسئولان سئول در حل مشکلات بانکی 2کشور شد. همتی طی اظهاراتی در هفته‌های گذشته نیز با انتقاد از کره‌ای‌ها گفته بود: «هم‌اکنون ۷میلیارد دلار را در کشور کره به‌صورت سپرده داریم، ولی به این سپرده نه اجازه انتقال می‌دهند و نه به آن سود می‌دهند؛ حتی درخواست هزینه برای نگهداری پول هم دارند که این اوج زشتی کار دولت کره است و حتی برای انتقال پول خودمان تضمین را از طریق ما می‌خواهند.» چندی پیش هم حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌جنوبی در سخنانی گفت که کره‌جنوبی نه‌تنها برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی کاری نمی‌کند بلکه بانک‌های این کشور حق‌‌العمل و اجرت نگهداری پول را هم از ایران می‌خواهند. وزارت امور خارجه کره جنوبی با تایید توقیف نفتکش حامل مواد شیمیایی این کشور خواستار آزادی فوری آن شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید