• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120963
+
-

لذت کشف رنگ‌ها

چگونه در دوران کرونا از هنردرمانی برای آرامش کودکانمان استفاده کنیم؟

راهنما
لذت کشف رنگ‌ها

جوانه علیزاده- کارشناس ارشد پژوهش در هنر و مدرس نقاشی خلاق

باید پذیرفت که ویروسی کوچک زندگی همه ‌ما را مختل کرده، هرکدام از ما به‌نحوی آسیب دیده‌ایم، اما در این میان کودکان ۳تا۶ سال نیاز به مراقبتی بیشتر دارند، چراکه یکباره تمامی روابط اجتماعی‌شان یا به‌طور کامل قطع شده و یا به‌شدت محدود شده است.
کودک ۳تا۶ سال توانایی تحلیل شرایط را ندارد، او نه‌تنها امکان حضور در کنار همسن و سالان خود را از دست داده، بلکه تمامی بازی‌هایش نیز محدود شده و از آموزش‌های مختلف مخصوص سنش، محروم مانده است.
 با اینکه بارها روانشناسان هشدار داده‌اند که، اخبار منفی مثل بیماری، جنگ، زلزله و... را در کنار کودکان بازگو نکنید تا کودکان با تصویرسازی‌های ذهنی خود نگران و سراسیمه نشوند، اما غالبا اکثر کودکان در معرض این اخبار قرار می‌گیرند.
در چنین شرایطی هنردرمانی بهترین ابزار برای برون‌ریزی روحیات کودک است، که یکی از تکنیک‌های تأثیر‌گذار و جذاب این رشته، برای کودکان رنگ بازی است.

 اما چگونه رنگ بازی کنیم؟
 ترکیب کردن رنگ‌ها باهم و کشف رنگ‌های جدید می‌تواند ساعت‌ها کودک شما را سرگرم و شاد کند.
اما اگر استانداردهای لازم برای کودک در انجام این امر فراهم نشود، این کار می‌تواند نتیجه عکس دهد.
1-برای آنکه لوازمی همچون مبل و فرش رنگی نشوند، قبل از کار حتما نقطه‌ای از خانه را انتخاب کنید، دورش را خلوت کنید، سفره ضخیم برای فعالیت‌های اینچنینی کودکتان کنار بگذارید، تا درصورت واژگون شدن رنگ‌ها، رنگ به زیر آن نفوذ نکند.
2-برای آنکه لباس کودک خراب نشود، از لباس‌های کهنه یا کاور مخصوص رنگ استفاده کنید تا آزادی عمل کودک خود را نگیرید.
3-در کاسه‌های کوچک سنگین، به‌صورت جداگانه رنگ زرد، قرمز، آبی و سفید گواش بریزید. رنگ‌ها را با کمی آب رقیق کنید. دقت کنید کاسه‌ها بلند و یا سبک نباشند که با تکانی کوچک واژگون شوند. به جای کاسه‌ها می‌توانید از پالت تخم‌مرغی استفاده کنید.
 در ظرفی جداگانه برای شستن قلم‌مو آب بریزید و پارچه یا حوله‌ای را برای خشک کردن قلم‌مو در کنار ظرف آب قرار دهید. به کودکتان آموزش دهید بعداز استفاده از هر رنگ، قلم‌موی خود را در آب بشوید و با حوله پاک کند و بعد، از رنگ بعدی استفاده کند.
4-چند ظرف خالی در کنار کودک بگذارید، از کودک بخواهید تا رنگ‌ها را در ظرف‌های جدید باهم ترکیب کند. دقت کنید که هیچ‌گاه نتیجه را زودتر به کودک نگویید، بگذارید کودک خودش کشف کند، زرد با قرمز چه رنگی می‌شود؟ برای مثال اگر کودک از ما پرسید رنگ سبز را چطور بسازم؟ به او پاسخ مستقیم نمی‌دهیم، می‌گوییم بیا تا باهم کشف کنیم. به او اجازه می‌دهیم تا در مسیر رسیدن به رنگ سبز هزاران رنگ دیگر را هم کشف کند. این کار کودک را سر ذوق می‌آورد؛ او کشف می‌کند و از آن شاد و هیجان‌زده می‌شود.
5-به هیچ عنوان در انجام این نوع فعالیت‌ها، کودک را محدود نکنید و او را از رنگی‌شدن دست و پایش نترسانید. اگر حین کشف رنگ‌ها، کودکتان دست و پاهایش را رنگ کرد، او را سرزنش نکنید، می‌توانید دستش را، به‌صورت چاپ به روی مقوا و کاغذ بزنید.

یک یادآوری مهم
رنگ‌هایی مثل گواش و آبرنگ که حلالشان آب است، برای پوست ضرر چندانی ندارند، اما اگر نگران حساسیت‌های پوستی کودکتان هستید، می‌توانید به جای گواش از رنگ‌های انگشتی و یا رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.
 و در آخر در چنین شرایطی که به‌علت بیماری مجبوریم، ساعات زیادی را در خانه بمانیم، باید با صبر و حوصله بیشتری کودکانمان را همراهی کنیم تا کودکانی شاد و خلاق داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید