• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120808
+
-

روایت یک قهرمان

روایت یک قهرمان


میترا جلیلی

برخی آیت‎‌‎الله هاشمی‎‌‎رفسنجانی را امیرکبیر زمان می‎‌‎خواندند و اصلا شاید همین علاقه‎‌‎اش به امیرکبیر بود که باعث شد وی را با این لقب یاد کنند. هاشمی‎‌‎رفسنجانی سال‎‌‎ها قبل از اینکه سردار سازندگی نام بگیرد و برای 8سال به‌دنبال ایجاد تغییراتی جدی در سطح جامعه باشد، شیفته فعالیت‎‌‎ها و مرام امیرکبیر بود، هرچند نقدهایی را نیز به این بزرگمرد تاریخ ایران وارد می‎‌‎دانست.
هاشمی‎‌‎رفسنجانی در دوران پرافت و خیز مبارزات سیاسی خود از مطالعه، نگارش و ترجمه کتاب فاصله نگرفت و در اوایل دهه40، با 2کتاب عملا مبارزان را با اصول مبارزات انقلابی آشنا کرد و البته بارها نیز مورد تشویق امام(ره) قرارگرفت. او در اوایل دهه40 شمسی با نگارش کتاب امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار عملا زندگی‎‌‎نامه و عملکرد وی درطول مدت صدارتش را به تصویر کشید و مدت زمان کوتاهی پس از آن نیز به ترجمه کتاب «سرگذشت فلسطین» به قلم اکرم زعیتر پرداخت. هاشمی‎‌‎رفسنجانی در خاطراتش عنوان کرده که کتاب امیرکبیر را پس از خواندن کتاب «میراث ‎‌‎خوار استعمار»، نوشته دکتر مهدی بهار تالیف کرد، چراکه احساس می‎‌‎کرده باید موضوع مبارزه با استعمار یعنی آمریکا و انگلیس را برای طلاب و عموم مردم ملموس‎‌‎تر کند. دراین راستا با همکاری نشر فراهانی، این کتاب را در 542صفحه و در قطع وزیری روانه بازار نشر کرد.
هاشمی‎‌‎رفسنجانی با تألیف این کتاب تلاش کرد تصویری که در آن زمان از امیرکبیر به‎‌‎عنوان یک چهره لائیک یا سکولار ساخته بودند را تغییر دهد. درآن زمان بیشتر متجددها از امیرکبیر به‎‌‎خوبی یاد می‎‌‎کردند و همین موضوع شائبه غرب‎‌‎زدگی وی را ایجاد کرده بود و او با همه توانش، خصوصیت‎‌‎های مهم ملی، روحیه ضداستعماری و علاقه‎‌‎ امیرکبیر به مذهب را به رشته تحریر درآورد.
وی در یکی از خاطراتش گفته است: «در تالیف کتاب امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، نمونه‎‌‎هایی از مذهبی‎‌‎ بودنش را گفتم، به‎‌‎خاطر اینکه وقتی حوزه می‎‌‎خواست مبارزه را آغاز کند، طلبه‎‌‎ها تاریخ امیرکبیر و سابقه مبارزه با استعمار را بدانند و این شخصیت را از قشر مذهبی جامعه جدا ندانند». نویسنده در بخشی از کتاب درباره منش استعمارستیزی وی می‎‌‎نویسد: «آ‎‌‌‎ن‎‌‎طور که تاریخ نشان می‎‌‎دهد و قضاوت می‎‌‎کند اگر امیرکبیر درآن لحظه حساس به داد کشور و ملت نرسیده بود، ایران پس از تجزیه در شکم فراخ استعمار می‎‌‎رفت و نیز اگر دست استعمار پس از مدت کوتاهی امیرکبیر را از میان نبرده بود و چند سال دیگر بر دوره کوتاه خدمتگزاری او اضافه شده بود، اکنون این کشور هم مثل ژاپن در ردیف کشورهای مترقی و پیشرفته جهان قرار داشت».
وی البته منتقد برخی رفتارهای امیرکبیر نیز بود که یکی از آنها را اعتقاد به شاه می‎‌‎داند و می‎‌‎نویسد: «همیشه شاه را مظهر قدرت و بت مقتدر فعال مایشاء و منشأ تمام قدرت‎‌‎های کشور معرفی کرده است. این روش با پرورش روح دموکراسی در کشور و میدان دادن به افکار ملت و در سیاست کشور، سازگار نیست و باعث تحکیم موقعیت رژیم دیکتاتوری که منشأ همه فلاکت‎‌‎های کشور است». آیت‎‌‎الله پس از گذشت حدود نیم‌قرن و در سال1393 درحالی‌که حالا دیگر نه در قالب یک مبارز جوان که به‎‌‎عنوان یکی از شناخته‎‌‎شده‎‌‎ترین رجال سیاسی ایران در منطقه و جهان شناخته می‎‌‎شد، بار یگر و با مقدمه‎‌‎ای جدید تصمیم به تجدید چاپ کتاب امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار گرفت. جالب اینجاست که بعد از گذشت پنج‌دهه، بازهم همان ناشر اولیه به تجدید چاپ کتاب پرداخت تا جوانان این روزگار نیز همچون جوانان دهه40 با امیرکبیر آشنا شوند. وی البته منتقد برخی رفتارهای امیرکبیر نیز بود که یکی از آنها را اعتقاد به شاه  می‌داند و می‌نویسد: «همیشه شاه را مظهر قدرت و بت مقتدر فعال مایشاء و منشأ تمام قدرت‌های کشور معرفی کرده است. این روش با پرورش روح دموکراسی در کشور و میدان دادن به افکار ملت و در سیاست کشور، سازگار نیست و باعث تحکیم موقعیت رژیم دیکتاتوری که منشأ همه فلاکت‌های کشور است.» آیت‌الله پس از گذشت حدود نیم قرن و در سال 1393 درحالی که حالا دیگر نه درقالب یک مبارز جوان که به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین رجال سیاسی ایران در منطقه و جهان شناخته می‌شد، بار دیگر و با مقدمه‌ای جدید تصمیم به تجدید چاپ کتاب «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار» گرفت. جالب اینجاست که بعد از گذشت 5دهه، بازهم همان ناشر اولیه به تجدید چاپ کتاب پرداخت تا جوانان این روزگار نیز همچون جوانان دهه40 با امیرکبیر آشنا شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید