• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120746
+
-

اقامه نماز رهبرمعظم انقلاب بر پیکرآیت‌الله‌مصباح‌یزدی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی: خدمات ایشان درتولید اندیشه‌دینی کم‌نظیر است

رهبری
اقامه نماز رهبرمعظم انقلاب بر پیکرآیت‌الله‌مصباح‌یزدی

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تاثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه علمیه و حوزه معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ دینی و نگارش کتب راهگشا،  در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار و در حضور انقلابی در همه میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان عالم و صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلم بزرگ و به حوزه علمیه تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۳ دی ۱۳۹۹

برنامه تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی

حجت‌الاسلام اسلامی، رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، از برگزاری آیین تشییع و خاکسپاری آن مرحوم خبر داد و گفت: «این مراسم صبح روز دوشنبه در قم برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.»
آیین وداع با پیکر مطهر آیت‌الله مصباح یزدی، صبح روز گذشته با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و علما و روحانیون در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 
پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی عصر روز گذشته به مشهد مقدس منتقل و در حرم مطهر رضوی طواف داده و تشییع محدود شد و امروز یکشنبه به قم منتقل خواهد شد. آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی، عصر روز جمعه پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. این عضو 86ساله جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات اسفندماه سال گذشته میان‌دوره‌ای خبرگان پنجم از حوزه انتخابیه استان خراسان‌رضوی با حدود یک‌میلیون‌و100هزار رأی به این مجلس راه یافته بود. او پدر معنوی جریان سیاسی موسوم به جبهه پایداری متشکل از چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد بود.

پیام‌های تسلیت
ساعاتی پس از درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، مراجع تقلید، وزرا، بسیاری از مقامات سیاسی کشور، نمایندگان مجلس و احزاب، تشکل‌ها و فعالان سیاسی کشور با ارسال پیام‌هایی درگذشت ایشان را به خانواده، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت گفتند؛ آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیام تسلیت خود، آیت‌الله مصباح یزدی را شخصیتی دانست که با تلاش و جدیت خود به‌مراتب بالای فضل و علم در حوزه علمیه رسید و به مقام استادی برجسته حوزه نایل گردید. همچنین، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در توصیف آیت‌الله مصباح یزدی در پیام تسلیت خود نوشت: «عالمی فرزانه، فاضل و باتقوا که همواره از نظام اسلامی دفاع نمود. شاگردان فاضلی تربیت کرد و سخنرانی‌های بسیار سودمندی داشت و زندگی او سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) بود.» آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان با صدور پیامی، ضمن ابراز تاثر و تأسف از درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، از ایشان به‌عنوان کسی یاد کرد که «بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت». سیداحمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان نیز، آیت‌الله مصباح یزدی را قهرمان روشنگری و بصیرت‌افزایی توصیف کرد و با اشاره به اینکه ایشان «التقاط شناس» بودند، گفت: «ایشان با التقاط به‌شدت مبارزه و از خلوص دینی دفاع می‌کرد.» 
آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، تولیت سابق حرم حضرت معصومه(س) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطره‌ای از اوایل نهضت امام‌خمینی(ره) را نقل کرده و درباره نگاه امام نسبت به آیت‌‌الله مصباح یزدی گفت: «در اوایل نهضت و در حدود سال‌های۴۲-۴۱ شخصی از حضرت امام اجاره‌نامه می‌خواست. برای این مسئله می‌بایست که 2نفر شهادت می‌دادند و آن شخص را تأیید می‌کردند، ولی یک‌بار وقتی که آیت‌الله مصباح شهادت دادند، امام فرمودند: شهادت ایشان کافی است. این بدان معنی است که ایشان نزد حضرت امام(ره) ذوالشهادتین بوده و شهادتش به‌جای 2شاهد پذیرفته می‌شده است.» جبهه پایداری از تشکل‌های سیاسی نزدیک به جریان فکری آیت‌الله مصباح یزدی نیز با صدور پیامی نوشت: «ایشان در مقابل هجمه‌های ناجوانمردانه جریانات سیاسی به رهبر انقلاب سینه سپر و عمارگونه در مقابل سیل تهاجم بدخواهان داخلی و خارجی نظام اسلامی، پایداری کرد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید