• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120916
+
-

سارا علیه باربی

پروژه ساخت عروسک ملی کلید خورد

یک سال، یک خبر
سارا علیه باربی


احسان بهرام غفاری   

در سال1376، طرحی از جانب کانون پرورش فکری مطرح شد تا عروسک‎‌‎هایی با نام دارا و سارا طراحی شده تا صنعت اسباب‎‌‎بازی کشور، در مقابل عروسک‎‌‎های غربی و به‎‌‎ویژه عروسک باربی قرار گیرد.
خیلی زود لقب «عروسک ملی» به این دو داده شد اما نتوانستند در دل بچه‌های ایرانی جایی باز کنند. وزن بسیار بالا، طراحی صورت نه‎‌‎چندان دلچسب، عدم‎‌‎تحرک‎‌‎پذیری و قابلیت حرکتی، نداشتن لباس‎‌‎های مختلف و در نهایت قیمت بسیار بالای این عروسک‎‌‎ها باعث شد که کماکان عروسک‌های خارجی و حتی باربی بهترین گزینه برای کودکانی باشد که به عروسک علاقه‎‌‎مند بودند. از طرفی وقتی مشخص شد سازنده دارا و سارا ایرانی نیست، خیلی زود لقب عروسک ملی هم از طرف مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که این پروژه را زیرنظر داشتند، تکذیب شد.
فرزانه بابایی، طراح این دو عروسک در این‎‌‎باره می‎‌‎گوید: «عروسک‌‎‌‎های دارا و سارا در سه سری به مخاطبان عرضه شد که در سری اول عروسک‎‌‎ها سنگین بود و به‎‌‎دلیل داشتن بوی بد نفت، به آن اسانس پرتقال زده بودند و با شستن در آب سیاه می‎‌‎شد و کیفیت خوبی نداشت اما عروسک‎‌‎های سری سوم از لحاظ کیفیت بسیار خوب بودند، بو نمی‎‌‎دادند و کیفیت قابل‎‌‎قبولی داشتند». به هر حال از زمان جرقه ایده تا تولید این عروسک‎‌‎ها توسط کشور چین، 5سال طول کشید و جزو طرح‎‌‎های شکست‎‌‎خورده لقب گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید