• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120955
+
-

رشد 90هزار میلیارد تومانی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز 1.4درصد رشد کرد و بیش از 90هزار میلیارد تومان به ارزش شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد. دیروز همچنین ورق برگشت و بعد از 7روز خروج نقدینگی، بیش از 310میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی به بازار سهام تزریق شد.
به‌گزارش همشهری، در شرایطی که ظرف یک هفته گذشته 4هزار و884میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار خارج شده است، دیروز ورق برگشت و به جای خروج پول، 310میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد. با تزریق این میزان نقدینگی شاخص کل بورس تهران 1.4درصد رشد کرد و بیش از 90هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد. چنانچه این رویه ورود نقدینگی به بازار، ادامه یابد می‌توان انتظار داشت روند صعودی بازار سهام تداوم یابد. با این حال انتشار برخی اخبار سیاسی ازجمله انتشار شایعاتی درباره افزایش سطح تنش بین ایران و آمریکا به مانع بزرگی بر سر رشد شاخص‌های بورس تبدیل شده است. دیروز همچنین انتشار خبر‌هایی درباره موضع‌گیری اروپا و توقیف یک کشتی متعلق به کره‌جنوبی بر حجم نگرانی سهامداران اضافه کرد.
کارشناسان بر این باورند که انتشار این خبرها منجر به افزایش ریسک‌های بازار شده است.
بهادر شمس یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسان روزهای اخیر شاخص و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها ناشی از مسائل سیاسی است به ایرنا گفت: نگرانی فعالان بازار سرمایه مربوط به‌ماه پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید و احتمال اقدام نظامی از سوی ترامپ است که باعث شده سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار کنند.
این کارشناس ادامه داد: سهامداران نباید چندان نگران وضعیت فعلی بازار باشند. چون خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند و در نبود هیچ متغیر مؤثر و منفی، فقط مسئله سیاسی مطرح است.
شمس، فعالیت دولت در بازار سرمایه را یکی از متغیرهای لایحه بودجه سال آینده دانست و گفت: طبق مفاد لایحه بودجه، بورس سال پررونقی را درپیش خواهد داشت که این موضوع سیگنال مثبتی بوده که با تصویب مجلس به بازار داده خواهد شد.
او افزود: دراین میان بازارهای موازی هم در رکود کامل به‌سرمی‌برند و به‌نظر می‌رسد درصورت ایجاد اعتماد دوباره، بورس در 2ماه پایانی سال با شرایط مثبتی روبه‌رو شود. به‌گفته او انتظار می‌رود با انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها، از هفته آینده رونق معاملات بازار سهام آغاز شود و تا پایان سال ادامه یابد.
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اما نظر دیگری دارد و بر این باور است که عامل نزول بورس کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت‌های بزرگ است. فواد صلواتی در این‌باره گفت: به‌نظر می‌رسد فعالان بازار و سهامداران اعتماد کمتری به شرکت‌های بزرگ دولتی دارند. شرکت‌هایی که علاوه بر گزارش‌های ضعیف، با افزایش سرمایه‌های سنگین و افزایش سطح شناور، به میدانی برای جولان و نوسان‌گیری برخی سهامداران حقوقی‌ها و صندوق‌ها تبدیل‌شده‌اند.
به‌گفته او در حال حاضر با ادامه شرایط فعلی، شرکت‌های بزرگ درکوتاه‌مدت آینده روشنی ندارند. او افزود: احتمالاً با توجه به اصلاح سنگین برخی از صنایع و گزارش‌های ۹‌ماه مناسب، شاهد تزریق نقدینگی به سمت صنایع کوچک همچون شرکت‌های دارو‌سازی‌، سرمایه‌گذاری‌ها یا برخی از شرکت‌های حاضر در گروه سیمان، فلزات اساسی و شیمیایی باشیم.
صلواتی تأکید کرد: گزارش‌های ۱۲‌ماه گروه سرمایه‌گذاری از ۱۰روز دیگر در سامانه کدال منتشر می‌شود که با توجه به اصلاح سنگین و سودهای بزرگی که این شرکت‌ها شناسایی کرده‌اند، پیش‌بینی تقاضا در نمادهای ارزشمند این صنعت دور از انتظار نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید