• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120989
+
-

سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای از سرگیری غنی‌سازی 20درصد طبق مصوبه اخیر مجلس خبر داد

شروع غنی‌سازی‌ 20درصد

نماینده ایران در آژانس: آژانس انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای 20درصد را تایید کرد

درست یک‌ماه بعد از تصویب یک فوریت طرح موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها سخنگوی دولت ایران از سرگیری غنی‌سازی‌ 20درصدی در فردو را اعلام کرد.
علی ربیعی همچنین از دستور رئیس‌جمهور برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: در هفته گذشته نیز رئیس‌جمهور در نامه‌ای به جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال۱۳۹۹ دستور لازم را داده است.
وی افزود: همچنین رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرایند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر نخستین محصول اورانیوم غنی‌شده  UF6 به‌دست خواهد آمد.
ربیعی با بیان اینکه کلیه این فرایند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است تأکید کرد: مواضع دولت درخصوص این قانون به صراحت اعلام شده است. با این حال دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند.
در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اخیر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر آمادگی این سازمان برای غنی‌سازی‌ ۲۰درصد و واکنش آژانس به این موضوع گفت: صحبت ایشان ناظر بر قانونی است که در مجلس تصویب شده است. آیین‌نامه اجرایی این قانون ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها ازجمله سازمان انرژی اتمی مکلف به اجرای آن هستند. سعید خطیب‌زاده ادامه داد: ما در چارچوب تعهدات خود باید به آژانس گزارش بدهیم که این کار انجام شده است.
به گزارش همشهری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰درصد در سایت فردو خبر داد؛ سطحی که قبل از توافق سال۲۰۱۵ به آن رسیده بود. دیروز هم یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در واکنش به این خبر گفت: «بازرسان آژانس بر فعالیت‌ها (غنی‌سازی) در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو نظارت داشته‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام ایران مدعی شد: افزایش غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران نقض پایبندی‌های قبلی است و نشان‌دهنده نیت این کشور برای تولید سلاح هسته‌ای است. او در ادامه با تکرار ادعاهای قبلی بیان کرد: اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد. اتحادیه اروپایی هم مدعی شد که این اقدام ایران انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است.
مجلس ایران‌ ماه گذشته و در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده، یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران با تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به دولت تکلیف کرد تا برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی ایران نیز استفاده از سانتریفیوژهای نسل۶ را در دستور کار خود قرار دهد.
مقامات دولتی صراحتا تصویب قانون مذکور را غیرمفید توصیف کرده بودند ازجمله حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه.  مصوبه مجلس حتی صدای انتقاد علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که شخصیتی آرام دارد را هم درآورده بود. صالحی، در یک اظهارنظر رسانه‌ای با اشاره به هزینه‌های ساخت سانتریفیوژ آی‌آر۶ به کنایه گفته بود کسانی که گفته‌اند ۱۰۰۰عدد سانتریفیوژ‌ آی‌آر۶ بسازیم یا قیمت آن را نمی‌دانند یا نمی‌دانند سانتریفیوژ آی‌آر۶  چیست؟! او همچنین از شورای نگهبان به‌دلیل تأیید این مصوبه به‌رغم بار مالی که برای دولت دارد انتقاد کرده و گفته بود: ما برای ساخت سانتریفیوژها آمادگی داریم اما پول آن را چه‌کسی می‌دهد؟
روحانی نارضایتی خود از مصوبه مجلس را با ابلاغ نکردن آن نشان داد تا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس 2 هفته قبل راسا اقدام به ابلاغ این قانون کند.
برخی منتقدان مصوبه مجلس پس از مطرح شدن جزئیات آن بر این باور بودند که شاید مجلس با هدف جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام و موکول شدن مذاکرات برجام به دولت آینده ایران اقدام به طراحی این مصوبه کرده است اما از سوی دیگر برخی ناظران بر این باورند که مصوبه مجلس شاید باعث شود توان هسته‌ای و تخصصی ایران به سطح قبل از برجام برسد و در این صورت بایدن انگیزه بیشتری برای بازگشت به آن و توقف روند پیش روی برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت. پیش از این انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران درخصوص نقض تعهدات برجامی‌اش هشدار داده بودند اما محمد جواد ظریف در پاسخ گفت چگونه است مدعیان دمکراسی از دولت ایران می‌خواهند مصوبه پارلمان را اجرا نکند.

تاییدغنی‌سازی ۲۰ درصد در آژانس
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و‌ موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد. غریب آبادی افزود: در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.   نماینده دائم کشورمان گفت این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقبا به‌روز رسانی خواهد شد».

این خبر را به اشتراک بگذارید